• Bridezilla11

Tänker vi galet/är vi elaka?

Hej! Måste bara rådfråga er vad ni tycker om saken..

Vi ska gifta oss i sommar, och har endast bjudit dom allra närmsta. Vi har fått hoppa över att bjuda vissa släktingar som inte är "så viktiga". Klart alla är viktiga, men ni förstår nog vad jag menar. Mina närmsta vänner har vi bjudit utan respektive eftersom vi inte känner deras killar.
    Detta har vi gjort pga ekonomiska skäl, och då vill/måste vi ha så få gäster som möjligt.

Nu till problemet; min 17 åriga kusin har en pojkvän sedan förra året. Varken jag eller min BM har träffat honom, så han är ju en total främling för oss. Nu är det ramaskri från hennes sida. Hon tänker minsann inte komma om inte han också får komma. Hennes mamma (min moster) tycker det är bedrövligt att min kusins kille inte får komma osv.

Men vi känner att varför ska han få komma, när inte ens vissa släktingar till min BM har blivit bjudna? Vi bor på samma ort allihopa, så det handlar om en halv dag dom kommer vara ifrån varandra. Tänker vi galet, eller borde dom har förståelse för oss? Det är ju som sagt pengarna det handlade om när vi bjöd in folk, inte något personligt.

• Svar på tråden Tänker vi galet/är vi elaka?
  • Loche

Om ni förklarar situationen och orsaken till varför bara vissa är bjudna, förstår dom inte då, tror du?

• Pinkgrape

Jag vet inte riktigt... För det första så hade jag själv aldrig valt att bjuda bara den ena i ett etablerat par, utan jag hade valt att bjuda med respektive. Vi har några respektive som vi egentligen inte känner, någon som vi aldrig träffat och till och med någon som vi verkligen ogillar.

Nu har ni dock valt att inte bjuda allas respektive och ska man då se på det hela från den vinkeln, så nej, då tycker jag inte att kusinens pojkvän behöver komma heller. Jag kan dock förstå att de anser att han bör komma, då det ju hör till god etikett att bjuda med respektive och det tycker jag att ni också ska ha förståelse för. När man väljer att göra såna "avstickare" måste man vara medveten om att det kan komma en del sura miner. Vi valde tex kuvertavgift för att ha råd att bjuda alla vi ville bjuda och det är många, dock främst här på BT, som väldigt bestämda och negativa åsikter om det. För oss blev det dock ett bra val, men vi var ju förberedda på det "värsta" innan vi skickade ut inbjudningarna.

Ni har ju dock som sagt gjort ert val och då tycker faktiskt jag att ni ska stå fast vid det. Vad händer om ni låter hennes pojkvän komma, ska då alla vars respektive ni in bjudit helt plötsligt följa med?

Förstår att ni förmodligen redan försökt förklara detta för din kusin och moster, så nu ligger väl som bollen på deras planhalva? Antingen kommer kusinen din utan sin pojkvän eller inte alls. Vad mer kan ni göra?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Moemoe

Jag bjöd bägge mina kusiner (har bara två här i Sverige) utan sina respektive och hörde inte ett ljud om att de var sura/arga. Däremot har jag hört att de ser fram emot det massor. Så det där är väl olika hur man än, men jag håller med Pinkgrape, stå fast vid det ni bestämt er för. Det är ju en ekonomisk fråga och man kan inte ändra sig i sin budget så fort någon tycker något om ens bröllop. De ska väl klara sig utan varandra en liten stund, men det kanske blir mer dramatiskt när man är 17.. ;) Vet inte hur er familjerelation är och så, men din moster kanske inte ska spä på saken, hon får ta att vara lite vuxen och förstå när det är en ekonomisk fråga tycker jag. Försök resonera med din moster så kanske hon kan snacka lite med sin dotter.

• Bridezilla11

Jo visst jag kan förstå att dom kanske blir sura till en början. Men eftersom man förklarar läget så borde dom ändå ha förståelse för hur vi tänker, tycker jag.
    Vi bjöd ju dom som är viktiga för oss utan respektive, eftersom det annars hade blivit för många. Skulle vi i vårt fall följt etiketten till punkt och pricka, skulle det sluta med att varken mina kompisar eller denna kusin skulle blivit bjuden alls. Lokalen rymmer max 50 personer, och vi är 45 st redan. Och hur glada skulle dom då bli på en skala?

Hade det varit tvärtom i alla fall JAG haft förståelse. Man ska ju inte behöva ta lån för att göra alla andra nöjda (?).

• Bridezilla11
    Moemoe skrev 2011-06-01 10:16:22 följande:

Jag bjöd bägge mina kusiner (har bara två här i Sverige) utan sina respektive och hörde inte ett ljud om att de var sura/arga. Däremot har jag hört att de ser fram emot det massor. Så det där är väl olika hur man än, men jag håller med Pinkgrape, stå fast vid det ni bestämt er för. Det är ju en ekonomisk fråga och man kan inte ändra sig i sin budget så fort någon tycker något om ens bröllop. De ska väl klara sig utan varandra en liten stund, men det kanske blir mer dramatiskt när man är 17.. ;) Vet inte hur er familjerelation är och så, men din moster kanske inte ska spä på saken, hon får ta att vara lite vuxen och förstå när det är en ekonomisk fråga tycker jag. Försök resonera med din moster så kanske hon kan snacka lite med sin dotter.

Tack för ditt svar! =)
  • plin

vi har gjort så att vi har sambogräns. nu är det bara några få respektive vi inte känner. Det är faktiskt ganska skönt. då kan man förklara att vi har sambogräns för att annars får inte våra kära vänner komma. 

kör man på sambogräns så tar liksom ingen det personligt. oftast! 

• Paper Feed

Äsch, ta inte åt dig. När det gäller bröllop så blir det alltid sura miner, oavsett. Allting kommer inte fram till brudparet men tro mig, jag har varit med om tillräckligt många bröllop för att veta. Det gnälls på precis allt, men så är folk.

Har själv bjudit en tonåring vars respektive inte får komma och jävlar vilken utskällning jag har fått, men det är bara att skaka av sig. Jag och min blivande har gjort det bästa möjliga för att kunna bjuda de allra närmaste, och då blir det ibland så att vissa tyvärr inte kan komma. Vi har inte bjudit några barn heller och där är det också sura miner. Men skulle vi bjuda allas respektive och barn så skulle vi bli tre gånger så många och det finns det varken plats eller ekonomi till.

Tonåringar är tonåringar och som Moemoe sa så är allt rätt dramatiskt när man är i den åldern, inget att bry sig om egentligen. Jag känner som så att inget spelar någon roll när det gäller gäster och bröllopet egentligen, så länge min blivande säger ja så spelar inget annat någon roll. 

Lägg ingen större energi på tonårsmonstret, hon ger sig nog så småningom.

• Mertzi

Vi har ca. 20 gäster på vårt bröllop och från början skulle vi Enbart bjuda familjen, men kände att det skulle vara fint att ha med några vänner också.
    Vi har också valt att bjuda fler nära och kära, istället för några få med respektive, då vi inte ens känner deras respektive!

Jag tycker inte man ska bry sig så mycket om vett och etikett och hela den baletten.
    Man gör väl för sjutton som man vill!
    Alla dessa "borde" och "ska" gör ju bara att ens eget bröllop blir nånting som man inte ens vill vara med om tillslut!

Många höjer säkert ögonbrynen när vi säger att vi inte bjudit respektive, men då får dom göra det.
    Dom hade höjt ögonbrynen ännu mer om vi hade tagit ut kuvertavgift för att ha råd med vårt bröllop så det hade liksom inte spelat nån roll.
    Och nej, vi har inte lust att skjuta på vårat bröllop i ett år för att ha råd att bjuda människor som vi knappt har träffat, och som ändå skulle känna sig totalt malplacerade i en sån intim och liten cermoni.

Folk kommer att ha åsikter om allt!
    Passar det inte, så får dom väl stanna hemma då :)

• Paper Feed
    Mertzi skrev 2011-06-01 10:47:27 följande:

Jag tycker inte man ska bry sig så mycket om vett och etikett och hela den baletten.
    Man gör väl för sjutton som man vill!
    Alla dessa "borde" och "ska" gör ju bara att ens eget bröllop blir nånting som man inte ens vill vara med om tillslut!

Exakt min åsikt!
  • Bridezilla11

Paper Feed och Mertzi, tack för svaren! Jag tycker precis som ni!

Svar på tråden Tänker vi galet/är vi elaka?