• Bridezilla11

Tänker vi galet/är vi elaka?

Hej! Måste bara rådfråga er vad ni tycker om saken..

Vi ska gifta oss i sommar, och har endast bjudit dom allra närmsta. Vi har fått hoppa över att bjuda vissa släktingar som inte är "så viktiga". Klart alla är viktiga, men ni förstår nog vad jag menar. Mina närmsta vänner har vi bjudit utan respektive eftersom vi inte känner deras killar.
    Detta har vi gjort pga ekonomiska skäl, och då vill/måste vi ha så få gäster som möjligt.

Nu till problemet; min 17 åriga kusin har en pojkvän sedan förra året. Varken jag eller min BM har träffat honom, så han är ju en total främling för oss. Nu är det ramaskri från hennes sida. Hon tänker minsann inte komma om inte han också får komma. Hennes mamma (min moster) tycker det är bedrövligt att min kusins kille inte får komma osv.

Men vi känner att varför ska han få komma, när inte ens vissa släktingar till min BM har blivit bjudna? Vi bor på samma ort allihopa, så det handlar om en halv dag dom kommer vara ifrån varandra. Tänker vi galet, eller borde dom har förståelse för oss? Det är ju som sagt pengarna det handlade om när vi bjöd in folk, inte något personligt.

• Svar på tråden Tänker vi galet/är vi elaka?
  • förlovadflicka

Har inte läst tråden men... Tycker att man borde bjuda killen, vi bjuder min m2bs kusins tjej. Men har man inte pengar så har man inte och det får hon faktiskt acceptera! Och det hade varit skillnad om de hade varit förlovade, hur många 17-åringar har inte en månaders-förhållanden?...

• Bridezilla11
    förlovadflicka skrev 2011-06-01 14:13:00 följande:
    Har inte läst tråden men... Tycker att man borde bjuda killen, vi bjuder min m2bs kusins tjej. Men har man inte pengar så har man inte och det får hon faktiskt acceptera! Och det hade varit skillnad om de hade varit förlovade, hur många 17-åringar har inte en månaders-förhållanden?...
    Det är lite så jag känner också. Vad är det egentligen att bli upprörd över? Dom är tonåringar och har varit ihop sedan 2010.

Vi har pengar till ett stort bröllop om vi vill, men vi vill att det ska kosta så lite som möjligt. Har aldrig varit intressant att spendera en sisådär 80 tusen och uppåt på ett bröllop för oss. Därför valde vi att lägga 4500:- på en mindre lokal och bara bjuda dom som är "viktigast" för oss.
    Det andra alternativet var 16 000:- för en större lokal, för att samma personer ska komma, plus deras respektive som vi inte känner. Vi tyckte inte det var värt att lägga 11 500:- mer på en större lokal för att andra ska bli nöjda. Och nu känner jag att varför ska han få komma, när mina kompisars respektive inte får komma? Det ska ju vara likadant för alla.

Det roligaste av allt, är att min moster som klagar och tycker det är "förjävligt", hade 40 årsfest för ett antal år sedan. Då bjöd hon bara min mamma, men inte hennes man (för att hon inte gillar honom) Så hon ska ju bara vara tyst egentligen, för hon är ju inte bättre själv. Mamma och han var gifta, så det hon gjorde är ju värre (än att min 17 åriga kusin inte får komma med sin KILLE.)
  • förlovadflicka
    Bridezilla11 skrev 2011-06-01 17:02:27 följande:
    Det är lite så jag känner också. Vad är det egentligen att bli upprörd över? Dom är tonåringar och har varit ihop sedan 2010.

Vi har pengar till ett stort bröllop om vi vill, men vi vill att det ska kosta så lite som möjligt. Har aldrig varit intressant att spendera en sisådär 80 tusen och uppåt på ett bröllop för oss. Därför valde vi att lägga 4500:- på en mindre lokal och bara bjuda dom som är "viktigast" för oss.
    Det andra alternativet var 16 000:- för en större lokal, för att samma personer ska komma, plus deras respektive som vi inte känner. Vi tyckte inte det var värt att lägga 11 500:- mer på en större lokal för att andra ska bli nöjda. Och nu känner jag att varför ska han få komma, när mina kompisars respektive inte får komma? Det ska ju vara likadant för alla.

Det roligaste av allt, är att min moster som klagar och tycker det är "förjävligt", hade 40 årsfest för ett antal år sedan. Då bjöd hon bara min mamma, men inte hennes man (för att hon inte gillar honom) Så hon ska ju bara vara tyst egentligen, för hon är ju inte bättre själv. Mamma och han var gifta, så det hon gjorde är ju värre (än att min 17 åriga kusin inte får komma med sin KILLE.)
    Jamen, då kan hon ju hålla tyst :P Jag förstår att folk stöter sig, och även om vi har försökt att göra alla till lags så mycket vi kan när det gäller vårt bröllop så är det säkert någon som kommer tycka att vi skulle gjort annorlunda, och jag respekterar verkligen det! Men det är stor skillnad på att ta anstöt/bli ledsen och att göra sak av det!
  • shakynose

Om ni inte bjudit vännernas respektive så ska ni såklart inte bjuda kusinens pojkvän heller.

Jag anser själv att man "ska" bjuda med respektive, men det är ert bröllop och jag tycker inte att kusinens pojkvän är viktigare att ha med än dina vänners respektive.

• LL 2010

Jag håller med många ovanstående; bjud inte in 17-åringens kille om inte de andras killar är inbjudna. Blir hon grinig får hon väl vara det då. Det finns ju skäl och goda argument för varför ni INTE vill ha de inbjudna och det ä rju inte bara han som inte är bjuden. 
    Ni gör rätt, det är faktiskt er dag.
    Lycka till och hoppas det blir en underbar dag för er! 

• marimekko86

Jag tycker man bjuder båda i ett par just på bröllop MEN jag själv skulle inte bli sur om bara en av mig och min blivande blev bjuden på ett bröllop. Självklart gör NI som ska gifta er precis som ni vill och det måste man respektera som gäst. Men jag och min blivande känner våra kompisars respektive hyffsat bra och vissa jättebra så vi måste verkligen bjuda dem, annars skulle det kännas konstigt

Tala om för din moster att ni inte bjudit in någon annan av era vänners respektive som ni inte känner. Ni kan ju inte bjuda kusinens respektive och inte era vänners respektive då ni inte vill/kan bjuda in folk ni inte känner väl. det måste ju din moster och kusin förstå...

• cityalven

hej!

jag tycker att de bestämmer ni!
    när min styvbror gifte sig med sin fru så var jag bjuden men inte min pojkvän sedan 1 år och 10 månader...
    jag ställde till det lite just för att det är "inte bara en pojkvän" utan vi har ju samma mål som dem... nämligen att den dagen vi har bostad, jobb, ekonomi också kunna gifta oss.

men somsagt, det var min styvbror. hade det varit min kusin skulle jag inte ha sagt någonting utan bara varit glad över att jag blev bjuden. visst kanske tråkigt att inte min pojkvän som då faktiskt till och med har träffat mina kusiner inte får vara med, men vi klarar oss utan varandra i några dagar om det skulle vara så...

• Darling Daisy

Ni gör rätt.
    När man är 17 ser man oftast förhållandena som eeeeeeeviga och jäääääätteseriösa, men när man är 30 brukar man skratta åt det tillfälliga sällskapet man hade som 17-åring och undra hur i hela världen man kunde vara tillsammans med den personen.
    (och nu menar jag inget illa, vet att det finns många som träffar sin livskamrat som 17-åring också!!!!) 

• Blivande fru Swärdh

Passar det inte din 17 åriga kusin så får hon väl stanna hemma. Och din moster ska verkligen bara va tyst efter det hon gjorde på sin 40 års fest mot din mamma.

• GeneralElectric

Säg till kusinen att hon måste bestämma sig om hon ska komma eller ej, före ett visst datum (typ i övermorgon). Förklara att du behöver få besked, eftersom du har en reservlista med vänner du ännu inte haft möjlighet att bjuda av platsskäl och att du skulle behöva veta för att bjuda den som står näst på tur.

• impegno di nozze
    shakynose skrev 2011-06-01 17:08:38 följande:
    Om ni inte bjudit vännernas respektive så ska ni såklart inte bjuda kusinens pojkvän heller.

Jag anser själv att man "ska" bjuda med respektive, men det är ert bröllop och jag tycker inte att kusinens pojkvän är viktigare att ha med än dina vänners respektive.
    Håller med!
  • MissWildcat

ja jag håller helt klart med(även om min blivande man och jag var ihopa första gången när jag var 15 o han 17 )
    Men...det är er dag!!!Det är det viktigaste av allt.passar det inte behöver de inte komma.Så har vi också gjort.Man kan inte bjuda alla...
    stå på er!!!!
    kram

• GeneralElectric

Det jobbiga med sådana här grejer är ju att det lätt blir så jobbigt att det strax framstår som enklare att bjuda in den som bjudit in sig själv än att bråka om det...

• TheD

Skulle inte bjuda pojkvännen. Ser inte vad han har där att göra...

• izredam

Jag och min sambo är visserligen 19 och 20 nu - men vi pratade om det här när jag läste det här och kom fram till att om jag inte hade blivit medbjuden på hans kusiners bröllop så hade jag blivit lite sårad, men vi umgås rätt mycket med dem - hade jag däremot inte träffat dem så hade jag naturligtvis inte brytt mig och han hade aldrig någonsin struntat i att gå på sin kusins bröllop - även om de inte hade varit så nära vänner.

Däremot så hade vi inte blivit förvånade om hans syster hade gjort samma sak om hennes kille inte hade fått komma på vårat bröllop nästa år (hon är 16) - ibland är vi förvånade över att hon ens är uppfostrade av samma föräldrar som min sambo, för det märks verkligen inte!

Svar på tråden Tänker vi galet/är vi elaka?