Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

"Måste" man ha marsalk?

Det har i perioder varit ganska vanligt att bara ha tärnor utan marskalkar så det är inget konstigt med det. Marskalkar och tärnor är ju brudfölje så det är ju inte så att brudgummen saknar följe bara för att de saknas män. Tärnorna fyller ju funktion som följe åt brudparet. 

Ellis skrev 2011-06-09 09:56:35 följande:
    Okej men det kan lika gärna våra systrar sköta Glad Någon av dem brukar hålla buketten också va?

Tack :)
    Japp, så brukar det vara.
  • BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2011-06-09 11:06:22 följande:
    Marskalken är ju ett stöd för brudgummen. Men han kan lika gärna ha sin syster som stöd om han vill.
    Det behöver inte vara så att du har båda tärnorna på din sida framme vid altaret / vigselplatsen utan dom kan dela sig och ställa sig på var sin sida och stötta sin släkting.

Lika väl som en brud kan ha en manlig "tärna" så kan en brudgum ha en kvinnlig "marskalk" 
    Fast en tärna är ju per definition en kvinnlig deltagare i brudföljet och en marskalk är en manlig motsvarighet, så jag tycker faktiskt inte att man kan ha en manlig tärna. Men däremot kan man ju ha en tärna som håller ringen om man nu vill det eller liknande. Men det är inte givet att marskalken ska vara stöd åt brudgummen, på samma sätt som en bestman är. En marskalk kan lika gärna vara brudens vän och stöd, även om det är mer ovanligt.
  • BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2011-06-09 11:53:28 följande:
    Tack för tillrättavisningen Tungan ute

Du uppfatttade citationstecknen runt "tärna" och "marskalk" när jag skrev det på slutet va?
    Självfallet borde jag ha skrivit att det är belagt med dödsstraff att inte göra exakt som traditionen påbuder. Och att dom antingen ska skaka fram en marskalk eller ställa in bröllopet...
    *ironi* om nu ingen uppfattar det Flört 

Det jag i min ignorans försökte att få fram är att brudgummen självklart kan ha stöd av sin syster om han vill det. Och att det inte är något fel i att ha två tärnor oavsett om dom bara fokuserar sig på bruden eller inte.
    Och det finns ingen lag som säger att tärnorna inte kan dela upp sig om brudgummen känner att han vill ha sin syster nära sig, med vad det nu kan vara för anledning han vill det. Som ringbärare eller näsdukshållare eller skosnöresknytare eller vad som helst liksom...
    Att jag skrev marskalk och inte bestman är för att jag försöker använda dom svenska orden och inte amerikanska eller engelska termer. Men det går visst en knivskarp linje mellan innebörden i sånt här inne har jag märkt. Om man kallar en marskalk för bestman så måste han genast bära ringen åt brudgummen för det är så det ska vara Tungan ute
    Och att jag använde citattecken var för att jag inte tyckte att man kan kalla en manlig för TÄRNA, men det är motsvarande det som han är om han är där för brudens skull, och tvärt om...

Jösses, ibland undrar jag varför jag över huvud taget försöker komma med någon form av input och råd när det ska haka upp sig på detaljer och inte på innebörden.
    Fråga hur folk menar istället för att som en besserwisser slå ner på uttryck om du inte förstår innebörden. 
    Du kan sätta dit hur många leende smileysar du vill, det gör inte ditt inlägg trevligt ändå, tyvärr.

Jag försökte poängtera att marskalken inte har en lika given uppgift som stöd som en bestman har. Precis som med tärnorna är det lätt att det blir missuppfattningar om brudparet räknar det som självklart att brudföljet ska stötta och brudföljet inte är införstådda med detta när de blir tillfrågade. Det var allt vad den meningen syftade till.

Man brukar vidare inte fråga hur folk menar om man upplever att man förstod innehållet. Uppenbarligen förstod jag det inte som du menade, men det förändrar inte att jag upplevde att jag förstod vad du menade. Oavsett vilket tycker jag inte att det faktum att jag la till min åsikt till diskussionen, ger dig rätt att vara spydig. 
Svar på tråden "Måste" man ha marsalk?