• zadde

Bar axlad i kyrkan?

Vad jag vet så får man ju inte vara bar axlad i kyrkan.
    Men undrar nu är det och för mej och mina tärnor att vara det eller måste vi ha sjal/boleros? 

• Svar på tråden Bar axlad i kyrkan?
  • Kjell Präst

Regeln om att man inte ska vara baraxlad i kyrkan gäller såväl gäster som brudfölje. Men detta är en etikettsregel, inte en kyrklig regel. Jag tror inte att det finns så många präster som på allvar bryr sig om detta- själv har jag ingen aning om vad "mina" brudar har haft på sig. Enligt Magdalena Ribbing spelar det dock  ingen roll vad vi i kyrkan tycker om detta, etikettsmässigt är det fel i alla fall. Och det kan det ju finnas äldre släktingar som "vet hur det ska vara" och blir störda om ni har bara axlar. Men, som sagt, från kyrkligt håll är det nog ingen fara.

• Kattpoet

Där mamma  jobbade så hade de regeln att om brudklänningen var djupuringad så fick bruden  låna en sjal.

Och som mamma sa de har bara  lagt en sjal över 4 brudar under  15 år, och alla hade  uringing så djup att tuttarna nästan  visade upp sig.

Så baraxalt är idag sällan ett problem, det kan dock vara kallt i kyrkan även om det är 25 grader utanför, så en sjal endå behövas. 

• bruden

Lite konstigt kan tyckas med tanke på att det är ofantligt många klänningar som är baraxlade. Okay om urringningen är så djup att tuttarna rymmer och naveln riskerar ploppa ur men bara axlar i kyrkan, det hade ju varit tragiskt om man inte fick visa upp sin klänning därinne... Kan jag tycka

• SnartFruSir

Jag har aldrig någonsin haft lätt att hitta kläder, och så passade den första brudklänningen jag provade mig som handen i handsken. Lyckan och känslan var total. Att sedan få läsa att etiketten säger att man ska täcka sin axlar i kyrkan gjorde mig uppriktigt sagt jätteledsen. Min klänning har nämligen bara axlar.

Jag har verkligen funderat på detta fram och tillbaka. Jag vill verkligen inte "vanhelga kyrkorummet", som många säger att man gör. Jag har träffat Magdalena Ribbing, och hon må kunna etikettregler, men dessa måste vävas in i ett nutida sammanhang.

För mig är det mer vulgärt att gifta sig i kyrkan som icke troende, kräva att få ändra på vigselordningen och gå ut till "Highway to hell" än att gifta sig i en klänning utan axelband. Så jag kör på precis som jag tänkte från början. Och jag tror ingen kommer känna något annat än kärlek när vi går ner för altargången.

• Kattpoet

Problemet med många klädregler i kyrkan  är att de var  skapade i en tid då  modet var att man skylde sig mycket mer.  

Nu  brukar de  flesta protestantiska kyrkor tilllåta knälångt och bar axlat medans katolska  gör det inte  och som de  flesta präster  jag känner säger  så länge det inte är vulgärt och ser mer ut som för finrummet än sovrummet är det okej. 

• bruden
    SnartFruSir skrev 2011-06-14 14:09:49 följande:
    Jag har aldrig någonsin haft lätt att hitta kläder, och så passade den första brudklänningen jag provade mig som handen i handsken. Lyckan och känslan var total. Att sedan få läsa att etiketten säger att man ska täcka sin axlar i kyrkan gjorde mig uppriktigt sagt jätteledsen. Min klänning har nämligen bara axlar.

Jag har verkligen funderat på detta fram och tillbaka. Jag vill verkligen inte "vanhelga kyrkorummet", som många säger att man gör. Jag har träffat Magdalena Ribbing, och hon må kunna etikettregler, men dessa måste vävas in i ett nutida sammanhang.

För mig är det mer vulgärt att gifta sig i kyrkan som icke troende, kräva att få ändra på vigselordningen och gå ut till "Highway to hell" än att gifta sig i en klänning utan axelband. Så jag kör på precis som jag tänkte från början. Och jag tror ingen kommer känna något annat än kärlek när vi går ner för altargången.
    Instämmer till fullo i dina ord
Svar på tråden Bar axlad i kyrkan?