• smidefors

Skaldjursbuffe

Hej!!
    Jag har verkligen ingen koll på vad saker kostar o skulle behöva lite hjälp med priser. Ska bjuda 50 pers på skaldjursbuffe, dvs kräftor, räkor, musslor, pajer, ostar mm. Hur mycket kräftor äter man per person, och vad kostar det?? Det är kräftorna som kommer vara i centrum. Räkor o pajer blir lite vid sidan om. Snälla hjälp mig med min budget planering.

• Svar på tråden Skaldjursbuffe
  • tweety

Hejsan!

Vi ska oxå ha skaldjurbuffé på vårat bröllop.

Havskräftor kostar mellan 200-300 kr/kg på ett ungefär fins dyrare oxå. Vi räknar med att man äter ca 500gr kräftor / p och det är ca 5-10 kräftor beroende på hur stora de är.
    Vi ska oxå ha räkor, lax, ägg, sallader mm i buffén plus att vi har förrätt innan, ostar efter det, och senare dessert med kakor, tårta, bullar mm.

Lycka till med planeringen 

• wiii

mm, låter gott med skaldjurbuffé!

Vet inte priser tyvärr, men tänkte bara påminna om att inte alla uppskattar skaldjur, på vårt bröllop är det två som inte gillar det och tre som är vegetarianer (vet ju dock inte hur det ser ut bland era gäster). Bara så att man kollar upp det i förväg och kan fixa eventuella alternativ :) 

• tweety
    wiii skrev 2011-06-06 10:30:39 följande:
    mm, låter gott med skaldjurbuffé!

Vet inte priser tyvärr, men tänkte bara påminna om att inte alla uppskattar skaldjur, på vårt bröllop är det två som inte gillar det och tre som är vegetarianer (vet ju dock inte hur det ser ut bland era gäster). Bara så att man kollar upp det i förväg och kan fixa eventuella alternativ :) 
    Hejsan!

vi har oxå en vegitarian och en som är allergisk mot skaldjur och ägg så vi kommer fixa annat till just dem

och det kommer finnas typ köttbullar och prinskorvar till barnen oxå. Vi kommer göra det bästa av det. Vi kommer ha hälften av våra gäster från Frankrike som garanterat kommer tycka det är intressant med skaldjursbuffé. 

Kommer be alla att anmäla allergier då jag har många i min släkt som är allergiker så för oss passar skaldjur bäst, med just tanke på allergier.

Vad ska ni laga till de som inte äter skaldjur och till vegitarieánerna?

Kan vara bra att få lite extra tips 
  • smidefors

Hej!!
    Alla vi bjuder äter skaldjur, ingen allergiker eller vegetarian. Kommer nog ändå ha västerbottenpaj o lite annat passande till kanske. Kanske kan man ha lax också?? 

• smidefors

Gulliga ni är som svarar =)

• Kattpoet

smidefors, har någonsin ätit  rökta räkor?

Något av det godaste som finns! 

• wiii
    Kattpoet skrev 2011-06-07 07:56:38 följande:
    smidefors, har någonsin ätit  rökta räkor?

mmm, rökta räkor med aioli...
  • smidefors

Nej, aldrig ens hört talas om det. Köper man dem skalade då eller?? Spännande, låter faktiskt väldigt gott!! Roligt med lite tips =)

• Kattpoet

Jag röker dem själva men jag har sett dem skalade och rökta på ica.

• Dejli

Är det havskräftor eller vanliga kräftor? Jag äääälskar skaldjur och sätter lätt i mit 10-15 vanliga kräftor själv tillsammans med ett par nävar räkor om det bjuds, och säkert 10 havskräftor om det inte är vanliga sötvattenskräftor. Tyvärr är ju de sistnämnda väldigt dyra i allmänhet...

Jag håller med Kattpoet om att rökta räkor med aioli är alldeles underbart! Längtar något fantastiskt till västkusten över midsommar, för de är bara bäst där. De köps bäst färska (dvs inte nerfrysta) och med skale i behåll. Sen får man kleta bäst man vill.

Däremot hade jag nog velat bli noggrant informerad om att det skulle bjudas på skaldjur, för det går inte att äta det med hedern i behåll :P

• c4trin

Ja supergott e de! Tyvärr va de jag testade inte riktigt kalla så då e de nog ÄNNU godare :D

Kattpoet skrev 2011-06-07 07:56:38 följande:
    smidefors, har någonsin ätit rökta räkor?

• tweety

rökta räkor mums fillibabba vad gott det är

vi kommer ha havskräftor till vårat bröllop då vi bor på västkusten, hade själv aldrig ätit det utan bara sötvattenkräftor innan jag flyttade till västkusten.

vi ska informera på våran inbjudan och våram hemsida att det kommer serveras skaldjur som huvudrätt

• Zelmah

vi ska med ha kräftor och räkor i buffén, känns ganska givet när man är infödd västkustbo. Här är det tvärtom, har aldrig käkat insjökräftor hehe.

En sak är ju klar i af när det kommer till skaldjur: ALDRIG frysta räkor/kräftor från frysdisken. T o m de med skal smakar skit!  "Båtfryst" räka som köpes på fiskaffär eller fiskhörna är det enda som är ok i såfall. Men näe... fryst räka.. det kan jag inte ens äta i en pastasås...

Priserna varierar ganska kraftigt beroende på säsong, väder, tillgång och geografi. I stockholm är det ju extremt dyrt. Götebrog oxå dyrare än på småorterna längs kusten. Inlandets priser har jag ingen aning om. Räka på västkusten är som dyrast under sommaren. Godast på hösten och in på vintern. Då sjunker även priserna eftrsom turistsäsongen är över. Räkor kan kosta allt från 89-380kr/kg. Kräftor från 149-350 kr/kg på västkusten. Hur mkt kräftor man äter beror ju lite på vad annat ni har till och hur mkt av det och av räkor det finns. Vissa kanske äter mer räkor för att det är "enklare"?

Själv har vi möjlighet att köpa skaldjuren direkt från fiskarna så då blir det bättre pris eftersom en gammal barndomsvän är kräftfiskare och vår familj känner räkfiskare. Men vi kommer även att ha annan mat i vår buffé.

Men visst är det kanongott med skaldjur! namnam... blir sugen.. På två bröllop jag varit på har det varit skaldjursbuffé, mkt uppskattat! Trevligt att sitta o pilla lite med :)

Svar på tråden Skaldjursbuffe