• Bridezilla11

Tänker vi galet/är vi elaka?

Hej! Måste bara rådfråga er vad ni tycker om saken..

Vi ska gifta oss i sommar, och har endast bjudit dom allra närmsta. Vi har fått hoppa över att bjuda vissa släktingar som inte är "så viktiga". Klart alla är viktiga, men ni förstår nog vad jag menar. Mina närmsta vänner har vi bjudit utan respektive eftersom vi inte känner deras killar.
    Detta har vi gjort pga ekonomiska skäl, och då vill/måste vi ha så få gäster som möjligt.

Nu till problemet; min 17 åriga kusin har en pojkvän sedan förra året. Varken jag eller min BM har träffat honom, så han är ju en total främling för oss. Nu är det ramaskri från hennes sida. Hon tänker minsann inte komma om inte han också får komma. Hennes mamma (min moster) tycker det är bedrövligt att min kusins kille inte får komma osv.

Men vi känner att varför ska han få komma, när inte ens vissa släktingar till min BM har blivit bjudna? Vi bor på samma ort allihopa, så det handlar om en halv dag dom kommer vara ifrån varandra. Tänker vi galet, eller borde dom har förståelse för oss? Det är ju som sagt pengarna det handlade om när vi bjöd in folk, inte något personligt.

• Svar på tråden Tänker vi galet/är vi elaka?
  • Bridezilla11

Jo visst jag kan förstå att dom kanske blir sura till en början. Men eftersom man förklarar läget så borde dom ändå ha förståelse för hur vi tänker, tycker jag.
    Vi bjöd ju dom som är viktiga för oss utan respektive, eftersom det annars hade blivit för många. Skulle vi i vårt fall följt etiketten till punkt och pricka, skulle det sluta med att varken mina kompisar eller denna kusin skulle blivit bjuden alls. Lokalen rymmer max 50 personer, och vi är 45 st redan. Och hur glada skulle dom då bli på en skala?

Hade det varit tvärtom i alla fall JAG haft förståelse. Man ska ju inte behöva ta lån för att göra alla andra nöjda (?).

• Bridezilla11
    Moemoe skrev 2011-06-01 10:16:22 följande:

Jag bjöd bägge mina kusiner (har bara två här i Sverige) utan sina respektive och hörde inte ett ljud om att de var sura/arga. Däremot har jag hört att de ser fram emot det massor. Så det där är väl olika hur man än, men jag håller med Pinkgrape, stå fast vid det ni bestämt er för. Det är ju en ekonomisk fråga och man kan inte ändra sig i sin budget så fort någon tycker något om ens bröllop. De ska väl klara sig utan varandra en liten stund, men det kanske blir mer dramatiskt när man är 17.. ;) Vet inte hur er familjerelation är och så, men din moster kanske inte ska spä på saken, hon får ta att vara lite vuxen och förstå när det är en ekonomisk fråga tycker jag. Försök resonera med din moster så kanske hon kan snacka lite med sin dotter.

Tack för ditt svar! =)
  • Bridezilla11

Paper Feed och Mertzi, tack för svaren! Jag tycker precis som ni!

• Bridezilla11
    Mace skrev 2011-06-01 12:22:58 följande:
    Ja, absolut, men den här frågan gällde ju att de bjudit färre på grund av ekonomin. 

Skall man tänka på alla möjliga situationer så går det ju inte att säga någonting, det är lite som att säga att "man kanske skall tänka på att tjejen kan vara sjuk och behöver sin pojkvän som stöd" eller vad som helst.  TS skrev ju att det var av ekonomiska skäl och då skulle jag personligen föredra kuvertavgift, men det är bara min åsikt - folk brukar ju kritisera det jättemycket också. Hur man än gör så får man kritik, så det är ju bara att köra på det man själv tycker är rätt och använda sunt förnuft!
    Citerat från ett av mina tidigare inlägg "Vi bjöd ju dom som är viktiga för oss utan respektive, eftersom det annars hade blivit för många. Skulle vi i vårt fall följt etiketten till punkt och pricka, skulle det sluta med att varken mina kompisar eller denna kusin skulle blivit bjuden alls. Lokalen rymmer max 50 personer, och vi är 45 st redan. Och hur glada skulle dom då bli på en skala?"

Det är klart vi KAN lägga mer pengar på mat osv, men lokalen är ju också en kostnadsfråga. Den billigaste vi hittade, som vi nu bokat, kostar 4500:- och rymmer 50 personer. Eftersom vi redan är 45 st så är det omöjligt att bjuda in allas respektive. Och kuvertavgift skulle jag aldrig vilja ta, då särar jag hellre på paren. (I min bekantskapskrets skulle det blir mer klagomål på kuvertavgift.) Det är ju egentligen bara min kusin som är problemet, dom andra har inte klagat på att deras pojkvänner inte får följa med.
  • Bridezilla11
    förlovadflicka skrev 2011-06-01 14:13:00 följande:
    Har inte läst tråden men... Tycker att man borde bjuda killen, vi bjuder min m2bs kusins tjej. Men har man inte pengar så har man inte och det får hon faktiskt acceptera! Och det hade varit skillnad om de hade varit förlovade, hur många 17-åringar har inte en månaders-förhållanden?...
    Det är lite så jag känner också. Vad är det egentligen att bli upprörd över? Dom är tonåringar och har varit ihop sedan 2010.

Vi har pengar till ett stort bröllop om vi vill, men vi vill att det ska kosta så lite som möjligt. Har aldrig varit intressant att spendera en sisådär 80 tusen och uppåt på ett bröllop för oss. Därför valde vi att lägga 4500:- på en mindre lokal och bara bjuda dom som är "viktigast" för oss.
    Det andra alternativet var 16 000:- för en större lokal, för att samma personer ska komma, plus deras respektive som vi inte känner. Vi tyckte inte det var värt att lägga 11 500:- mer på en större lokal för att andra ska bli nöjda. Och nu känner jag att varför ska han få komma, när mina kompisars respektive inte får komma? Det ska ju vara likadant för alla.

Det roligaste av allt, är att min moster som klagar och tycker det är "förjävligt", hade 40 årsfest för ett antal år sedan. Då bjöd hon bara min mamma, men inte hennes man (för att hon inte gillar honom) Så hon ska ju bara vara tyst egentligen, för hon är ju inte bättre själv. Mamma och han var gifta, så det hon gjorde är ju värre (än att min 17 åriga kusin inte får komma med sin KILLE.)
Svar på tråden Tänker vi galet/är vi elaka?