• Pinkgrape

Hjälp med smink önskas!

Jag vet att kombinationen kan inget alls om smink och ska sminka mig själv kanske inte klingar så jättebra, men så är det. Jag vill absolut inte att någon annan gör det, speciellt inte på bröllopsdagen.

Det är ju dock så att jag inte vet något alls om smink. Vad är en primer? Veil, aldrig hört talas om. Mineralsmink eller vanligt, vad är bättre? Tips och knep för att få det så fint som möjligt och för att det ska sitta bra hela dagen?

Jag vill ha en väl täckande grund, men sedan då? Läppstift, ser det tokigt ut om man skippar det? Hur mörka kan man göra ögonen? Skimmer och glitter, bör det undvikas för fotograferingen?

Ptja.. jag har alltså noll koll :P Ni får gärna lämna inspirationsbilder och sådant om ni vill.
    Alla tips är varmt välkoma :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Hjälp med smink önskas!
  • Ylviz
    Mina bästa tips är:

Provsminka med olika sorter och kolla i olika ljus. Glitter och glans på kindben gör linjer/rynkor runt ögonen mkt större därför är matta skuggor att föredra. Passar du bäst i kalla eller varma färger? Prova på de olika ögonen (det kan tex make up store göra gratis).

Om du har en primer under ögonskuggan så sitter den som berget istället för att lägga sig i vecken.
    Tänk på att ta lite mer ögonskugga och rouge än vanligt eftersom det syns dåligt på kort. Du kan kolla med en egen kamera hemma innan.

Du kan ha lite extra puder med dig i väskan om du skulle bli glansig tillsammans med läppglans/läppstift. 

Superviktigt med en bra vattenfast mascara för det kan ju bli en tårar i kyrkan. Vill du ha så det ser ut som du har massor av fylliga fransar kan jag rekommenderar dig: Helena Rubinstein Lash Queen Mascara Sexy Blacks. Den är jättedyr men värd sitt pris. Jag har provat massor av vattenfasta mascaror som inte håller måttet. Kanske går den även att prova i någon butik?

Mitt absolut bästa skönhetstips:
    Le och du blir 1000 ggr snyggare

Lycka till! 
  • marielleangelina

Måste tipsa om TiKei, finns bara på webben. Man kan köpa prover för 10 kr/st och det räcker ganska bra, iaf 4-5 sminkningar. Det är mineralsmink men MYCKET billigare än ID t.ex., en bonus är att det är svensktillverkat, inte djurtestat och att de står över vissa ämnen som kan vara irriterande för huden. Prova! Inte så mycket att förlora på det... Beställ prov på både primer, foundation, concealer och vail så får du lite hum om hur de funkar (just mineraltypen, och jämför med hur flytande former funkar på dig) Själv tycker jag att mineral-skuggor sitter mycket bättre och lägger sig inte i veck som vanliga skuggor gör efter ett tag..

När du provar mineralsmink, var noga med att arbeta in pulvret i borsten ordentligt, börja med väldigt lite i taget.

Ang. läppstift så tycker jag det ger ett bra helhetsintryck och eftersom det finns så oändligt många färger att välja mellan kan man ju ta mer/mindre diskret beroende på vad man passar i men själv tycker jag att det krävs för att få en snygg look. Skulle kanske t.o.m räcka med lite vaselin på läpparna, bara de inte är helt bara.. :)

• mariefarah se

Hej hej!
    Jag ger dig mina tips om hur du får en hållbar och fin makeup till din stora dag:

1: BAS: Det viktigaste i en makeup, har du lagt en ordentlig bas, så håller sig resten av sminket på plats heladagen och kvällen.
    Börja med att smörja in ansiktet med en lätt fuktighetskräm, får inte vara för fet.
    Har du en väldigt porig eller rynkig hy rekommenderar jag en Primer, men har du en slät fin hy innan behöver du inte det, sminket håller sig på plats ändå.
    *Foundation, bäst resultat för ett bröllop får de med en flytande foundation, mineralpuder som du använder som foundation ger ofta ett lite skimmrigt/lystrigt resultat som kan upplevas glansigt/svettigt på kort. Så som sagt en flytande rekommenderar jag tex ifrån makeup store, face eller lancome alla de märkerna har kanonbra:)

* Concealer för att dölja mörka ringar under ögonen samt om du har röda partier/finnar som behöver täckas
    *Därefter ett finmalet löspuder som du lägger i ett tunt lager för att "fixera" och matta ner glansiga partier.

Ögonen: Eye primer är viktigt att lägga på ögonlocket för att fästa ögonskuggorna på plats så att de inte lägger sig i väcken efter några timmar.(Obs Primer och Eye primer är två olika produkter, så kolla att det är en Eyeprimer)

*Ögonskuggor är lite svårt att ge dig tips om eftersom jag inte vet dina färger, men du kan absolut använda skimmriga ögonskuggor om du gillar det+ det är väldigt fint oavsett ålder men det du kan ha i tankarna är att mörkt förminskar och ljusa toner förstorar.
    Eyeliner/Ögonpenna och mascara efter tycke och smak.

Ögonbrynen: Måla dina ögonbryn med ögonbrynsskugga ger ett mer naturligt och mjukare intryck än en penna.

Rouge: Välj en nyans som passar dina skuggor samt din hy/ Har du varma toner är det fint med ett varmt rouge med eller utan skimmer efter vad DU tycker om. Här är det däremot väldigt fint att använfda mineralpuder för att få en fin lyster längs med kindbenet.

Läppar: Läppennna för att markera läppen samt målar du hela läppen så håller sig sedan läppstiftet bättre under kvällen

Lycka till med makeupen!

• Pinkgrape

Tack vad ni är snälla som ger mig tips :)

Om man vill ha en väldigt täckande bas, vad är bäst att använda då?

• mariefarah se

Isåfall har Make up store en bra, "Studio foundation, den är täckande, brukar använda den för scensmink eller fotografering, men självklart kan du använda den också , men du ska ändå använda concealer och sedan löspuder för att fixera :)

• Pinkgrape

Okej, nu har jag iaf beställt lite smink från TiKei, får se vad jag tycker om det. Gillar jag det inte, så får jag ta mig en tur till Make Up Store helt enkelt :)

• Pinkgrape

Men ännu en sminkfråga - ögonbrynen, hur får man de att se bra ut? Penna eller skugga? Jag kan inget om ögonbryn.

• mariefarah se

Ögonbrynsskugga ger ett mjukare och mer naturligt resultat men det är ju också en smaksak :) Det finns i många sminkmärken.

• Pinkgrape

Jag har använt både penna och skugga, använder skugga just nu.. jag vet inte riktigt vad jag föredrar. Men det har du nog rätt i, nu när du säger det, att det blir lite mer naturligt och sådär med skugga. Kanske ska satsa på en penna till bröllopet.. vill gärna att de ska se lite mer.. perfekta ut då :P

• labbalabba
    Pinkgrape skrev 2011-06-20 18:53:02 följande:
    Jag har använt både penna och skugga, använder skugga just nu.. jag vet inte riktigt vad jag föredrar. Men det har du nog rätt i, nu när du säger det, att det blir lite mer naturligt och sådär med skugga. Kanske ska satsa på en penna till bröllopet.. vill gärna att de ska se lite mer.. perfekta ut då :P
    vad använder du för skugga då??? jag har verkligen noll koll på ögonbryn, brukar alltid sminka resten av ansiktet men på bröllopsdagen kanske det kan vara dags att även förstärka brynen lite grann :)
  • Pinkgrape
    labbalabba skrev 2011-06-21 08:33:44 följande:
    vad använder du för skugga då??? jag har verkligen noll koll på ögonbryn, brukar alltid sminka resten av ansiktet men på bröllopsdagen kanske det kan vara dags att även förstärka brynen lite grann :)
    Jag använder denna wnwbeauty.com/Product.php och tycker den är riktigt bra :)
  • Pinkgrape
    Pinkgrape skrev 2011-06-21 10:06:55 följande:
    Jag använder denna wnwbeauty.com/Product.php?Pid=65 och tycker den är riktigt bra :)
    Kan ju tillägga att den brukar kosta kring 50-60kr, vilket är lagom pris tycker jag hehe
    Det finns bla. på Nelly nelly.com/se/sk%C3%B6nhet-kvinna/sk%C3%B6nhet/makeup/wet-n-wild-310/ultimate-brow-kit-310123-99/
Svar på tråden Hjälp med smink önskas!