• Bridezilla11

skulle förminska min ring; nu är den förstörd!

Jag är så arg, så jag måste bara få skriva av mig
    .

Jag lämnade in min ring i veckan för att få den en storlek mindre. Guldsmeden sa att det var inga problem att göra den mindre. Den skulle vara färdig igår. Jag och BM åker dit, den är inte färdig. Åker dit idag, och den är klar. Jag hade inte så mkt tid på mig, så jag kollade ringen snabbt, betalade och åkte vidare. När jag sedan kom hem och kunde kolla den ordentligt, ser jag att han repat hela J***A ringen, och "sågat" i den så det är två djupa skåror (se bilden, där det röda är, där är skårorna på riktigt) Man kan tro att han stått med sandpapper och slipat den, så repig är den.
    Jag fick aldrig något kvitto av honom, så jag vet inte om jag kan anmäla honom? Eller vad fan ska jag göra? Tänker gå dit imorgon och skälla ut honom och kräva en ny ring eftersom han förstört denna. Men jag inser redan nu att det är ganska lönlöst, han kommer inte göra ett skit. Det är en sån där sista pris gubbe i Vårbergs centrum, så akta er alla ni som bor i närheten.

Ååh, jag är så jävla ledsen :(
  • Svar på tråden skulle förminska min ring; nu är den förstörd!
  • marimekko86

Din ring var jättefin så jävla synd att den är helt förstörd nu Lider med dig verkligen. Gå dit och skäll ut honom och kräv en ny...som konsument har du enorma rättigheter och din guldsmed många skyldigheter.! Min blivande svärmor arbetar med konsumtionslagar mm. och hon säger alltid att man som konsument har så mycket rättigheter som man aldrig tänker på och att man enkelt blir överkörd, så stå på dig.!!!

• Tittij

Vad är konsumtionslagar?  Konsumenträtt skulle jag tro att du menar..

Självklart ska du gå tillbaka imorgon och lugnt och sansat förklara läget. Har han nån yrkesstolthet fixar han ju det.  

• Aqwe

Vad tråkigt.. Har du bild på ringen? Ser den jättehemsk ut kan jag inte förstå varför man velat ta betalt för detta..

• Bridezilla11
    Aqwe skrev 2011-06-11 21:13:33 följande:
    Vad tråkigt.. Har du bild på ringen? Ser den jättehemsk ut kan jag inte förstå varför man velat ta betalt för detta..
    Jag kan fixa en bild och lägga in någon gång under morgondagen =)
  • marimekko86
    Tittij skrev 2011-06-11 20:51:48 följande:
    Vad är konsumtionslagar?  Konsumenträtt skulle jag tro att du menar..

Självklart ska du gå tillbaka imorgon och lugnt och sansat förklara läget. Har han nån yrkesstolthet fixar han ju det.  
    Jag skrev slarvigt och menar förstås konsumentskyddslagen :-P
  • kokos

Hur går det för dig? Pratat med honom? Vad hemskt!

• Lillskoj

Jag var med om samma sak. Diamanterna satt snett och det var jack och repor i ringen. Dom fick helt enkelt ta in den igen. Gör om gör rätt. Det var så mycket turer kring min ring så att jag höll på att bli tokig.

1. Min man beställer en ring (förlovning) i den storlek vi har varit och provat tidigare, strl 14,9. Han friar och ringen går med nöd och näppe på fingret. Vi går tillbaka och vill göra den större. Då mäter hon ringen till 14. Hon tycker att jag borde ha 15,1 så de menar på att min man har ändå beställt fel strl redan från början och att jag måste betala 600 kr för förstoringen. 15,1 känndes ändå lite stor och jag går t.om. tillbaka och vill dubbelkolla med dom om det verkligen är rätt strl. Man litar ju ändå på att dom kan sitt jobb så jag köper deras argument.

2. 10 dagar går och jag kan äntligen hämta ut min ring. Den trillar nästan av fingret... expediten menar på att jag ska ta hem och prova hur det känns. Men nej, den måste vara mindre. Går tillbaka och säger att jag vill ha 14,9 som var beställt från början och kräver att få se beställningen. Den kan hon inte lämna ut...

3. 10 dagar går, ringen passar äntligen, men wtf, den är helt förstörd. Stenarna är satta snett och det är repor och jack i ringen. In med den igen. Pinsamt att det ens lämnar ut en sådan ring.

4. Så efter drygt en månad fick jag äntligen ringen. Jag orkade aldrig tjafsa mer om de 600 kr jag fick betala eller om att se beställningen, jag ville bara ut från butiken och aldrig mer gå in igen.

Sedan dess har jag aldrig mer varit inne på Guld design på Götgatan (Sthlm). Däremot Elmblads några meter därifrån är helt fantastiska och fick både göra vigselring och morgongåva.

• Bridezilla11

Jag hade fullt upp i helgen, så har varken hunnit fota ringen eller åka tillbaka. Tänkte fota den nu, och efter kl 17 ska vi åka tillbaka. Jag är rädd att han kommer skita i vad jag säger, jag har ju trots allt inget kvitto på det. Men å andra sidan erbjöd han mig inte ens det, eftersom han inte slog in pengarna i kassan. Men det måste jag väl kunna kräva nu i efterhand?
    Jag vet precis hur dom flesta invandrare med butiker fungerar. Dom tar inte på sig ansvaret för fem öre och vill bara tjäna pengar. Nu vill jag inte låta som någon rasist, utan det är bara ren fakta. I alla fall dom flesta jag stött på hittills.
    Någon som har några tips, kan jag göra allt det ni sagt utan att han garvar mig rakt upp i ansiktet och tänker "du kan inte göra något mot mig utan kvitto" ?? 

• Ninana
    Bridezilla11 skrev 2011-06-13 14:18:26 följande:
    Jag hade fullt upp i helgen, så har varken hunnit fota ringen eller åka tillbaka. Tänkte fota den nu, och efter kl 17 ska vi åka tillbaka. Jag är rädd att han kommer skita i vad jag säger, jag har ju trots allt inget kvitto på det. Men å andra sidan erbjöd han mig inte ens det, eftersom han inte slog in pengarna i kassan. Men det måste jag väl kunna kräva nu i efterhand?
    Jag vet precis hur dom flesta invandrare med butiker fungerar. Dom tar inte på sig ansvaret för fem öre och vill bara tjäna pengar. Nu vill jag inte låta som någon rasist, utan det är bara ren fakta. I alla fall dom flesta jag stött på hittills.
    Någon som har några tips, kan jag göra allt det ni sagt utan att han garvar mig rakt upp i ansiktet och tänker "du kan inte göra något mot mig utan kvitto" ?? 
    Har betalat med kort eller kontant?
Svar på tråden skulle förminska min ring; nu är den förstörd!