Inlägg från: Debe |Visa alla inlägg
  • Debe

Vart i tyskland åker vi för att köpa alkoholen till vår fest?

Nu är det dags att planera vår trip till Tyskland och jag vill gärna ta reda på vilka viner som säljs så att jag kan kolla upp dem innan för att vara säker på att de passar till maten.
    Vi åker från Stockholm via västkusten med bil och handlar väl på första bästa ställe vid gränsen till tyskland?

Calle?
    Bordershop?
    Vilket är bäst?
    Och vad heter orten?

Jag vill gärna kolla upp det innan som sagt och då vill jag ju titta på just den butikens sortiment. Just nu fattar jag ingenting av de ställen som finns i rullistan på calle.dk, haha.
    Jag är mycket tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Vart i tyskland åker vi för att köpa alkoholen till vår fest?
  • Debe
    Jenny11 skrev 2011-06-15 22:47:03 följande:
    Vi var på båda ställena, skiljer bara några minuter mellan dem. Calle (ligger i Burg) är litet men har rätt stort sortiment. Bordershopen är mycket större men vi kombinerade och kollade priser innan vi åkte dit. Vi åkte förra torsdagen och det var jättelugnt, nästan inget folk alls.

Värt att notera är att de har provsmakning på många viner på båda ställena. Så se till att ha med en pålitlig person som inte ska köra. Kom också ihåg att kolla lastvikten för bilen, danska polisen är tydligen rätt hård med överlastade bilar.

Vi fick också en värdekupong på 300 DKK till färjan, fast det hade gått över fyra timmar för oss. Vet inte hur de väljer ut, vi kanske såg fattiga ut.
    Att man får provsmaka vinerna låter ju skitbra! Jag har ingen körkort så fästmannen får köra :) Får man provsmaka ALLA viner?
  • Debe
    Fröken Lindström skrev 2011-06-15 22:29:47 följande:
    Vi var på bordershoppen. Dr har dom de flesta viner som finns på systemet. Vi valde ut ett vin som fanns på systemet och då kunde vi även provsmaka innan. Vi är supernöjda, fick all alkohol,läsk,vatten och godis för 5000:-
    Stämmer sortimentet på webben med det som finns på hemsidan? Vilken bordershop åkte ni till?
  • Debe
    Therese och Gustaf skrev 2011-06-16 21:40:38 följande:
    Var noga med att kolla utgångsdatum bara, vi har kommit hem med cider och öl som redan va utgången/utgången inom någon månad

Fy vad dåligt! tack för tipset. Vi ska dit i juli och gifter oss i januari så vi måste ju köpa någoot med "bra" datum

• Debe
    lunagarden skrev 2011-06-20 11:29:55 följande:

Glöm inte att räkna på lastvikten, bara

Vi hade tänkt köpa flaskvin, men det fick bli BiBs för vi ville inte chansa och riskera att få böta för övervikt.

Brud vår 2012 skrev 2011-06-20 20:20:23 följande:
    man kan åka en 'annan väg', liten omväg och då slipper man väg-vågen =)
    Ha bara koll på hur mkt bilen klarar!!!
    Tack för tipsen! Kanske får tänka om med vinflaskorna då...
  • Debe
    lunagarden skrev 2011-06-21 21:23:14 följande:

Det kan kontrollvägas lite här och var, jag har hört om några som handlat alkohol i Tyskland och sedan blivit tagna i Jönköping. Men då har man såklart maximal otur.

Vi tyckte ändå det var onödigt att chansa så vi köpte finare viner på box som serveringspersonalen får hälla upp i karaffer

Bilarna tar inte så mycket vikt, vår tar 425 kg och då ska man räkna bort passagernas vikt först och främst och annan packning. Sen väger ett flak öl ca 8 kg och 6 flaskor vin likaså.

Bara skumpan blir ju en hel del vikt

Dags att leta fram bilpapprerna då...
  • Debe
    Gotländskan skrev 2011-06-15 21:38:52 följande:
    Vilken färja ska man åka med? Från Sverige till danmark och sen därifrån till Tyskland? Vill gärna ha en billig och smidig resa...
  • Debe

Nu har jag googlat lite och antar att det är Scandlines som man ska ta?
    Den planerade resan går Helsingborg-Helsingör, Rödbyhavn-Puttgarden och sen samma väg tillbaka.
    Hinner man hämta ut det man förbeställt och ta färjan tillbaka där inom 3 timmar och då få "pengarna tillbaka" att handla för på båten? Får man bätre pris på färjebiljetterna om man bokar innan eller spelar det ingen roll?
    Jag är mycket tacksam för svar!

Svar på tråden Vart i tyskland åker vi för att köpa alkoholen till vår fest?