Som sagt, jag uppskattar alla inlägg och alla tankar. Detta är en svår sak och alla reagerar olika på/i en sådan situation. Självklart ska man även försöka tänka framåt. Absolut är inte hans pappa mer än människa och alla kan begå misstag. MEN, när man står och ljuger sina barn och sin fru upp i ansiktet och förnekar allt, låtsas som inget har hänt och ignorerar att frun och dottern gråter.. Ska man bara avända andra kinden till då och tänka "Ja, men det är ju deras ensak, inte vår. Nu måste vi vara glada och trevliga, det är nog bara ett misstag" osv osv?
Jag håller inte heller med om att man inte ska involvera barnen i sådan sak, utan jag tycker att man ska lägga det på en nivå som passar barnen. Är barnen små ska de självklart inte behöva djupt involverade alls, men nu är både min blivande och hans syster vuxna och vi står väldigt nära hans föräldrar. Detta är dessutom inget hans mamma fått reda på och sedan berättat för oss, utan en sak som vi alla vetat om och ett tag var det ingen som sa något, för vi visste inte hur mycket de andra visste. Nu har allt kommit upp till ytan och nu måste alla försöka bearbeta det hela, både var för sig och tillsammans.
Att min blivandes pappa valt att göra såhär, måste ju även han kunna förstå att det får konsekvenser. Nej, han har inte varit otrogen mot min blivande, men mot hans mamma. Han är ljugit för min blivande om det dessutom. Jag har full förståelse för att han tycker att den senaste tiden bara har varit en lögn och jag har full förståelse för att han är arg, ledsen och besviken på sin pappa. Jag förstår att han inte kan se ens 1år framåt och tänka att "Då, då kommer jag och min pappa ha en bra relation igen."
Personligen tycker jag dessutom att det är ganska fult att lägga över ansvaret på min blivandes mamma också. Det är inte hon som varit otrogen och hur mycket promlem man än har i en relation ska man ändå inte gå bakom ryggen på den andra och träffa någon annan. Det kan aldrig någonsin bli den andras ansvar på något sätt. Det är ett val man gör helt ensam och måste ta ansvar för helt själv.
Jag tycker också att det verkar som väldigt många här är rena rama Bridezillas.. Att det är bara vår dag, att alla andra ska behöva anpassa sig efter det, att vi ska be dom hålla masken osv osv. Det tycker jag är rent skitsnack och jag börjar smått förstå att vi värdesätter vår familj och deras välmående på ett annat sätt än många andra. Vi kan inte köra över människor som mår dåligt och ställa en massa krav på dom. Det är inte så vi vill ha bröllopsdagen, inte alls.