• Mace

Hur skall man gå fram till altaret?

Vi har fyra tärnor och fyra marskalkar (alla strax över 30, så inga barn alltså). Inga brudnäbbar.

Hur går man bäst fram till altaret?

Är det möjligt att skicka tärnor och marskalkar INNAN brudparet, eller blir det helknäppt då?  

• Svar på tråden Hur skall man gå fram till altaret?
  • Mace
    elingillberg skrev 2011-05-30 23:57:52 följande:

Jag undrar om det låter knasigt att göra såhär:

Min blivande och hans marskalk står framme och väntar vid altaret.
    Musiken börjar spela och brudnäbbarna går in framför mig och bakom mig har jag mina två tärnor.

Det blir alltså en brudöverlämning" utan överlämning om ni fattar..? :P
    Jag och min man vill nämligen inte se varandra innan vigseln och tycker det är spännande att han ska vänta på mig innan jag kommer in. Dessutom är han så nervös så han tycker det känns skönt att inte gå in i sakta mak medan alla tittar på, utan bara stå där innan istället.

Låter detta ok?

Jag tycker det låter jättebra. Jag skulle också gärna gå in själv, men killen ville gå bredvid och då får han förstås det.
  • Nikkita

Vår ordning kommer bli såhär.

Min blivande står där framme med sin bestman.
    sen kommer tärnorna 2 åt gången (har fyra).
    Efter det kommer jag med min bror (vill inte gå helt ensam & han ville gärna vara delaktig).

Inte enligt någon traditon men det känns rätt för mig iaf Glad coh så länge jag är nöjd så Flört

Jag tycker att man kan lägga upp det precis så som man själv vill & är mest bekväm med. det är eran dag njut så mycket det går!

Hoppas att er präst "låter" er ha det som ni önskar. Lycka till med allt Skrattande

• annicka
    Mace skrev 2011-05-31 12:02:08 följande:
    Jag tycker det låter jättebra. Jag skulle också gärna gå in själv, men killen ville gå bredvid och då får han förstås det.
    Jag och min blivande kommer att gå in precis som elingillberg beskriver, med skillnaden att vi inte har några näbbar och att det kommer att vara en tärna isf två. När vi träffade prästen var hon tveksam till det, men godkände det efter att vi motiverat varför vi vill ha det så. Hon ville egentligen helst att vi går in tillsammans, men min blivade vill så otroligt gärna ha överraskningsmomentet när han ser mig för första gången på bröllopsdagen inne i kyrkan. Mig spelade det inte så stor roll, så han får gärna som han vill :) (Prästen vi har säger alltid nej till brudöverlämning, men det var aldrig aktuellt i vårt fall. Jag vet ju att ni kommer att ha samma präst Mace, men det verkar ju inte vara aktuellt i ert fall heller.)
  • Sebastiána

Vi går in såhär:

1 Jag och brudgummen

2 Tärna och marskalk

• MickeAngelica2011

Min kille kommer stå där framme med sin bestman och hans två döttrar bredvid sig, ingen av dem vill gå i gången :)

sedan kommer min brudtärna gå själv in och sedan jag o min pappa.

det blir lite att min killes (gäng), bestman + 2 döttrar, står vid honom och mitt (gäng), brudtärna + jag o pappa kommer sedan.

det viktigaste är att det känns bra för oss som ska gifta sig, kanske finna det regler eller vanligt...men känslan ska vara rätt

• MissPersika

Kan prästen gå in först och vänta där framme+ Liksom jag et dom bröllop jag har varit på så har prästen gått bakom brudföljet och jag gillart inte... för det är inte liksom prästen som är brudföljet.... kan inte prästen gå med dom andra först så att brudparet går in sist av alla???

Får man gör aså? 

• Jenny11

Vår präst sa att man går i "viktighetsordning" dvs brudföljet först och brudparet sist. Prästen står ju dessutom och pratar lite innan vigseln börjar och därför är det ju helt naturligt att hon redan står framme i kyrkan. De gånger jag har varit tärna har vi också alltid gått före brudparet.

• Vi2alltid
    elingillberg skrev 2011-05-30 23:57:52 följande:

Jag undrar om det låter knasigt att göra såhär:

Min blivande och hans marskalk står framme och väntar vid altaret.
    Musiken börjar spela och brudnäbbarna går in framför mig och bakom mig har jag mina två tärnor.

Det blir alltså en brudöverlämning" utan överlämning om ni fattar..? :P
    Jag och min man vill nämligen inte se varandra innan vigseln och tycker det är spännande att han ska vänta på mig innan jag kommer in. Dessutom är han så nervös så han tycker det känns skönt att inte gå in i sakta mak medan alla tittar på, utan bara stå där innan istället.

Låter detta ok?

Vi gjorde också så, men vissa präster är emot detta också tydligen...
  • zandri

Det är den svenska traditonen att brudparet går in tillsammans. Då går näbbar före brudbaret och tärnor/marchalkar bakom brudparet oftast.

Men vi gifter oss utifrån den anglosaxiska traditionen som dem har bland annat i england och usa. Så prästen står därframme, tillsammans med blivande mannen och hans bestman.
    Sedan startar musiken och in kommer våra två tärnor (lite efter varandra) och sedan kommer våra två brudnäbbar tillsammans (Har gjort så för att barnen ska veta vart dem ska gå ''gå till mamma och hanna'')
    Sedan startar bröllopsmarchen - Sedan kommer jag och jag blir överlämnad av min äldsta vän Mattias.

Våran präst är helt ok med att vi kör anglosaxisk tradition och våran kantor är också med på noterna. Hon ska spela någon liten lättare sång när tärnor och näbbar kommer, anpassa efter hur lång tid dem tar på sig, och när näbbarna väl är framme så börjar hon spela ingångsmusiken som vi valt!

Sedan kommer det bli att vi som brudpar går ut, näbbarna, och tärna + bestman och sist tärna + marchalk(han som lämnade över mig är även marchalk)

Svar på tråden Hur skall man gå fram till altaret?