• Pinkgrape

Hjälp med smink önskas!

Jag vet att kombinationen kan inget alls om smink och ska sminka mig själv kanske inte klingar så jättebra, men så är det. Jag vill absolut inte att någon annan gör det, speciellt inte på bröllopsdagen.

Det är ju dock så att jag inte vet något alls om smink. Vad är en primer? Veil, aldrig hört talas om. Mineralsmink eller vanligt, vad är bättre? Tips och knep för att få det så fint som möjligt och för att det ska sitta bra hela dagen?

Jag vill ha en väl täckande grund, men sedan då? Läppstift, ser det tokigt ut om man skippar det? Hur mörka kan man göra ögonen? Skimmer och glitter, bör det undvikas för fotograferingen?

Ptja.. jag har alltså noll koll :P Ni får gärna lämna inspirationsbilder och sådant om ni vill.
    Alla tips är varmt välkoma :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Hjälp med smink önskas!
  • emzerus83

Hoppas att du får bättre bemötande denna gång! Förstår att det inte är så kul o gå in där du känner att de ändå inte lyssnar på vad du vill. Vill de sälja o ha ett bra rykte lär de ju göra sig förtjänta av det också tycker man :)

• labbalabba

jag rekommenderar absolut mineralsmink men om du vill komma undan lite billigare än t ex I.D som är svindyrt (tycker jag iaf..) så kan jag tipsa antingen om ELF (finns att köpa på www.eyeslipsface.com ) eller Tikei, finns på www.tikei.se Jag har själv massa grejer från Tikei och det som är bra är att man kan köpa små burkar med prover så att man kan komma fram till vilken färg som passar bäst.. Där kan man även köpa Primer som jag använder varje dag, perfekt för att inte bli glansig efter några timmar!

Jag brukar ha först en bra hudcreme, sen primer, sen har jag en concealer från Make up store (Cover all mix heter den) sen mineralpuder från Tikei o sen rouge och ev lite bronspuder.. På ögonen ska man nog inte ha för glittrigt på bröllopsdagen för vad jag har hört blir det inte så bra på korten.. Kanske kan vara bra att satsa på en vattenfast mascara också, jag kör på Kanebos 38 grader, den är kanon!

Lycka till!

• förlovadflicka

Orkar inte läsa vad andra skrivit, men mitt bästa tips är att köpa massor med skönhetstidningar (kanske går att få tag på gamla billiga någonstans) och läsa, läsa, läsa och sedan köpa olika produkter och prova, prova prova. Det har funkat bra för mig, dock har jag spridit ut kostnaden på många år vilket kanske blir lite svårt. Men det är svårt att bli duktig direkt liksom... :)

• Syrinx

Brukar du sminka dig mycket? För om du inte är den med massor av smink tror jag att du ska hålla det ganska enkelt på bröllopsdagen - annars kommer det ju inte se ut som du! Jag har bra hy, så jag använder bara concealer för att ta bort mörka ringar under ögonen och ett rouge för att förstärka mina kindben och ge lite färg. Det är enda underlaget jag använder nuförtiden, efter att ha använt mineralpuder, puder och foundation i omgångar. För mig blir det helt enkelt för mycket av något extra som bara ser onaturligt ut. (Och alla makeupartister som nu kommer skriva att då använder jag fel produkter och fel färger - jag har fått hjälp att hitta rätt färger och rätt produkter, men efter att en av mina bästa vänner som är utbildad hudterapeut gav mig lite tips har jag helt slutat med allt sånt. Det räcker ändå för mig.)

Att skippa läppstiftet ser nog verkligen inte alls konstigt ut, köp ett läppglans med en aning färg istället. Mycket lättare att applicera och lägga på nytt under kvällen, efter mat, dryck och pussar Till ögonen kan du använda en "tråkig" beige-brun palett ögonskuggor, och lägga en ljus grund och sedan förstärka lite med brunt närmast fransraden och uppe precis där själva ögonlocken slutar, så får du en vacker och naturlig form på ögat. Sudda ut kanterna så det inte blir skarpa övergångar mellan färgerna bara.  

• Pinkgrape

Ja, jag använder väl inte jääättemycket smink alltid, men ibland. Jag vill inte ha massor, men jag vill inte heller att det på bilderna ska se ut som att jag är helt osminkad. Lite det jag är rädd för, samt att jag ska se alldeles blank ut. Jag har fruktansvärd problemhy, eller det var väl mer förut, men det har satt sina märken och jag bryr mig inte så mkt om det till vardags. På bröllopsdagen skulle jag dock vilja försöka dölja det så gott det går.

Det är inte så att jag aldrig använt smink, men till vardags funkar typ HMs egna utmärkt. Jag vill absolut inte lägga ner stora summor på smink, jag tycker det är så ovärt. Men nu... ja, det verkar ju dessvärre som att detta kommer kosta mer än brudklänningarna tillsammans.

När det gäller läpparna, så kommer jag nog inte använda något alls har jag kommit fram till. Jag tycker inte om blanka läppar, som av läppglans. Jag använder aldrig något på läpparna vanligtvis, varken till vardags eller vid festligare tillfällen.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Hjälp med smink önskas!