• Mirjami

bonusbarn...

Jag utsatte min stackars styvfar för oerhörda prövningar i början och hela tiden jag bodde hemma. Vilken gris man kunde vara, stackars han. Men han stod ut och idag har vi en jättefin kontakt.

Men att stå och se ett barn eventuellt fara illa är jättejobbigt. Jag och min sambo har gått på diet och gått ner massor i vikt. Men vi använder inte orden diet eller banta, vi bara bytte ut delar av det vi åt och tillsatte mer protein och grönsaker, vilket alla mår bra av. Dock INGA lightprodukter NÅGONSIN (är massa socker ju). Hemlagat, inga helfabrikat, men ibland halvfabrikat som korv och pasta såsom typ alla andra gör. Halvfabrikat är ju även ketchup och sånt! Sen tränar vi mycket. Jag säger till barnen att vi gör det för att må bra då även hjärtat är en muskel som behöver träning för att stärkas och fungera länge till. Och sen att man mår bra av att träna! De hakar gärna på, iaf när jag joggar så cyklar de och kör jag situps och body combat hemma hakar de på som lek.

De är också med mycket i matlagningen, på så vis lär de sig saker och får se VAD som går i. Det är roligare för dem att äta de de "själva" lagat. Att riva i morötter i biffsmeten, att skala potatis, att måtta upp ris, blanda ihop röror, marinera, röra om och blanda allt möjligt, det ger samhörighet och kunskap samtidigt som även de minsta kan hjälpa till. Men var INTE pedantisk och skäll om saker hamnar på golvet, i håret, väggar och ja, överallt. Det händer, det ÄR så. Men då får de hjälpa till att städa så är de mer försiktiga nästa gång.

Träning är bra även för "tunna" barn, musklerna stärks och även hjärnan skärps.

Prova låta henne vara med och laga maten. Be om hjälp med allt som kan tänkas, få henne att känna att hon faktiskt hjälper till, inte är i vägen utan att hon gör något betydelsefullt. Det kan hjälpa. Jag fick barnen att äta saker de inte skulle ätit annars, som zuccini och svamp. De gillar det om de fått riva det och blandat det själva i biffar eller köttfärssås!

Hoppas mina tips kan hjälpa er något på vägen. Lycka till :)

Svar på tråden bonusbarn...