Inlägg från: KretaBröllop2011 |Visa alla inlägg
  • KretaBröllop2011

Någon som ska gifta sig på Kreta?

Vår vigsel var kl 17 och man fick önska tid själv
    och vi valde kl 17 då det fortfarande var väldigt ljust och soligt men inte
    riktigt lika varmt som om den varit kl 14 t ex. Personligen tyckte jag att den
    här tiden var jättebra, barnen hade hunnit sova sin vila och man hade gått om
    tid för att fixa håret och piffa till sig. Fotona blev bra då solen inte låg på
    så mycket som mitt på dagen så det var också en faktor efter konsultation med
    vår fotograf.
    Jag började med att kontakta prästen Gunnar Lidén
    via email och fick sedan veta vilka datum de skulle vara på Kreta. Därefter
    tittade jag efter resor och bokade en och direkt därpå bokade jag in oss för
    vigsel, man vet ju aldrig om det är många som ska gifta sig så lika bra att boka
    tidigt anser jag. Vi bokade vigseln i december så ja ca ett halvår före men man
    kan säkert boka kortare inpå ändå om tider bara finns, detta dock med risk att
    det är helt fullbokat. Det kostade 400 Euro och sedan skulle man ha med sig
    antingen böcker eller dvd-filmer för barn till ett värde av 250 kronor ca. Den
    summan betalade man direkt på plats innan vigseln. Vi sågs ca tjugo minuter
    innan själva cermonin. Man kan även träffa prästparet innan om man vill det men
    vi valde att köra en stund innan bara och go with the flow så att säga
    :)
    Cermonin började med att prästen välkomnade alla
    till vår vigsel och han sa sedan ett par meningar om äktenskapet som man alltid
    gör vid vigslar. Därefter några ord om kärleken. Vi fick här välja egen text
    eller överlåta till Gunnar att välja och vi överlät det då vi tyckte att han
    verkade ha bra koll.
    Därefter tar prästen fram ringarna och välsignar
    dom och frågar var och en om man tager varandra. Då svarar ni förhoppningsvis
    JA;) Ringarna återlämnas till er och ni säger då löftena, antingen att prästen
    säger dom före, dvs Jag Sanna.... tager dig ... osv eller att ni säger det helt
    själva utan att prästen säger före. Det får man själv bestämma. Vi tog att
    prästen sa före då man kanske glömmer annars pga att man är lite spänd:) Sedan
    när det är gjort sätts ringarna på, prästen förklarar er man och hustru och man
    pussas.
    Därefter kommer avslutningen där prästen ber en bön
    för brudparet, fader vår och välsignelsen. Sist några personliga ord till er.
    Musik kan ni välja om ni vill ha , antingen att
    alla sjunger, att bara prästens fru som spelar "piano" och sjunger eller något
    via bandspelare. Ni får även välja vart i cermonin ni vill ha den och önska
    låtar. Prästen kommer att föreslå saker via email så kan ni själva välja lite så
    med. Vi tyckte att det kändes mest naturligt för oss att ta sången sist, som en
    avslutning.
  • KretaBröllop2011

Vad konstig texten blev men ja hoppas ni har bra syn .

• KretaBröllop2011
    Vigselcermonin tog väl ca 20 min skulle jag tippa.
    Vi åkte med Ving och de har det hotellet. Boka i
    tid tror det är populärt då det är så fint och ligger på stranden.
    Vi bokade ett rum med havsutsikt, det var underbar
    utsikt! Mkt mkt fin utsikt, rummen var väl som rum är mest i grekland men
    absolut fräscht var det men utsikten var värd mkt pengar. Två veckor med
    havsutsikt för oss fyra, dvs två vuxna plus två barn med babypaket utan frukost
    och andra måltider kostade ca 23 000 i maj då.
    Efter ca en vecka upptäckte vi lite början på
    fuktskada/mögelliknande på en vägg och då bad vi om ett annat rum då vi tyckte
    det kändes dumt då vi betalat mkt pengar ändå och vi hade en ettåring som kröp
    runt och pillade på allt och åt allt hon kom åt i princip. Så det var bara lite
    men ändå, så vi klagade till Ving och då fixade en jättebra kille där så vi fick
    sviten den andra veckan istället. Vi sa det då, med tanke på hur underbara de är
    vad gäller utsikt och egen pool att vi skulle bokat det här direkt. Det kostade
    några tusenlappar mer, tror ca 4000 kr mer högst men det är det värt om det ändå
    är vigselresa och om man har råd med de extra tusenlapparna. Underbart med egen
    pool högst upp på takterass och den var ganska stor ändå man kunde simma lite
    och så. Ska sätta in några bilder i mitt album så kan ni titta sen.
    Den enda nackdelen med sviten var att det inte
    fanns micro, lite drygt som småbarnsfamilj med barnmatsburkarna men å andra
    sidan var det inte jobbigt att gå ner och be restaurangen värma. Inget kök
    riktigt med spis fanns i sviten, men å andra sidan äter man ju ute för det mesta
    ändå. Kylskåp fanns, ett litet sådant såklart som hotell brukar ha. Vår svit
    hade tre olika utgångar till tre balkonger åt olika håll och så en trappa upp
    till poolen. Lyxigt värre. Jättemkt förvaringsplats och dusch med spafunktioner.
    Jag tycker man ska unna sig själv den sviten om man har möjlighet:)
  • KretaBröllop2011

Om man inte har råd med sviten satsa på havsutsikt då detta är er vigselresa, den var himla härlig och fin:)

• KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-10 19:21:07 följande:

Såg när jag var inne på hotellets hemsida att de har egen frisörsalong på hotellet.

Det kan ju vara något kanske. Så slipper man fara fram och tillbaka..

Innan jag fick reda på att min frisör befann sig på kreta vid samma tidpunkt var det min plan att gå dit och känna av stället och se om de kanske kunde fixa håret. Annars finns säkert många duktiga i chania. Ta med bilder!! Det är det bästa på hur ni vill ha håret :) Det bästa när man väljer salong är att se hur frisörerna där är färgade och klippta, ser det sunkigt och ghetto ut så är det nog kanske inte en sådan bra idé att gå dit och be om en uppsättning
  • KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-11 11:16:12 följande:

Tack snälla för all utförlig information! Är oerhört tacksam.

Från hotellet där ni bodde, är det långt till kapellet?

Ca 15 min med taxi
  • KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-11 11:16:12 följande:

Tack snälla för all utförlig information! Är oerhört tacksam.

Från hotellet där ni bodde, är det långt till kapellet?

Ingen orsak förresten Anledningen till varför jag engagerar mig med att ge råd till andra som ska gifta sig på Kreta är att jag själv inte hittade någon att fråga innan vi gifte oss. Det är mer praktiskt och roligt att få råd av någon som redan gift sig och vet lite om processen mm och som ger ärliga råd tycker jag. Sedan tycker jag ju att det är roligt att få återuppleva vår vigsel lite när jag skriver om vår resa och jag glädjs åt att ni ska gifta er där vi gifte oss då jag tycker det var en mysig sak att göra
  • KretaBröllop2011

För er som funderar på hotell Alexandra Beach. Om ni sett min poolbild i mitt galleri så kan jag säga att det bara är ena halvan av poolen, den fortsätter på andra sidan så den var stor

• KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-12 10:25:31 följande:

Håller med Fröken Skruttis "denna info är ovärdelig"!

Laddar på med ett gäng frågor till om det är ok.

Hur djup på ett ungefär var poolen som ingick i ert rum?

Låter lite konstigt kanske men jag vill inte att den är alldeles för djup då jag själv endast är 160cm. Har två små barn och bottnar jag knapp så kan det bli svårt att bada med dem där och kanske är det därför onödigt att beställa rummet med pool.

Hängde inte med riktigt..

Fanns det ingen spis att göra mat på i rummet med tillhöarande pool?

Fanns det spis i sviten med havsutsikt utan pool?

Har aldrig varit i Agia Marina.

Hur upplever du det området när det gäller restauranger, shopping, bad mm

Är det fin strand utanför hotellet? Är det sandstrand?

Läste någonstanns att det var mycket klippstränder? Stämmer det?

Fråga på du Poolen var ca 1,5 djup överallt, jag bottnade och kunde bara med barnen och jag är ca 164 cm. Jag trodde att den var djupare när jag först såg den men blev förvånad när jag faktiskt bottnade och kunde gå där och då blev badet med våra barn mkt lättare Våra barn hade såå roligt när vi hade egen pool, visst de älskade också att leka med andra barn i barnpoolen men för oss vuxna var det härligt måste jag säga

Nej i sviten med egen pool fanns ingen spis. En vattenkokare bara och kylskåp. Vi klarade oss bra utan spisen då vi hade matburkar med oss från sverige till yngsta 1-åringen och hon åt vanlig mat och vi åt ute alt tog take away och åt på rummet. Många restauranger ligger nära hotellet och nästan alla har take away bara man frågar.

Rummet med havsutsikt var ingen svit utan det var en vanlig lägenhet som hade kokplatta, diskmöjligheter mm. I sviten med pool diskade vi i handfatet Vi tyckte också att det var lite underligt att det inte fanns diskvask eller spis men de har väl tänkt att bara riktiga rikingar tar den eller något och de tar room service hela tiden eller äter ute

Vi hade enrumslägenhet där vi alla sov i samma rum med havsutsikt då, finns säkert tvårums också med havsutsikt. Skulle rekommendera två rum så här i efterhand. Även om vi satt ute på balkongen ändå på kvällen så slipper man tassa så mkt om ni har lättstörda barn.

Stranden utanför hotellet var ganska smal men sand var det, dock var det stenigt på många ställen när man skulle vada ut i vattnet. För småbarn var det perfekt då vår dotter gillar stensamlande och sand, så bra kombination för dom tyckte vi. Det är väldigt långgrunt vilket ju också är toppen om man har småbarn.

När man först kom ner på stranden direkt från poolområdet så var det sandstrand, sedan gick man en bit till höger då kom ett klipparti och när man passerat det så var det sandstrand igen så det var inte mkt klippor där ändå.

Agia Marina är en liten by så att säga men större än många andra. Har flera supermarkets och en bra mataffär nära hotellet som heter Inka. Bra sortiment där har t o m knäckebröd. Vet inte om man ska skratta eller gråta när man ser vasa knäcke på utlandssemestern Finns som sagt ovan nämnda saker där, dvs minigolfbana, cafe med internet nära, restauranger, man kan hoppa på bussen mot chania och platanias precis utanför hotellet och det var väldigt smidigt tyckte vi. Platanias är ca 5 min med taxi från hotellet och en resa dit kostade 7 Euro så mindre än 70 kr. Bussen till Chania kostade 1,6 Euro för oss vuxna och ja det är ju billigt

Utanför hotellet går också minitåg som är sight seeing-tåg som har olika rutter, det verkar mysigt. Vi hade gärna velat åka på den sk Seven villages där man får se sju byar på en tvåtimmars resa men tyvärr har vi en överaktiv treåring som sätter hinder för sådana resor Shoppingen är inte bra i Agia Marina, det finns souvenirbutiker och en massa små affärer där men om man vill shoppa bra grejer så åker man till platanias eller går dit på ca 20 min. Det var ganska skönt när vi gick dit en dag att få röra på sig lite med. Bästa shoppingen är ju helt klart i Chania stad och marknaderna där, fina och roliga saker. Modernt blandat med torgmarknad, perfekt tycker jag:)

Men vill man shoppa nära hotellet och inte orkar åka buss, taxi eller gå en bit så ska man inte bo i Agia Marina. Jag gillade att det inte fanns för mkt saker där då det var ett lugnt ställe och det är skönt med lugn och ro och att man istället själv kan ta sig till liv och rörelse om du förstår vad jag menar.

• KretaBröllop2011
    KretaBröllop2011 skrev 2011-06-11 22:53:50 följande:
    För er som funderar på hotell Alexandra Beach. Om ni sett min poolbild i mitt galleri så kan jag säga att det bara är ena halvan av poolen, den fortsätter på andra sidan så den var stor
    Kom på att jag måste förtydliga att jag menade hotellet allmänna pool och inte den privata.
  • KretaBröllop2011

Sådär måste jag säga ang restauranger, som sagt Cactus och Rokas var det bra genuin grekisk mat. Hotellets restaurang var också helt okej. Men för matupplevelser rekommenderar jag att åka in till chania och särskilt gamla hamnen. Så många restauranger, fin miljö och genuin mat.

• KretaBröllop2011
    Fröken Skruttis skrev 2011-06-12 09:50:50 följande:
    Kanonbra info! Känns så bra att få info ifrån dig då du faktiskt har varit där och gift dig och vet vad du pratar om. Denna informationen är ovärdelig!

Jag mailade både Gunnar och hans fru och frådade lite om datum för 2012 och dom släpps i Oktober. Bäst att gifta sig är mellan Maj-Juni och September då det inte är så varmt där. Vigseltider är :16.17 och 18.00. Sen så frågade jag dom vilken plats dom tyckte var finast eftersom dom alltid är där...typ..;) Men dom gillade allihopa!..:D
    Om det är viktigt för dig att det är riktigt varmt eller börjar bli varmt så rekommenderar jag att ni inte åker i början av maj utan åk i slutet om svenska kyrkan är där alt i juni istället. Vi var där 14-28 maj och det var varmt men havet hade ännu inte blivit så varmt och det var ganska kallt i poolen med. Det var som att bada i svenskt vatten, ni vet kallt innan man vande kroppen vid det
  • KretaBröllop2011
    Fröken Skruttis skrev 2011-06-12 16:27:57 följande:
    Vi funderar på att åka dit i slutet av Augusti,början av September. Vi vill ha varmt men inte dövarmt då min sambo svettas som en galning vid minsta rörelse..;) Verkar så mysigt att gifta sig på eftermiddagen med en ljummen bris som sveper in över havet..åh! Är det mycket turister runt vigselplatserna? Hur upplevde du det?
    September är nog en bra månad att åka dit, fortfarande varmt men inte så man mår dåligt av värmen. När vi gifte oss en fredag kl 17 i Agia Apostoli var det inte mkt turister alls. Vi passerade några stycken på väg upp mot kyrkan som fotade oss såklart haha tja det fick man väl bjussa på. Men där uppe fanns inga turister alls, tror de visar lite respekt om de ser att det är vigsel på gång, det skulle jag göra och avvika illa kvickt
  • KretaBröllop2011

Åker ni i september är det dessutom inte lika mkt turister där än under högsommaren.

• KretaBröllop2011
    Fröken Skruttis skrev 2011-06-13 19:02:23 följande:
    Låter ju jätte-bra! Tror att i slutet av Augusti/September funkar bra för oss.

Hur kom ni fram till att ni ville gifta er i Agia Apostoli? Hur tänkte ni?..:)

Jag visste att jag ville gifta mig vid havet, helst på en utsikt så vi såg havet men gärna med något grekiskt som anknöt till vårt grekiska tema. Plus att ville ha nära till hotellet och inte långt att åka om det var jättevarmt och särskilt då vi har småbarn.

Då kikade jag lite på svenska kyrkans hemsida och hittade deras förslag om vigsel i Agia Apostoli och när jag såg bilderna visste jag att det skulle vara vår vigselplats: En kvart ca från vårt hotell, uppe på en höjd, havet nedanför, klippor och så en söt fin grekisk kyrka i bakgrunden. Det kändes helt rätt för oss:)

Men googla lite vigselplatser på kreta, kanske hittar ni något annat som är just ni eller så kanske ni tycker lika mkt om Agia Apostoli som vi alt vill vara på en strand istället.

• KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-15 14:21:35 följande:

Tyckte det lät smidigt att äta bröllopsmiddagen på hotellet då man har små barn som tidigt blir trötta.

Hade de bra mat på hotellet? Skulle du rekomendera att ha bröllopsmiddagen där nu i efterhand eller kan du rekomendera någon annan mysig restaurang med god mat som ligger nära hotellet?

Ja samma här, våra blir såå griniga när de är trötta och då vill man inte ha långt hem direkt.

Ja det vi åt var väldigt gott men om vi hade gjort om något hade vi tagit restaurangen eller den fina sittplatsen som de har där man sitter mot havet utomhus under ett fint "tält" i brist på bättre ord. De kommer ut med maten dit och det såg väldigt fint och mysigt ut där på kvällen

Skulle vi valt någon av restaurangerna nära hotellet skulle vi definitivt valt Cactus då det var mysigt där på kvällen, bra mat och mysig stämning. Tyckte vi då, smaken är ju som baken. Vi är inga människor som har superhöga krav så du vet, jag vet ju inte hur du är Men det var avslappnat och mysigt, så ville vi ha det.

• KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-30 15:32:33 följande:

KretaBröllop2011:

Vad kostade fotografen som ni anlitade?

Vi tänkte egentligen inte ha någon men efter lite disskusioner här hemma så känner vi båda att det är självklart att vi ska fotas under vigseln.

Vet du förresten om det var förbjudet att vistas på standen efter ett specielt klockslag vid hotellet där ni bodde?

Lite konstig fråga men det är några av mina vänner som är lite oense om den saken..

Vi betalade 250 Euro som jag förstod var ett väldigt bra pris. Han gick ner i pris då vi kände att vi inte hade råd med mer och då vi gifte oss på en fredag som inte normalt är en dag greker väljer att gifta sig på. 250 Euro var mkt mkt billigt tyckte vi för så bra service som han gav oss. Han var proffsig, supertrevlig och iniativrik vid fotograferingen, ja ett riktigt proffs helt enkelt. Jättebra på engelska med och lätt att ha att göra med.

För de 250 Euro så fotade han vår cermoni och sedan oss på stranden där vi ville bli fotograferade. Han gjorde sedan ett album av bilderna som en bok över vår vigsel. Inte löstagbara bilder utan som i en bok, sådana bilder. Och vi fick såklart med oss skivan med samtliga fotografier så vi kunde förstora och framkalla bilder här hemma i Sverige med.

Maila honom och fråga efter pris www.fotography.gr

Hälsa honom i så fall från Sanna & Krister

• KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-16 09:23:42 följande:

Vi är också ute efter något avslappnat ställe. Utifall det är så att barnen blir lite trötta och gnälliga så slipper man att sitta som på nålar med en klump i halsen..

Plats mot havet lät ju underbart!

Vad för slags mat har de på hotellet? Vi älskar fetaost, tzatiki och massa andra grekiska godheter.

Din brudklänning ser förresten väldigt vacker ut, vad är den i för material? Är det shiffong eller taft...?

De har lite olika mat, buffe med grekisk mat som tzatziki och souvlakis mm hade de när vi var där. De anordnar även grekisk afton en gång i veckan där maten visst var väldigt god och musik till och dans om man ville.

Tack, jag älskade den klänningen. Den var gjord i chiffong-liknande material, sval och skön.

• KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-30 15:32:33 följande:

KretaBröllop2011:

Vad kostade fotografen som ni anlitade?

Vi tänkte egentligen inte ha någon men efter lite disskusioner här hemma så känner vi båda att det är självklart att vi ska fotas under vigseln.

Vet du förresten om det var förbjudet att vistas på standen efter ett specielt klockslag vid hotellet där ni bodde?

Lite konstig fråga men det är några av mina vänner som är lite oense om den saken..

Och ja ni gör helt rätt som ska fotograferas under cermonin och efter. Vi hade inte tänkt fotas innan men sedan kände vi ändå att nej klart vi ska ha en fotograf med då det här är minnen för livet och vi vill ha fina foton att se tillbaka på och visa barnbarnen i framtiden osv Man kan snåla med annat men inte med bilder som varar livet ut.

Haris fotografen var väldigt bra, diskret och inte i vägen under vigseln. Det var ingen kamera rakt upp i nyllet på en direkt

Nej vi hörde aldrig något om att det skulle vara förbjudet att vara på stranden efter ett visst klockslag. Jag är 99 % säker på att det inte är det då vi såg flera par sitta nere på stranden om kvällarna. Vi hade ju bra utsikt från hotellrummet

• KretaBröllop2011
    lisa78 skrev 2012-02-21 19:41:38 följande:
    Hej! vad roligt att läsa att ni gift er på Kreta! Jag och min sambo har bokat vigsel i Agia Apostoli den 7 sep. i år och jag vill jättegärna ha tips på allt!! Floristen du skrev om (din brudbukett var jättefin), fotograf, resturang...
    Korten såg väldigt fina ut. var bodde ni? Vi ska bo i Agia Marina men det verkar ju inte vara så långt därifrån.
    Hej! Otroligt sent svar men jag har inte varit inloggad här på väldigt länge.

Floristen var en ung tjej som hade en egen butik som heter The flower shop. Ligger i Platanias. Hon var duktig, snabb och bra pris. Gillade min enkla men vackra bukett.

Fotografen heter Haris Mavrogenis, var jättebra och trevlig. Perfekt service och snabb leverans av albumet.

Vi bodde på hotellet Alexandra Beach i Agia Marina. Ett bra hotell. Ta sviten om ni har råd med det, då får ni egen pool Det var hur härligt som helst. Agia Apostoli låg väl ca 15 min bilresa från hotellet.
Svar på tråden Någon som ska gifta sig på Kreta?