• Bridezilla11

Tänker vi galet/är vi elaka?

Hej! Måste bara rådfråga er vad ni tycker om saken..

Vi ska gifta oss i sommar, och har endast bjudit dom allra närmsta. Vi har fått hoppa över att bjuda vissa släktingar som inte är "så viktiga". Klart alla är viktiga, men ni förstår nog vad jag menar. Mina närmsta vänner har vi bjudit utan respektive eftersom vi inte känner deras killar.
    Detta har vi gjort pga ekonomiska skäl, och då vill/måste vi ha så få gäster som möjligt.

Nu till problemet; min 17 åriga kusin har en pojkvän sedan förra året. Varken jag eller min BM har träffat honom, så han är ju en total främling för oss. Nu är det ramaskri från hennes sida. Hon tänker minsann inte komma om inte han också får komma. Hennes mamma (min moster) tycker det är bedrövligt att min kusins kille inte får komma osv.

Men vi känner att varför ska han få komma, när inte ens vissa släktingar till min BM har blivit bjudna? Vi bor på samma ort allihopa, så det handlar om en halv dag dom kommer vara ifrån varandra. Tänker vi galet, eller borde dom har förståelse för oss? Det är ju som sagt pengarna det handlade om när vi bjöd in folk, inte något personligt.

• Svar på tråden Tänker vi galet/är vi elaka?
  • Mertzi
    Bridezilla11 skrev 2011-06-01 10:51:27 följande:
    Paper Feed och Mertzi, tack för svaren! Jag tycker precis som ni!
    Stå på dig!
    Jag tycker att det är lika svårt som du.
    Senast igår pratade jag med min sambo och var nojig över att en av mina vänner knappt nämnt vårt bröllop (i sin blogg, facebook, bilddagboken) trots att vi är väldigt nära vänner..
    Medans hon flera, flera gånger pratat om en annan tjejs bröllop (en tjej som hon inte alls är lika nära vän med) och skrev i sin blogg "Det är skönt att ha ***** vid min sida också.."
    Jag tog det som en pik.. Men samlade ihop mig och tänkte att, vad synd om hon inte vill komma eller känner sig stött. Jag har ändå försökt förklara hur det ligger till, mer kan jag inte göra.
    Men lätt är det inte, när det handlar om nära och kära!
  • MrsT2011

Jag tycker absolut inte att brudpar ska behöva bjuda en person som de aldrig ens har träffat! För mig är det ett klockrent argument. Visst, man ska inte sära på etablerade par och bla bla, men ett minimikrav man faktiskt kan ställa på sitt eget bröllop är att man slipper dela sin dag med fullkomliga främlingar!

• Blivande fru Swärdh

Stå på dig! Man kan  inte alltid följa alla etiketter som finns. Jag gjorde så som en annan skrev att hade man bjudit allas respektive så hade man fyllt minst 10 platser med folk man inte känner och fått ta bort nära vänner.
    Från vår sida är det ingen som klagat på det och alla ser fram emot bröllopet. Synd att du ska ha det så krångligt, så komplicerat är det inte. Dem träffas inte på ett par timmar och svårare än så är det inte.

• Mirjami

Personligen tycker jag man ska bjuda båda i ett par till just bröllop. Är det ekonomiskt kanske man kan, som en del skrivit, ta ut kuvertavgift? Jag förstår din kusin, men samtidigt borde hon förstå och respektera er önskan.

Kanske ni kan vid ett annat tillfälle ta med alla som vill på en större fest men knytkalas där alla tar med eget eller något att äta och dricka. En stor grillfest kanske? Grilla en hel gris eller ett lamm för att gör det mer festligt? Jag vet inte var ni bor, men de flesta har ju en fin sjö eller park i närheten där alla kan samlas och bara festa/fira tillsammans.

Hur lång tid är det kvar? Kanske att ni har tid så kan ni anordna något sådant redan nu kanske och då bjuda in alla i familj och vänkrets.

• Mace

Om det bara vore tonåringen som inte fick ta med respektive förstår jag att hon blivit arg, men nu gäller det ju flera gäster. Har ni förklarat för dem att om hon får ta med måste alla andra också få det och det innebär 10 gäster till för er?

Jag tycker personligen att det är bättre med kuvertavgift än att bara bjuda ett halvt par, men det är ju ett val man gör själv - kritik verkar man tyvärr få hur man än gör. 

• Blivande fru Swärdh
    Mace skrev 2011-06-01 11:49:09 följande:
    Om det bara vore tonåringen som inte fick ta med respektive förstår jag att hon blivit arg, men nu gäller det ju flera gäster. Har ni förklarat för dem att om hon får ta med måste alla andra också få det och det innebär 10 gäster till för er?

Jag tycker personligen att det är bättre med kuvertavgift än att bara bjuda ett halvt par, men det är ju ett val man gör själv - kritik verkar man tyvärr få hur man än gör. 
    Man kanske ska tänka på att alla som har bröllop inte kan ta ut kuvertavgift. Vi har hyrt en lokal med plats för 70 pers och buffé och då får vi inte in 80-90 pers för att alla ska få ta med sig sina respektive som dem knappt varit ihop med i ett år. Det är såna par som vi inte har bjudit deras respektive för det är viktigare för oss att vi har med en nära vän eller en nära släkting istället för nåns flickvän sen ett halvår tillbaka.
  • Mace
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-06-01 11:53:45 följande:
    Man kanske ska tänka på att alla som har bröllop inte kan ta ut kuvertavgift. Vi har hyrt en lokal med plats för 70 pers och buffé och då får vi inte in 80-90 pers för att alla ska få ta med sig sina respektive som dem knappt varit ihop med i ett år. Det är såna par som vi inte har bjudit deras respektive för det är viktigare för oss att vi har med en nära vän eller en nära släkting istället för nåns flickvän sen ett halvår tillbaka.
    Ja, absolut, men den här frågan gällde ju att de bjudit färre på grund av ekonomin. 

Skall man tänka på alla möjliga situationer så går det ju inte att säga någonting, det är lite som att säga att "man kanske skall tänka på att tjejen kan vara sjuk och behöver sin pojkvän som stöd" eller vad som helst.  TS skrev ju att det var av ekonomiska skäl och då skulle jag personligen föredra kuvertavgift, men det är bara min åsikt - folk brukar ju kritisera det jättemycket också. Hur man än gör så får man kritik, så det är ju bara att köra på det man själv tycker är rätt och använda sunt förnuft!
  • Ninana

Det här behöver inte ens vara en ekonomisk fråga. Man ska inte behöva bjuda nån man inte känner och har inte ens träffats på ett år. Fel på kusinens och mosters sida att  valde inte presentera pojkvännen under ett helt år. De kunde väl bjuda på en fika...

Jag har träffat min m2b kusiner endast 2 gånger och de är inte bjudna för att vi trivs inte i deras sälskap helt enkelt...vi har fått höra tjat om det och skiter i helt enkelt...

• Aniara4

Förklara för kusinen (ev via mostern) att ni har varit tvungna att bjuda ett antal personer utan respektive, och att det enbart är därför kusinen själv har kunnat bli bjuden. Om ni istället skulle göra så att ni bjöd alla par skulle det medföra att kusinen inte längre fick plats.  (Man kan ju lägga fram det som en platsfråga snarare än en ekonomisk fråga, eftersom det handlar om att ni har x platser, oavsett vad begränsningen beror på).

Kan de inte acceptera det och vägrar komma pga det, ja, det var ju tråkigt då, men mest för dem själva.

Sen kan man i sitt stilla sinne ifrågasätta om 17-åringar verkligen brukar ha etablerade relationer syftande till en gemensam framtid, men det förekommer så klart.

• Bridezilla11
    Mace skrev 2011-06-01 12:22:58 följande:
    Ja, absolut, men den här frågan gällde ju att de bjudit färre på grund av ekonomin. 

Skall man tänka på alla möjliga situationer så går det ju inte att säga någonting, det är lite som att säga att "man kanske skall tänka på att tjejen kan vara sjuk och behöver sin pojkvän som stöd" eller vad som helst.  TS skrev ju att det var av ekonomiska skäl och då skulle jag personligen föredra kuvertavgift, men det är bara min åsikt - folk brukar ju kritisera det jättemycket också. Hur man än gör så får man kritik, så det är ju bara att köra på det man själv tycker är rätt och använda sunt förnuft!
    Citerat från ett av mina tidigare inlägg "Vi bjöd ju dom som är viktiga för oss utan respektive, eftersom det annars hade blivit för många. Skulle vi i vårt fall följt etiketten till punkt och pricka, skulle det sluta med att varken mina kompisar eller denna kusin skulle blivit bjuden alls. Lokalen rymmer max 50 personer, och vi är 45 st redan. Och hur glada skulle dom då bli på en skala?"

Det är klart vi KAN lägga mer pengar på mat osv, men lokalen är ju också en kostnadsfråga. Den billigaste vi hittade, som vi nu bokat, kostar 4500:- och rymmer 50 personer. Eftersom vi redan är 45 st så är det omöjligt att bjuda in allas respektive. Och kuvertavgift skulle jag aldrig vilja ta, då särar jag hellre på paren. (I min bekantskapskrets skulle det blir mer klagomål på kuvertavgift.) Det är ju egentligen bara min kusin som är problemet, dom andra har inte klagat på att deras pojkvänner inte får följa med.
Svar på tråden Tänker vi galet/är vi elaka?