• Ellis

"Måste" man ha marsalk?

Klart att det inte finns några måsten på vår dag, men hur är det, blir det konstigt om man inte har någon marsalk? Jag och sambon har varsin syster, istället för att mina tjejkompisar ska slåss med näbbar och klor Flört om vem som ska få vara tärna så tänkte vi att våra systrar ska få vara tärnor. Ett mer givet val tycker jag, annars får vi ha vänner också som tärnor men vi har ingen gigantisk budget och har inte råd med klänningar till fler. Så vi kör på två tror jag.
    Men vi har inga brödrar, min sambo har inte särskilt många nära vänner, ingen direkt given marsalk och jag har inte heller någon nära manlig vän som kan vara marsalk... Det skulle vara om sambons pappa eller min pappa är marsalk men jag vet inte om det skulle funka? Eller är det bättre att inte ha marsalk då?

Tack för svar!

• Svar på tråden "Måste" man ha marsalk?
  • Pinkgrape

Haha ja, jag kommer ju givetvis svara att ni ska göra som ni känner för ;P

Vi har valt, eller jag har valt, att ha min syster och min blivandes syster som tärnor :) Det känns även för mig som ett givet val, speciellt då jag inte har någon vän som står mig så pass nära att jag skulle vilja be den vara tärna.

Men nu till marskalk.. Jag tycker inte alls att din blivande behöver någon. Finns det ingen, så finns det ingen. Skulle det dock vara så att han vill ha sin pappa, så tycker då jag att det borde gå utmärkt :) Vad är det som säger att en marskalk måste vara just en vän? Om tärnorna kan vara systrar, så kan väl marskalken vara en pappa? Det beror ju helt på hur din blivande vill ha det. Han måste nog välja själv när det gäller den saken och försöka känna efter hur han vill ha det. Oavsett vad det blir, så kommer det nog bli bra :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • TheD

Håller med Pinkgrape :)

Era systrar kan gå bredvid varandra. Inget konstigt med det. Kör på!!!

• Sebastiána

Nej, man måste inte ha marskalk. Det vår marskalk gjorde var att han hade hand om ringarna, men det kan brudgummen göra, och sedan tog han emot vigselbeviset från prästen och tog hand om det.

• Ellis
    Sebastiána skrev 2011-06-09 08:16:41 följande:
    Nej, man måste inte ha marskalk. Det vår marskalk gjorde var att han hade hand om ringarna, men det kan brudgummen göra, och sedan tog han emot vigselbeviset från prästen och tog hand om det.
    Okej men det kan lika gärna våra systrar sköta Glad Någon av dem brukar hålla buketten också va?

Tack :)
  • BlackWIngedAngel

Det har i perioder varit ganska vanligt att bara ha tärnor utan marskalkar så det är inget konstigt med det. Marskalkar och tärnor är ju brudfölje så det är ju inte så att brudgummen saknar följe bara för att de saknas män. Tärnorna fyller ju funktion som följe åt brudparet. 

Ellis skrev 2011-06-09 09:56:35 följande:
    Okej men det kan lika gärna våra systrar sköta Glad Någon av dem brukar hålla buketten också va?

Tack :)
    Japp, så brukar det vara.
  • Emma83brud

Vi kommer ha två brudtärnor och ingen marskalk. Tycker inte det är något konstigt alls. Som någon nämnde här ovan så kommer de två tärnorna förmodligen gå bredvid varandra.

• Chicita

Marskalken är ju ett stöd för brudgummen. Men han kan lika gärna ha sin syster som stöd om han vill.
    Det behöver inte vara så att du har båda tärnorna på din sida framme vid altaret / vigselplatsen utan dom kan dela sig och ställa sig på var sin sida och stötta sin släkting.

Lika väl som en brud kan ha en manlig "tärna" så kan en brudgum ha en kvinnlig "marskalk" 

• BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2011-06-09 11:06:22 följande:
    Marskalken är ju ett stöd för brudgummen. Men han kan lika gärna ha sin syster som stöd om han vill.
    Det behöver inte vara så att du har båda tärnorna på din sida framme vid altaret / vigselplatsen utan dom kan dela sig och ställa sig på var sin sida och stötta sin släkting.

Lika väl som en brud kan ha en manlig "tärna" så kan en brudgum ha en kvinnlig "marskalk" 
    Fast en tärna är ju per definition en kvinnlig deltagare i brudföljet och en marskalk är en manlig motsvarighet, så jag tycker faktiskt inte att man kan ha en manlig tärna. Men däremot kan man ju ha en tärna som håller ringen om man nu vill det eller liknande. Men det är inte givet att marskalken ska vara stöd åt brudgummen, på samma sätt som en bestman är. En marskalk kan lika gärna vara brudens vän och stöd, även om det är mer ovanligt.
  • Ellis

Vi kör nog på den svenska traditionen (eller vad man ska kalla det) och har ingen bestman eller first bridesmaid och vi hade tänkt gå in tillsammans istället för att min pappa ska lämna över som de gör i amerikanska filmer. Känns bäst så för vår del. Tärnorna får gå bredvid varandra helt enkelt och så får vi singla slant eller komma överens om vem som håller ringar och vem som håller bukett. Glad

Svar på tråden "Måste" man ha marsalk?