• KretaBröllop2011

Någon som ska gifta sig på Kreta?

Någon som ska gifta sig på Kreta och vill ha lite tips på en bra fotograf t ex? Vet också om en jätteproffsig florist i Agia Marina.

Bara att maila eller höra av er.

Vi gifte oss i Chania den 20 maj och vi är så nöjda över att vi valde att gifta oss utomlands. Mkt mindre stress, man passar på att njuta av smekmånaden på en gång och mkt roligare

• Svar på tråden Någon som ska gifta sig på Kreta?
  • KretaBröllop2011
    vickelie skrev 2011-06-09 13:02:09 följande:
    Jag glömde fråga hur det ligger till med priser. Är det dyrare med mat och dryck på hotellet än vad det är på andra restauranger? Och en till fråga. Fanns där mycket för barnen att göra? Vi har en 3 åring och en 8 åring.

Överlag blev vi förvånade över priserna, det var inte billigt direkt. Det kostade som här om inte mer för en del varor.

Ja alltså hotellbaren tar ju överpriser på olika drickor som man lika gärna kan köpa på Inka (typ deras motsvarighet till Ica) som ligger några minuter bort från hotellet. Det var dyrare att äta på hotellets restaurang än på de andra restaurangerna vi provade. Dock vet jag inte riktigt vad buffen kostar där då vi inte åt just där, den verkade väldigt poppis i varje fall så då borde den kanske inte vara svindyr.

Vi tyckte mkt om Zepos som ligger i Chania om ni åker dit, gamla hamnen. Så fint, jättebra service och underbar mat. Cactus som ligger nära hotellet hade god mat tyckte vi och Rokas som ligger ca tio minuters promenad uppåt från hotellet hade jättebra mat även de. Maten på stället mitt emot hotellet var sunkig tyckte vi och även maten på stället som ligger bredvid Cactus, den var verkligen inte god. Kommer inte ihåg vad stället hette men avråder ett besök där.

Förresten hotellet har en hemsida www.alexandrabeach.com

Om det är något ni vill fråga innan så kan du maila dom , de svarar på mail inom en vecka typ Har ni något problem med hotellet så se om David Lindberg på vingservice mitt emot kontoret jobbar, han var hur trevlig och serviceminded som helst.

Hotellet är perfekt för er treåring, vi har också en treåring och hon älskade det. Finns två olika lekparker, en barnpool som hon kunde gå i utan att få vatten över ansiktet och så badstranden som är väldigt långgrund vilket ju är perfekt för småbarn. De flesta restauranger har lekrum eller någon lekyta för barnen, det är guld värt tycker vi som har en mkt aktiv tjej. Nära hotellet finns minigolfbana och små karuseller för småbarn, det älskade vår dotter med. Längs vägen mot platanias finns olika aktiviteter och små vattenland.

Er åttaåring kommer säkert ha jättekul också, många av barnen var i den åldern och de verkade ha jätteskoj i poolen. Det finns även ett lekrum på hotellet, det var populärt.

Enda nackdelen är ju att det var halt på allt klinkergolv och det var mkt trappor så det var lite drygt för oss med en ettåring och en treåring men det gick det med. Kan ju meddela att om ni tänkte hyra sulky på hotellet så är den inte bra alls. Inget liggläge trots att Ving lovade det och inget solskydd. Så om jag vore er så hade jag tagit med en vagn hemifrån.

• KretaBröllop2011

Det blev lååångt, märks det att jag skriver snabbt? Då får man med mkt text

• Två ska bli tre

Åhh!!

Som jag har letat efter någon som gift sig på Kreta!!

Jag och min sambo hade tänkt att gifta oss på samma ställe som ni och ta med oss våra två barn samt de närmsta i släkten.

Så underbart att ni tyckte om det!

Har hundra frågor!!!

*Hur går själva vigselceremonin till? Hur lång tid tar den?

*Musik? Väljer man psalmer som i Svenska Kyrkan i Sverige? Är det någon som spelar/sjunger? Bandspelare?

*Vet att de viger endast vissa datum men kan man själv välja tidpunkt?

*Hur lång tid innan er vigsel bokade ni tid med prästen?

Blev intresserad utav ert hotell med egen pool!

Vad fick ni betala för det?

Är det något flygbolag som har det hotellet eller köpte ni endast flygstol och fixade hotellet separat?

Vore så enormt tacksam för svar!

Har säkerligen flera frågor som jag återkommer med! :)

• Två ska bli tre
    vickelie skrev 2011-06-08 12:53:34 följande:
    Nu har vi bestämt oss! Det blir Kreta tyvärr så fick vi inte datumet eller platsen för vi var lite sent ute men det blir nog bra ändå. Vi ska boka resan idag tänkte vi och vi har nog bestämt oss för Alexandra Beach i Agia Marina. KretaBröllop2011, hur gjorde du med hår, blommor och tårta?

Såg när jag var inne på hotellets hemsida att de har egen frisörsalong på hotellet.

Det kan ju vara något kanske. Så slipper man fara fram och tillbaka..

• Fröken Skruttis

Bra frågor ni ställer och jag väntar med spänning!

Själv undrar jag vilket hotell vi ska bo på. Vi har inga barn och vill nog gärna bo på nåt fint hotell med lite lugn och ro på smekmånaden..;)

• KretaBröllop2011
    Vår vigsel var kl 17 och man fick önska tid själv
    och vi valde kl 17 då det fortfarande var väldigt ljust och soligt men inte
    riktigt lika varmt som om den varit kl 14 t ex. Personligen tyckte jag att den
    här tiden var jättebra, barnen hade hunnit sova sin vila och man hade gått om
    tid för att fixa håret och piffa till sig. Fotona blev bra då solen inte låg på
    så mycket som mitt på dagen så det var också en faktor efter konsultation med
    vår fotograf.
    Jag började med att kontakta prästen Gunnar Lidén
    via email och fick sedan veta vilka datum de skulle vara på Kreta. Därefter
    tittade jag efter resor och bokade en och direkt därpå bokade jag in oss för
    vigsel, man vet ju aldrig om det är många som ska gifta sig så lika bra att boka
    tidigt anser jag. Vi bokade vigseln i december så ja ca ett halvår före men man
    kan säkert boka kortare inpå ändå om tider bara finns, detta dock med risk att
    det är helt fullbokat. Det kostade 400 Euro och sedan skulle man ha med sig
    antingen böcker eller dvd-filmer för barn till ett värde av 250 kronor ca. Den
    summan betalade man direkt på plats innan vigseln. Vi sågs ca tjugo minuter
    innan själva cermonin. Man kan även träffa prästparet innan om man vill det men
    vi valde att köra en stund innan bara och go with the flow så att säga
    :)
    Cermonin började med att prästen välkomnade alla
    till vår vigsel och han sa sedan ett par meningar om äktenskapet som man alltid
    gör vid vigslar. Därefter några ord om kärleken. Vi fick här välja egen text
    eller överlåta till Gunnar att välja och vi överlät det då vi tyckte att han
    verkade ha bra koll.
    Därefter tar prästen fram ringarna och välsignar
    dom och frågar var och en om man tager varandra. Då svarar ni förhoppningsvis
    JA;) Ringarna återlämnas till er och ni säger då löftena, antingen att prästen
    säger dom före, dvs Jag Sanna.... tager dig ... osv eller att ni säger det helt
    själva utan att prästen säger före. Det får man själv bestämma. Vi tog att
    prästen sa före då man kanske glömmer annars pga att man är lite spänd:) Sedan
    när det är gjort sätts ringarna på, prästen förklarar er man och hustru och man
    pussas.
    Därefter kommer avslutningen där prästen ber en bön
    för brudparet, fader vår och välsignelsen. Sist några personliga ord till er.
    Musik kan ni välja om ni vill ha , antingen att
    alla sjunger, att bara prästens fru som spelar "piano" och sjunger eller något
    via bandspelare. Ni får även välja vart i cermonin ni vill ha den och önska
    låtar. Prästen kommer att föreslå saker via email så kan ni själva välja lite så
    med. Vi tyckte att det kändes mest naturligt för oss att ta sången sist, som en
    avslutning.
  • KretaBröllop2011

Vad konstig texten blev men ja hoppas ni har bra syn .

• KretaBröllop2011
    Vigselcermonin tog väl ca 20 min skulle jag tippa.
    Vi åkte med Ving och de har det hotellet. Boka i
    tid tror det är populärt då det är så fint och ligger på stranden.
    Vi bokade ett rum med havsutsikt, det var underbar
    utsikt! Mkt mkt fin utsikt, rummen var väl som rum är mest i grekland men
    absolut fräscht var det men utsikten var värd mkt pengar. Två veckor med
    havsutsikt för oss fyra, dvs två vuxna plus två barn med babypaket utan frukost
    och andra måltider kostade ca 23 000 i maj då.
    Efter ca en vecka upptäckte vi lite början på
    fuktskada/mögelliknande på en vägg och då bad vi om ett annat rum då vi tyckte
    det kändes dumt då vi betalat mkt pengar ändå och vi hade en ettåring som kröp
    runt och pillade på allt och åt allt hon kom åt i princip. Så det var bara lite
    men ändå, så vi klagade till Ving och då fixade en jättebra kille där så vi fick
    sviten den andra veckan istället. Vi sa det då, med tanke på hur underbara de är
    vad gäller utsikt och egen pool att vi skulle bokat det här direkt. Det kostade
    några tusenlappar mer, tror ca 4000 kr mer högst men det är det värt om det ändå
    är vigselresa och om man har råd med de extra tusenlapparna. Underbart med egen
    pool högst upp på takterass och den var ganska stor ändå man kunde simma lite
    och så. Ska sätta in några bilder i mitt album så kan ni titta sen.
    Den enda nackdelen med sviten var att det inte
    fanns micro, lite drygt som småbarnsfamilj med barnmatsburkarna men å andra
    sidan var det inte jobbigt att gå ner och be restaurangen värma. Inget kök
    riktigt med spis fanns i sviten, men å andra sidan äter man ju ute för det mesta
    ändå. Kylskåp fanns, ett litet sådant såklart som hotell brukar ha. Vår svit
    hade tre olika utgångar till tre balkonger åt olika håll och så en trappa upp
    till poolen. Lyxigt värre. Jättemkt förvaringsplats och dusch med spafunktioner.
    Jag tycker man ska unna sig själv den sviten om man har möjlighet:)
  • KretaBröllop2011

Om man inte har råd med sviten satsa på havsutsikt då detta är er vigselresa, den var himla härlig och fin:)

• KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-10 19:21:07 följande:

Såg när jag var inne på hotellets hemsida att de har egen frisörsalong på hotellet.

Det kan ju vara något kanske. Så slipper man fara fram och tillbaka..

Innan jag fick reda på att min frisör befann sig på kreta vid samma tidpunkt var det min plan att gå dit och känna av stället och se om de kanske kunde fixa håret. Annars finns säkert många duktiga i chania. Ta med bilder!! Det är det bästa på hur ni vill ha håret :) Det bästa när man väljer salong är att se hur frisörerna där är färgade och klippta, ser det sunkigt och ghetto ut så är det nog kanske inte en sådan bra idé att gå dit och be om en uppsättning
Svar på tråden Någon som ska gifta sig på Kreta?