• Anonym

    KAN man verkligen låna så mycket!?

    Anonym (Hur!?) skrev 2011-06-02 08:32:40 följande:
    Jag blir SÅ förvånad när jag läser på ställen som familjeliv att folk som har en inkomst på ca. 40.000 efter skatt ändå har lånat uppåt 4,5 miljoner!
    Det är verkligen RIKTIGT mycket pengar, och jag undrar faktiskt om man KAN låna så mycket med den inkomsten?
    Det är ju inte världens största inkomst,
    jag och min man har den inkomsten och vi har fått lånelöfte om 1,6 miljoner och tycker detta är galet mycket pengar.

    Men 4,5-5 miljoner?
    Är det ens en möjlighet med den lilla inkomsten!?
    Blir lite nyfiken på hur man GÖR bara :)
    Normalt sett behöver man ju numer ha en kontantinsats också på 10% av köpsumman, och har man en högre insats så är ju risken mindre för banken. Men det finns ju schabloner de går efter där du måste ha x kronor kvar att leva på efter att allt är betalt enligt schablonen.

    Min sambo fick ett lån på 2,5 milj på en inkomst på ca 25 000 efter skatt för 1½ år sedan. Då med en kontantinsats på ca 400 000. Då var det iofs en väldigt "säker" lägenhet i centrala Sthlm i skuldfri förening med låg avgift och kvadratmeterpriset låg under snittpriset i samma förening.

    Så på 40 000 efter skatt låter det inte orimligt... 2,5 miljoner är ju 10 gånger månadsinkomsten, och 4,5 miljoner är ju drygt 10 gånger månadsinkomsten på 40 000.
  • Anonym
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-06-02 10:37:21 följande:
    Kontantinsatsen är numer på 15% sen i höstas.
    Ja, självklart. Tänkte rätt men skrev fel...
Svar på tråden KAN man verkligen låna så mycket!?