bonusbarn...
Min sambo har ett barn sedan tidigare. Hon är hos oss varannan helg. Det är lite problem med barnet, hon har stora problem med mat...Hon sitter o bara petar i maten, hemma hos sin mor får hon bara pommes o korv, fiskbullar, fiskpinnar, micropizza, ja i stort sett all jävla skit som är i burk o fryst o färdig....Inte hemlagad nyttig mat.
Hon är smal som en speta.
När vi åt tacos sist så skulle hon inte ha köttfärs i!? Det är nyttigt med tacos utan köttfärs i, säger hon! Hon äter aldrig sås.
Fröken i skolan har påpekat att hon inte äter i skolan...
Vi lagar mat från grunden i vårt hem(jag har alltid gjort det), vi har alltid grönsaker o sallad till maten, det finns alltid frukt i en stor skål på bänken i köket.
Det blir alltid en jobbig stämning vid matbordet när hon är här, för hon sitter och bara glor i maten först, sen kanske hon smakar lite o petar runt lite..sen frågar hon hur många tuggor till hon måste ta, eller hur mycket till hon behöver äta upp..Jag klarar inte av detta, mitt barn sen tidigare har nästan aldrig hållit på så här för jag har aldrig tillåtit det. Visst det har väl varit gånger då hon också krånglat när hon var yngre men hon åkte från bordet eller fick äta upp. Alltså inget dalt.
Min sambo har lite svårt att säga ifrån, och jag har pratat med honom om det och säger att han inte på någotvis hjälper henne utan snarare stjälper. Då skärper han till sig ett tag, men sen blir det samma igen.. Det blir frustrerande för mig då jag bara har lust att slå näven i bordet och säga ät eller gå ifrån bordet!!! Men det är ju inte mitt barn och jag vågar inte riktigt.
Det finns lite mer problem med barnet också, hon är otroligt blyg när det kommer folk, hon svarar inte ens om någon säger hej! Hon böjer ner huvudet o tittar i golvet och sen går in på sitt rum. Hon svarar inte alltid på tilltal heller, för att efter en stund när man säger till henne att svara då! Så kan hon nästan skrika tillbaka Jaa!! Eller Jag vet inte!! Om man har frågat henne något.För oss i familjen är hon inte blyg, ibland kan hon ha ett utmanande sätt, typ om hon har fått en ny kjol eller klänning så vickar hon på rumpan o säger titta vad snygg jag är eller nu blir nog killarna kära i mig. Enligt min sambo så har mamman lite samma sätt...Hon blir mer o mer lik henne för varje gång hon kommer hit.
Mamman bantar tydligen, fast hon är väldigt smal och har väl projicerat detta på sin dotter på något sätt. Tjejen har också nu på sistone lagt sig till med en attityd som inte hör en 8 åring till.
Jag är såklart orolig för barnet hon är klart undernärd, men mamman tycker inte att det är något problem när sambon har pratat med henne..Hon är väl bara spinkig av naturen säger hon.
Det finns något som heter selektiv mutism, som stämmer in precis på flickan när man läser om det. Sambon tog upp detta med mamman som då tyckte att han överdrev väl mycket.. Så, vad gör man??