• Tigerjack

Sluta med p-piller- hur hade du gjort?

Jag och min blivande gifter oss den 16 juli, alltså om ca 5 veckor och vi har planerat att försöka bli fler i familjen så snart som möjligt efter det.
    Jag äter p- piller Cerazette och har gjort så i många år och det har fungerat jättebra, fram tills för ca ett år sedan. Det har smygit sig på fler o fler biverkningar, utdragna blödningar, enorma humörsvängningar och torra slemhinnor, jag har väl inte riktigt tänkt på det, men för ett tag sen fick jag ett utbrott efter att ha haft mens i 3-4 veckor i sträck med tillhörande gråtattacker och uppsvälld mage!

Sååååå, nu funderar jag på att sluta nu istället för att vänta till bröllopet. Problemet som jag inte riktigt kan få ur huvudet är att jag har hört att många får biverkningar när de slutat med just Cerazette. Svåra acnebesvär (på rygg, bröst o ansikte) och smärtor och svullenhet liknade den vid ägglossning. Helt ytliga saker egentligen, men jag skulle ju önska att jag slapp rejäl acne på just bröllopsdagen och jag vill ju vara säker på att jag faktiskt går i klänningen!

Kanske ytligt att vilja vara som finast på sin bröllopsdag, men hur skulle du ha gjort???

• Svar på tråden Sluta med p-piller- hur hade du gjort?
  • PimPim83

Först och främst: Jag tycker inte att det är ytligt att vilja vara fin på sin bröllopsdag!

Sen är det svårt att säga hur jag skulle göra i din sits. Jag mådde själv väldigt dåligt av mina p-piller (åt Synfase, inte Cerazette) och hade problem med bland annat humörsvängningar och torra slemhinnor. Jag mår SÅ mycket bättre nu när jag inte äter p-piller längre och kommer antagligen aldrig göra det mer. Jag fick inga biverkningar av att sluta, men åt ju som sagt en annan sort än vad du gör. Förstår om du inte vill råka ut för en massa biverkningar lagom till bröllopet. Jag hade nog kanske väntat tills efter bröllopet ändå.

• BlueEyedAngel

Jag slutade med min cerazette 25 juli 2008 och fick inga biverkningar
    men plussade med våran dotter 28 augusti.. Skrattande

• Anonym

Jag hade nog väntat för att vara på den säkra sidan om det nu ändå bara är 5 veckor kvar !! Lycka till med allt !!

• Tigerjack
    BlueEyedAngel skrev 2011-06-10 08:57:30 följande:

Jag slutade med min cerazette 25 juli 2008 och fick inga biverkningar
    men plussade med våran dotter 28 augusti.. Skrattande

Grattis till snabbt plus!! Visst är man inställd på att det kommer att ta tid, men alltid inspirerande att höra solskenshistorier Skrattande
  • blivandefruAson

Prata med din läkare för att få recept på antibiotika med ev acne och så slutar du. Ser du minsta lilla röda prick så kutar du till apoteket. Händer ingenting så är det ingen skada skedd.
    Jag hoppas att din läkare är lika utseendemedveten som min..

• blivandefruAson

Antibiotika mot (inte med) ev acne menade jag.

• knyttan
    PimPim83 skrev 2011-06-10 08:53:18 följande:
    Först och främst: Jag tycker inte att det är ytligt att vilja vara fin på sin bröllopsdag!

Sen är det svårt att säga hur jag skulle göra i din sits. Jag mådde själv väldigt dåligt av mina p-piller (åt Synfase, inte Cerazette) och hade problem med bland annat humörsvängningar och torra slemhinnor. Jag mår SÅ mycket bättre nu när jag inte äter p-piller längre och kommer antagligen aldrig göra det mer. Jag fick inga biverkningar av att sluta, men åt ju som sagt en annan sort än vad du gör. Förstår om du inte vill råka ut för en massa biverkningar lagom till bröllopet. Jag hade nog kanske väntat tills efter bröllopet ändå.
    Samma här, fast jag åt cerazette. Efter ca ett år mådde jag piss av dem, ingen sexlust, depression mm mm. Aldrig mera hormoner säger jag nu, det var en sån befrielse att få tillbaka sig själv igen! Jag fick heller inte så mycket biverkningar av att sluta, tycker definintivt att det var värre biverkningar av att fortsätta! Kanske lite mer mensvärk och så fickjag _lite_ finnar, alltså verkligen inget enormt, men kanske någon enstaka plita precis innan mens, som jag inte haft problem med innan...
  • JoR

Efter att ha gått tupp 15 kilo i vikt på lite drygt två år, torra slemhinnor och nedstämdhet slutade jag med cerazette i mars 2010. Efter det så har jag inte gått upp mer i vikt, blivit bättre i humöret och det har också gjort vårt förhållande bättre. Vi vill visserligen inte bli fler i familjen än på minst ett år av olika anledningar, så jag vet inte hur snabbt man kan bli gravid efter att ha slutat. :)

Jag märkte inga av biverkningarna ovan, men däremot att mina bröst blev lite större och ömma under ca en månads tid. Dessutom så var "nipplarna" ute på besök hela tiden, vilket de inte brukar vara i vanliga fall. Fick förklarat för mig att det beror på att när man äter p-piller/minipiller så lurar man ju kroppen att den är gravid, och när man slutar så tror den att det finns ett barn som man ska amma = risk för lite mjölkproduktion. :)

Efter att ha slutat med allt vad hormoner heter så kan jag definitivt säga att jag aldrig mer kommer använda mig av något preventivmedel med hormoner i. Man är faktiskt två i ett förhållande, och det går att ha sex med kondom. Allt handlar om inställning, glidmedel och att hitta rätt sort. ;)

• Tigerjack
    blivandefruAson skrev 2011-06-10 10:44:53 följande:
    Prata med din läkare för att få recept på antibiotika med ev acne och så slutar du. Ser du minsta lilla röda prick så kutar du till apoteket. Händer ingenting så är det ingen skada skedd.
    Jag hoppas att din läkare är lika utseendemedveten som min..
    Smart.... Kanske är värt att kolla om det finns nån dr i närheten som förstår situationen!
  • knyttan
    JoR skrev 2011-06-10 11:34:19 följande:
    Efter att ha slutat med allt vad hormoner heter så kan jag definitivt säga att jag aldrig mer kommer använda mig av något preventivmedel med hormoner i. Man är faktiskt två i ett förhållande, och det går att ha sex med kondom. Allt handlar om inställning, glidmedel och att hitta rätt sort. ;)
    WORD!
  • BlueEyedAngel
    Tigerjack skrev 2011-06-10 10:16:33 följande:
    Grattis till snabbt plus!! Visst är man inställd på att det kommer att ta tid, men alltid inspirerande att höra solskenshistorier Skrattande
    Jepp det gick undan!! Glad Sa ju till killen att det är bäst vi slutar för det tar nog ett tag eftersom jag ätit piller så länge.. Skrattande
    Sen kom tjejen i maj och plussade med lillebror 4 september samma år hon föddes...
    Hihihhiii..
    Lycka till med tillverkningen sen!! Flört
  • fru2011kanske

Jag mådde inte heller bra av Cerazette, men fick inga biverkningar av att sluta, utan hyn blev bättre och jag mådde mycket bättre.
    Om jag var du hade jag slutat nu, inte kul med humörssvängningar när man ska gifta sig

Lycka till med bebisverkstan sen!

• Hvidbrud

Jag slutade med cerazette på bröllopsdagen 08 2008. Fick inga biverkningar, bar tillbaka min gamla vanliga kraftiga mens osv. Plussade i dec 08. Skulle nog sluta nu om jag var du...

• Fru Axelsson Cramer

Åt Restovar i flera år och är fortfarande förvånad över hur bra jag mår utan dem!
    Men jag håller definitivt med, det är väldigt viktigt att vara vacker på sin stora dag.
    Tur att du får många råd :)

• Smuppra

Om det inte var kaos med humöret nu pga dem hade jag väntat fem veckor och slutat efter bröllopet. Helt enkelt för att jag vill inte riskera att bli "mindre vacker" än nu. Uteseendefixerad kan man väl få vara på sin bröllopsdag... Men om det påverkar det inre (märkbart) är det nog inte värt det.

I övrigt har jag hört att man de första 3 månaderna efter att ha slutat med p-piller är extra mottaglig för att bli med barn. Känner bara en som ätit p-piller och slutat, men det stämde på henne som då råkade bli gravid efter 1½ månad (de behöll barnet ).  

• Anonym

Först hade jag rådgjort med bm om hur lång tid det tar innan biverkningarna försvinner efter att man slutat med dom. Och sedan slutat vid den tidpunkten om det var innan vigseln. Men om det kan ta lång tid före de upphör dvs finnarna osv hade jag ärligt talat slutat efter vigseln istället.

• Ciccci

Jag åt oxå Cerazette för ett bra tag sen, men slutade med dem eftersom jag hade ingen sexlust, var på dåligt humör, glömde bort att ta piller (jobbar 3 skiftes arbete så glömde lätt att ta ett piller eller två).

Men slutade med dom och ganska snabbt efter jag slutat så mådde jag mycket bättre, sexlusten kom tillbaka, vilket min sambo tyckte om.. ;)
    Inga andra biverkningar om man säger så av att sluta med dem.

Men jag började sedan använda Evra p-plåster istället och jag tycker dom är så bra. Byter 1 gång i veckan och har inte haft några biverkningar av dem!

• Lanin

Jag åt också cerazette i tre år och mådde sjukt dåligt av dem. Massor med finnar, svullen, långa blödningar och humörsvängningar. Fick absolut inga biverkningar av att sluta. Mensen blev regelbunden direkt och jag slapp de kraftiga mensvärkar som jag hade innan jag började äta p-piller :)

Vi har nu kört med kondom i två år och det funkar hur bra som helst! Det är absolut inte sämre, JoR har helt rätt!
    Allt hänger på sort ;)

• ClaraH

Jag har slutat med Ceracett, nu är det ca 3 månader sedan. Jag tyckte att jag liksom du hade biverkningar innan, lite problem med huden (kvisslor och irritation). Nu ser huden bättre ut. Det blev aldrig sämre när jag slutade men det tog ett tag innan det blev bättre. Sen har jag också fått mycket mera lust till sex och det var faktiskt också en av anledningarna till att jag slutade och ångrar att jag inte slutade tidigare.

Svar på tråden Sluta med p-piller- hur hade du gjort?