• Nikkita

När kommer bröllopstårtan?

Vi har vigseln kl: 16. Äter 3-rätters middag vid 17 tiden. Kan tänka mig att vi är klara runt 19 snåret kanske... Men då det är efterrätt med så vill man ju inte ha tårtan tätt inpå, när tar man fram den? Har kanske några lekar emellan. Kan man börja dansa valsen sen ta fram tårta för att gå över till fest efter? Eller kommer tårtan innan valsen? vad har man annars att fylla ut kvällen med innan tårtan?

Haha många frågor Glad men har verkligen noll koll på ordningen på ett bröllop... Några tips på hur man lägger upp kvällen??? Tacksam för svar!

• Svar på tråden När kommer bröllopstårtan?
  • Chicita

Du kan lägga upp kvällen precis som du vill egentligen.

Vi är lite "anti lekar" men hittade via ett tips här på BT en annorlunda tipspromenad som vi kommer ha mellan efterrätt och tårta så att cateringfirman hinner duka av sina saker och vi hinner få fram kaffe och tårta.
    Så det blir ingen lång paus, kanske en halvtimme eller nåt.
    Men alla hinner sträcka på benen, ta en rök (om dom röker) osv...

Ett annat alternativ är ju en kort bensträckare efter efterrätten och sen brudvalsen.
    Och efter ett par danser så tar ni paus igen och så tårta och kaffe...

• Pinkgrape
    Chicita skrev 2011-06-07 13:29:06 följande:
    Vi är lite "anti lekar" men hittade via ett tips här på BT en annorlunda tipspromenad som vi kommer ha mellan efterrätt och tårta så att cateringfirman hinner duka av sina saker och vi hinner få fram kaffe och tårta.
    Nu blir jag nyfiken, vad är det för tipsrunda? :)

Vi kommer också ha 3-rätters, men börjar kl.18.00 och räknar med att vara klara vid 20.30 och då tänkte vi, eftersom vi och majoriteten av våra gäster uppskattar det, ha lite lekar och sådant fram till vi tar tårtan. Vi tänkte servera den vid 22-tiden och efter vi ätit den tar partyt vid :)

Hur man vill lägga upp det hela är ju upp till var och en, men det kommer nog passa oss och våra gäster :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Chicita
    Pinkgrape skrev 2011-06-07 13:33:58 följande:
    Nu blir jag nyfiken, vad är det för tipsrunda? :)
    Det var Oniq som tipsade om det i någon annan tråd...
    Har inte frågorna här men jag kan försöka komma ihåg att kolla sånt när jag kommer hem i kväll Glad
  • Pinkgrape
    Chicita skrev 2011-06-07 13:37:13 följande:
    Har inte frågorna här men jag kan försöka komma ihåg att kolla sånt när jag kommer hem i kväll Glad
    Aha okej, men då kan jag ju bara fråga henne kanske :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2011-06-07 13:37:13 följande:
    Jag vill också gärna veta.
  • Zelmah

vi kommer att köra tårtan senare på kvällen. Vårt upplägg blir ungefär såhär om det inte är storm och ösregn...

15:30 borgerlig vigsel ute på ett skär (nära land med flytbrygga)
    16:00 brudskål och mingel
    16:30-ish bussar gästerna till festlokalen. Blir nog två vändor med bussen så 15-20 min
    17:00 alla gäster har anlänt och bjuds på välkomstdrink och sushi-mingel
    vi kommer dit strax efter alla är på plats
    18:00~18:30?? buffén är uppdukad och vi sätter oss till bords. Tal (kall mat så det är ok) och ätande.
    20:00ish dessert. Tal kanske..
    20:30~21:00-tiden bensträckare, paus, röka, toa, mingel (ev spex? kanske toastarna hittar på nåt...)
    21:30 valsen
    22:00 bröllopstårta, kaffe och avec
    22:30 dans, partaj och fri bar
    01-tiden nattamat, forts. partaj

det finns nog allt grejer att fylla ut med innan tårtan. Vi tycker att det blir för tidigt inpå att ta tårtan direkt e´fter dessert o mat så vi lägger valsen o paus mellan. Men man kan ha spex, lekar, tipspromenad, uppträdande eller bara låta gästerna mingla runt och snacka och andas ut och umgås. Öppna baren så att de har dricka att mingla med om det inte finns vid borden. Tror det är vanligt att man tar valsen innan tårtan. Så har det varit på alla bröllop jag varit på, just eftersom det blir tätt inpå maten annars. Vi har ju lite senare middag än vad ni har, men för er kanske det funkar att ta tårtan vid 21-tiden. Bra oxå att räkna att middagen tar lite längre tid än man tror. er middag kanske är klar 19:30? Kanske en trerätters tar 2,5 timme eller 3 om det är mkt tal. Men tal kan inbland vara svårt att veta hur mkt det blir, kan ju blir allt från 2 till 10...

• ClaraH

Vi kommer att ha ett liknande upplägg som Zelmah. Efter middagen med efterrätt så kommer vi ha en bensträckning. Vi kommer inte att ordna någon aktivitet då utan det blir fri tid för alla. Man behöver det tror jag efter en lång middag. Då kommer det också att möbleras om.

Sen kommer vi att dansa en tango och sedan kommer tre valser att följa så att alla gäster också får tillfälle att dansa vals. Därefter först så kommer tårtan att serveras och sen är det dags för partydansen. Sen nattamat kl. 24 (om man är hungrig då).

• Nikkita

Tack för att ni delar med er av era bröllopsplaner Glad Det är en otrolig hjälp när man fastnat i någon detalj. Låter spännande med tipsrundan, den är jag oxå nyfiken på!

Känns som att det blir bra med en lite längre paus med ev nåt spex mellan middag & tårta! Blir lite kaka på kaka annars iom efterrätten. Nattamat har jag inte ens tänkt på, men det lär ju vara bra att ha framåt små timmarna Flört
    Som sagt tusen tack för era råd, de är guld värda!!!

• Meeru
    Rebekka 2012 skrev 2011-06-07 13:10:28 följande:
    Vi har vigseln kl: 16. Äter 3-rätters middag vid 17 tiden. Kan tänka mig att vi är klara runt 19 snåret kanske...
    Jag vet inte hur många gäster ni har och om ni förväntar er några tal eller liknande under middagen. Men det tar längre tid än man tror för folk att förflytta sig från t.ex. vigselplats till festplats (dessa kanske råkar vara samma i ert fall). Även en trerättersmiddag tar längre tid än vad man tror. Vi gifte oss kl 16 och hade 65 gäster. Efter vigseln blev det riskastning och grattiskramar. Sen skulle alla transportera sig till festlokalen, där det blev det drink och mingel. Vi satte oss till bords ca 18,30 och var inte färdiga förrän strax efter kl 23, alltså nästan fem timmar!

Så om ni har vigsel kl 16 kan ni kanske behöva tänka om gällande starttid för middagen och längden på den.

Efter middagen fick alla resa sig en stund för att personalen skulle röja undan i mat-/dansrummet. Sen blev det bröllopsvals och lite dans, och därefter tårta och sen mer dans.
  • MrsT2011

TS, hur många gäster har ni?? Tre rätter är absolut inte uppätna efter två timmar om ni är mer än 10 personer.
    Vi var 33 personer på vårt bröllop och tidsschemat klaffade nästan exakt. Upplägget var perfekt för alla inblandade, rekommenderas!

15.30 Vigsel
    16.15 Kramkalas på kyrkbacken, transport till festlokalen 3 km bort.
    17.00 Fördrink
    18.00 Förrätt
    19.00 Varmrätt
    20.30 Paus
    21.00 Efterrätt
    22.00 Dans till levande musik
    23.00 Tårta och kaffe (några tal och lekar fick klämmas in här då de inte fick plats under trerätters-middagen)
    00.00 Mera dans

Håller även med Meeru i hennes berättelse, ganska vanligt på bröllop med mer än 60 gäster!

Svar på tråden När kommer bröllopstårtan?