• Mace

Hur skall man gå fram till altaret?

Vi har fyra tärnor och fyra marskalkar (alla strax över 30, så inga barn alltså). Inga brudnäbbar.

Hur går man bäst fram till altaret?

Är det möjligt att skicka tärnor och marskalkar INNAN brudparet, eller blir det helknäppt då?  

• Svar på tråden Hur skall man gå fram till altaret?
  • Pinkgrape

Traditionellt är väl att tärnor och marskalkar går in efter brudparet, så vitt jag vet. Vi kommer dock höra med vår präst om de inte kan gå in före oss. Vi har två tärnor, fyra marskalkar och en brudnäbb och tänker då denna ordningen

1. Tärna + Marskalk
    2. Tärna + Marskalk
    3. Marskalk + Brudnäbb + Marskalk
    4. Brud + Brudgum

När de sista väl kommit dit fram så vill jag och min blivande gå in tillsammans. Jag hoppas att det ska gå att ordna, för det är så vi helst vill ha det. Jag vill faktiskt inte gå in samtidigt som flera andra i kyrkan, då jag vill, för en gångs skull, att alla ögon ska vara på mig och min blivande.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Mace
    Pinkgrape skrev 2011-05-30 12:05:11 följande:
    Traditionellt är väl att tärnor och marskalkar går in efter brudparet, så vitt jag vet. Vi kommer dock höra med vår präst om de inte kan gå in före oss. Vi har två tärnor, fyra marskalkar och en brudnäbb och tänker då denna ordningen

1. Tärna + Marskalk
    2. Tärna + Marskalk
    3. Marskalk + Brudnäbb + Marskalk
    4. Brud + Brudgum

När de sista väl kommit dit fram så vill jag och min blivande gå in tillsammans. Jag hoppas att det ska gå att ordna, för det är så vi helst vill ha det. Jag vill faktiskt inte gå in samtidigt som flera andra i kyrkan, då jag vill, för en gångs skull, att alla ögon ska vara på mig och min blivande.
    Jag tycker likadant. Det skulle känna mycket roligare om tärnorna och marksalkarna redan stod där framme och man fick gå in själva tillsammans. Tror det är lätt att allt bara försvinner annars, både tärnornas klänningar och min... 
  • Chicita

Jag ska ju ha sån här hemsk brudöverlämning då...
    Så i vårt fall kommer min blivande + hans två marskalker att stå framme vid altaret.

När musiken kör igång kommer näbben och dom båda brudnäbbarna att gå in först, sen tärnorna och efter en kort paus sen så blir det jag och pappa.

Så länge som prästen går med på det så kan ni gå in hur ni vill.
    Hjula, dansa eller kryp liksom... Det hänger på prästen, så fråga henne / honom först så får ni bäst svar Flört

• Mace
    Chicita skrev 2011-05-30 12:30:34 följande:
    Jag ska ju ha sån här hemsk brudöverlämning då...
    Så i vårt fall kommer min blivande + hans två marskalker att stå framme vid altaret.

När musiken kör igång kommer näbben och dom båda brudnäbbarna att gå in först, sen tärnorna och efter en kort paus sen så blir det jag och pappa.

Så länge som prästen går med på det så kan ni gå in hur ni vill.
    Hjula, dansa eller kryp liksom... Det hänger på prästen, så fråga henne / honom först så får ni bäst svar Flört
    Men då går du alltså in efter tärnorna? Det är väl egentligen inte så det brukar vara heller? 

(Bara nyfiken på hur mycket man kan ändra traditionen utan att det blir knasigt) 
  • marimekko86

Jag har ingen aning om hur det egentligen är...men jag vet att jag och min blivande vill gå ensamma längs altargången. Så jag skulle helst se att våra två tärnor och marsalkar går före oss och när de kommit fram kommer vi intågandes

• Chicita
    Mace skrev 2011-05-30 16:39:28 följande:
    Men då går du alltså in efter tärnorna? Det är väl egentligen inte så det brukar vara heller? 

(Bara nyfiken på hur mycket man kan ändra traditionen utan att det blir knasigt) 
    Nej det är inte så det brukar vara...
    Min präst är dock helt med på det. Och det är det viktigaste. Glad 

Knasigt blir det bara om du gör något spex eller joggar in eller liknande.
    Om du inte vet hur det "ska" se ut så är det väl rätt troligt att flera av dom som sitter och tittar på inte heller vet hur det "ska" vara Flört 
  • GeneralElectric

Vi går in så här:

Prästerna (vi har tre)

Näbbarna (fyra barn)

Vi (brudparet)

Tärnor + marskalkar (tre av varje)

Det kommer att vara ett rejält mellanrum mellan de olika grupperna; den präst som syr ihop allt påpekade att folk vill kunna fotografera brudparet utan att det skyms av andra. Men vi vill ha den traditionella ordningen, med näbbarnen före och tärnor/marskalkar efter (inte minst för att tärnorna ska kunna ha koll på mitt släp...).

• Pinkgrape
    GeneralElectric skrev 2011-05-30 21:15:40 följande:
    Vi går in så här:

Prästerna (vi har tre)

Näbbarna (fyra barn)

Vi (brudparet)

Tärnor + marskalkar (tre av varje)

Det kommer att vara ett rejält mellanrum mellan de olika grupperna; den präst som syr ihop allt påpekade att folk vill kunna fotografera brudparet utan att det skyms av andra. Men vi vill ha den traditionella ordningen, med näbbarnen före och tärnor/marskalkar efter (inte minst för att tärnorna ska kunna ha koll på mitt släp...).
    Det har jag också hört, att det därför är bra om brudparet går först... men om man då som vi, och fler här, vill att alla tärnor och marskalkar ska gå in före och hinna ända längst fram i kyrkan innan brudparet ens går in, då är det ju fri sikt för gästerna :)
  • elingillberg

Jag undrar om det låter knasigt att göra såhär:

Min blivande och hans marskalk står framme och väntar vid altaret.
    Musiken börjar spela och brudnäbbarna går in framför mig och bakom mig har jag mina två tärnor.

Det blir alltså en brudöverlämning" utan överlämning om ni fattar..? :P
    Jag och min man vill nämligen inte se varandra innan vigseln och tycker det är spännande att han ska vänta på mig innan jag kommer in. Dessutom är han så nervös så han tycker det känns skönt att inte gå in i sakta mak medan alla tittar på, utan bara stå där innan istället.

Låter detta ok?

• Annooo
    elingillberg skrev 2011-05-30 23:57:52 följande:

Jag undrar om det låter knasigt att göra såhär:

Min blivande och hans marskalk står framme och väntar vid altaret.
    Musiken börjar spela och brudnäbbarna går in framför mig och bakom mig har jag mina två tärnor.

Det blir alltså en brudöverlämning" utan överlämning om ni fattar..? :P
    Jag och min man vill nämligen inte se varandra innan vigseln och tycker det är spännande att han ska vänta på mig innan jag kommer in. Dessutom är han så nervös så han tycker det känns skönt att inte gå in i sakta mak medan alla tittar på, utan bara stå där innan istället.

Låter detta ok?

det låter ju mer än okej. Så ska jag med ha förutom att jag ska ha pappa vid min sida som kommer "överlämna" mig men allt annat kommer var som ditt.. Tycker det låter toppen =)
Svar på tråden Hur skall man gå fram till altaret?