• Nu tusan ska jag bli fru

Förrätt med grekisk touch?

Vi ska ha ett bröllop med Mamma Mia tema i augusti. Bröllopsfesten kommer att hållas på en restaurang som vi har abbonerat. Huvudrätten är vi jättenöjda med, lammracks, potatisterrin med getost, m.m. Men förrätten har vi åsikter om.
    Restaurangen har föreslagit grillad scampi men vi tycker att det låter lite för simpelt och vill ha lite finare.. gärna med grekisk touch...

Kocken har bett oss att komma med egna förslag och det står still i våra hjärnor...

Förslag?

• Svar på tråden Förrätt med grekisk touch?
  • anne på grönkulla

Grillad scampi är väl inte simpelt? Grekisk mat är ju rätt rustik i allmänhet. Möjligen kan man ha miljösynpunkter på att servera jätteräkor, dock. Grekiskt till förrätt är väl gärna typ meze.

Ja, det har du rätt i (miljöaspekten)!

Vi kommer ha lite meze som tilltugg vid bröllopsskålen därför vill jag ha en mer serverad rätt..
    Men tack för tipset! =)

• anne på grönkulla

Spenatpaj med fetaost? Eller ugnsbakad fetaost i foliepaket?

Men vilket är viktigast, att förrätten känns finare eller att den känns grekisk? 

• Zelmah

ungsbakad feta med gul paprika, lök och lite peppar och catennepeppar och in i ugnen. Kanongott!! mums! Svärisarna är grekfantaster och lagar det ofta till förrätt.

Friterad aubergine?

• Charmina

Först och främst tycker jag inte att scampi är för simpelt, det är fräscht och gott. Sedan har ni ju en ganska tung huvudrätt så det kan vara trevligt med en fräsch förrätt :) Jag brukade äta en förrät på min mans grekiska restaurang som bestod av grillad halloumi, smörstekta rödbetor, rukkola och krämig balsamvinäger och någon grön dressing som de ringlade över sedan hade de hembakat pitabröd med vitlökssmör/kräm, tzatziki och hoummos. VÄLDIGT GOTT!!

• Kattpoet

Scampi har jag aldrig fått med Grekiska föreningen här i Sverige  och för mig känns det inte ens grekiskt.

Jag  skulle  gör  spinakopita,  tiropittes   eller  tirokeftethes   eller mini  souvlaki spett med vitlöksås. 

anne på grönkulla skrev 2011-06-09 21:18:35 följande:
    Spenatpaj med fetaost? Eller ugnsbakad fetaost i foliepaket?

Men vilket är viktigast, att förrätten känns finare eller att den känns grekisk? 
    Ungsbakad feta är ju supergott! Bra idé!

...och svar på din fråga..._ en kombination av båda helst
    Charmina skrev 2011-06-10 09:21:20 följande:
    Först och främst tycker jag inte att scampi är för simpelt, det är fräscht och gott. Sedan har ni ju en ganska tung huvudrätt så det kan vara trevligt med en fräsch förrätt :) Jag brukade äta en förrät på min mans grekiska restaurang som bestod av grillad halloumi, smörstekta rödbetor, rukkola och krämig balsamvinäger och någon grön dressing som de ringlade över sedan hade de hembakat pitabröd med vitlökssmör/kräm, tzatziki och hoummos. VÄLDIGT GOTT!!
    Tack vad glad jag blev av din kommentar! Kanske är jag knäpp som tycker att det inte matchar upp med menyn. Din idé eller den rätt du brukade äta lätt verkligen helt fantastisk. Jag ska sammanställa era förslag och skriva ut och visa restaurangen.

PS!

Vilken lyx att ha en man med grekisk resstaurang....!!! =)
  • Charmina
    Nu tusan ska jag bli fru skrev 2011-06-10 10:23:12 följande:
    Tack vad glad jag blev av din kommentar! Kanske är jag knäpp som tycker att det inte matchar upp med menyn. Din idé eller den rätt du brukade äta lätt verkligen helt fantastisk. Jag ska sammanställa era förslag och skriva ut och visa restaurangen.

PS!

Vilken lyx att ha en man med grekisk resstaurang....!!! =)
    Lycka till!

Berätta vad det blev för meny!!!!
    Ja den förrätten är fantasktisk och omtyckt.

Ja det är lyxigt hihi :)

Någon mer ide?

16 dagar kvar till bröllopsdagen och vi måste bestämma oss nu...

=D

Svar på tråden Förrätt med grekisk touch?