• Dejli

Vän som fotograf

Om man inte har några direkta krav på att bilderna ska vara på ett visst sätt, så varför inte. Jag hade nog sett till att man gått ut ett antal gånger innan och testfotograferat, tittat ut platser i förväg i några olika sorters väder och i de färger man tänkt gifta sig i (t ex vitt på bruden och grått/svart på gummen). Det är SVÅRT att fota med så stora kontraster, och särskilt om det är starkt dagljus ute, så då bör man absolut fotografera i skugga. Nu kanske ni inte ska ha traditionella färger på er, men det är en god idé i vilket fall. Titta gärna på andra bilder för inspiration till platser och poser.

Det finns ganska mkt tips på nätet om hur man fotar bröllop, och jag själv som fotat ganska mycket skulle nog inte vågat det, för jag själv hade inte nöjt mig med resultatet :S Men om ni är nöjda med att bilderna blir okej, och kanske inte så mkt mer (fast man kan göra mycket i Photoshop) så är det säkert ingen fara. Ofta är det enkla det som är svårast att fotografera, för det är en konst att få motivet att känna sig avslappnade och "naturliga" ut. Lycka till :)

• Dejli

Jag tycker stilen på bilderna ser rimliga ut, och om ni testfotograferar innan så vet ni ju också vilken kvalitet det är på bilderna (en systemkamera gör ju inte hela jobbet liksom :P) Kolla också att er vän har ordentligt med minneskort, så han/hon kan ta MÅNGA bilder. Chansen att några blir (riktigt) bra är ju större då, om man inte är proffs och vet exakt vad man gör. Ibland är det slumpen som gör att en bild blir riktigt bra...

Om man får slut på minne ska man aldrig radera bilder direkt i kameran, det är nästan omöjliget att se så litet vilka som är bra och vilka som inte är det. För en hel dag ska man nog se till att ha åtminstone 4-5 Gb minne tycker jag. Och ordentligt med batteri i kameran... Eller ni kanske bara tänkt fota ceremonin och porträttbilderna? Isf krävs ju inte lika mycket.

Jag själv tycker oftast att max 1 av 20 bilder blir sådär bra att man vill sätta upp den på väggen. Ibland blir det 1 av 3, ibland 1 av 50... för mig beror det på dagsformen :P Men tar man många bilder så blir ju oftast några bra, och det räcker ju oftast med en handfull bra bilder och resten kan man sätta in i ett album där man inte granskar dem så hårt, vart och ett av dem...

• Dejli

Ja, fotar man t ex raw-bilder behöver man definitivt mer än 4-5 Gb. Jag brukar ha med mig 3x2 Gb ut. Bra att byta emellan om något skulle hända med ett minne (försvinna, gå sönder, bli korrupt). Då har man inte alla ägg i en korg.

Ett extra batteri är förresten också att rekommendera om man ska vara ute en hel dag, sånt är det många amatörer som glömmer därför att man sällan fotar så mkt...

Svar på tråden Vän som fotograf