• fru i augusti

Mat på buffé - tips och råd?

Vi gifter oss i augusti och planerar att göra maten själva. Antalet gäster kommer vara ungefär 50 vuxna och 20 barn. Vi har goda kylmöjligheter, men väldigt begränsad möjlighet till uppvärmning. Vi har två tjejer som kommer hjälpa till att plocka fram och plocka undan. I övrigt är vi många som kommer hjälpas åt. Det är ett enkelt bröllop och vi kommer äta maten under partytält, utomhus i en trädgård.

Nu har jag senaste månaderna samlat recept som en galning, läst andras tips på vad ni ska servera och slutligen börjar en meny ta form.

* Snittar när alla kommer, antagligen tunnbrödssnittar med olika röror. Ska prova att göra dessa och frysa in. Det ska funka med vissa röror, om man paketerar väl så att nästan ingen luft finns med i förpackningen.

* Dubbelmarinerad fläskfilé, serveras kall, förbereds 1-2 dagar innan

* Kycklingfilé serveras kall, antingen vinkokt eller marinerad med sweetchili och serverad med rädisor, gräslök och pinjenötter. Om jag gör den vinkokt tror jag den ska gå att frysa (måste testa) annars räknar jag med att förbereda kycklingen dagen innan.

* Köttbullar (främst för alla barn). Köper Mamma Scans och bara värmer upp samma dag.

* 2 olika sorters pajer, funderar på pestopaj med fetaostkräm, grönsakspaj med getost o/e västerbottenostpaj, alla går att förbereda, frysa in och servera kalla. Förbereds någon vecka i förväg.

* Fransk potatissallad, görs dagen innan.

* Kikärtssallad eller bönssallad, görs dagen innan.

* Pastasallad o/e couscous sallad, här räknar jag med att förbereda så mycket som möjligt dagen innan och lägga dom olika ingredienserna i plastpåsar, för att bara blanda allt på bröllopsdagen (detta görs av serveringshjälpen) 

* 3 röror: fetaoströra, ruccolaröra och baba ghanouj. Görs dagen innan.

* Smördegsrullar med fetaost (ska gå att frysa in enligt en annan tråd här på BT)

* 2 olika sorters bröd. Tror det blir aprikos och hasslenötsbaugetter och hjärtbröd (vanligt frukostbröd/rågbröd utstansat i hjärtformar). Görs någon vecka i förväg och fryses in.

* Skålar med coctailtomater, rädisor, gurkstavar, vindruvor, ananas och melon etc

* Brieost, vanlig ost, olika sorters kex

Vad tror ni om denna meny? Något som saknas eller något som kan tas bort. Något som skulle kunna bytas ut mot något som är lättare att förbereda? Jag funderar på om vi skulle ha potatisgratäng också? Vad tror ni om det?

ALLA tips tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Mat på buffé - tips och råd?
  • Kattpoet

Låter bra utom  scan köttbullarna  men det är för att jag verkligen inte gillar scans köttbullar, måste jag äta färdig gjorda så blir det  Dafgårds frysta.

Jag  rullade  4 kilo köttbullar till min fest, stekte dem i ugnen och  folk verkligen gillade dem, tog mig två timmar att rulla eftersom jag var ensam denna gången, normalt när vi är  2 eller 3 om rullandet går det snabbare.

För med alla  saker och ting du har skulle nämligen  kebab eller  kofta kryddade köttbullar funka bra och de smakar mumma och barnen gillar dem.

En potatisgratäng blir för mycket, men har du funderat på hummus? 

• Rebeccan

Jag tycker att det låter som en jättebra buffé! Jag ska gifta mig 23/7 och vi ska också ha buffé som vi till viss del gör själva och resten gör våra mammor. Vi kommer ha allt kallt. Vi kommer ha:

* Potatissallad
    * Pastasallad
    * Tjälknöl
    * Dubbelmarinerad fläskfilé
    * Hel laxsida
    * Strömstadrulle
    * Västerbottenostpaj
    * Mozarella-  och tomatsallad
    * Grönsallad
    * Foccacia med rosmarin och fetaost
    * Gratinerade champinjoner med ost i

Jag har säkert glömt någonting men i stora drag är det vad vi ska äta. Nåt du tycker att vi glömt eller som inte passar in? Hoppas iaf att det ska räcka i antal rätter och att gästerna tycker att det smakar gott :) Lycka till med ditt bröllop! 

//R 

• fru i augusti
    Kattpoet skrev 2011-06-26 14:28:36 följande:
    Låter bra utom  scan köttbullarna  men det är för att jag verkligen inte gillar scans köttbullar, måste jag äta färdig gjorda så blir det  Dafgårds frysta.

Jag  rullade  4 kilo köttbullar till min fest, stekte dem i ugnen och  folk verkligen gillade dem, tog mig två timmar att rulla eftersom jag var ensam denna gången, normalt när vi är  2 eller 3 om rullandet går det snabbare.

För med alla  saker och ting du har skulle nämligen  kebab eller  kofta kryddade köttbullar funka bra och de smakar mumma och barnen gillar dem.

En potatisgratäng blir för mycket, men har du funderat på hummus? 
    Hmmm ja, jag vet. Mamma scans köttbullar...Obestämd Men min son är allergisk mot mjölkprotein när jag köper färdiga är  det dom enda jag är säker på som funkar. Men om jag rullar egna kanske jag kan göra dom en vecka i förväg och frysa in, sedan bara värma på dagen D? Ska fundera på det, kebabkryddade köttbullar låter jättegott!

Jag funderade på hummus. Vi har valt lite bland olika röror och jag tänkte mig tre stycken och då blev det dom som jag skrev sedan tidigare. Men hummus är ju jättegott. Kanske ska köra på en fjärde röra?

Tack för tipsen!
  • fru i augusti
    Rebeccan skrev 2011-06-26 14:39:47 följande:
    Jag tycker att det låter som en jättebra buffé! Jag ska gifta mig 23/7 och vi ska också ha buffé som vi till viss del gör själva och resten gör våra mammor. Vi kommer ha allt kallt. Vi kommer ha:

* Potatissallad
    * Pastasallad
    * Tjälknöl
    * Dubbelmarinerad fläskfilé
    * Hel laxsida
    * Strömstadrulle
    * Västerbottenostpaj
    * Mozarella-  och tomatsallad
    * Grönsallad
    * Foccacia med rosmarin och fetaost
    * Gratinerade champinjoner med ost i

Jag har säkert glömt någonting men i stora drag är det vad vi ska äta. Nåt du tycker att vi glömt eller som inte passar in? Hoppas iaf att det ska räcka i antal rätter och att gästerna tycker att det smakar gott :) Lycka till med ditt bröllop! 

//R 
    Tycker det låter som en jättebra buffé! Har ni tänkt på några röror till? Annars kanske det skulle vara gott?

Vilken typ av potatissallad och pastasallad gör ni?
    Och vad är en strömstadsrulle?
  • Kattpoet

Fru augusti,  jag tål inte laktos så jag gör mina egna och du kan göra dem 3-4 veckor i förväg och frysa och sedan värma i ugnen.

Arabisk butiker har kebab och kofta krydda, ett enkelt sätt att få lite roligare smak  på köttbullarna.

Tips är att  500 gram köttfärs och sedan 1 msk kebab krydda och göra hamburgare och testa hur mycket som behövs för köttbullar. 

• Rebeccan

Vi kommer ha dressingar och såser till maten, men har inte tänkt några röror. Kanske ska lägga till det? Hmm, ska fundera på det!

Potatissalladens recept är min svärmors. Man blandar potatis med lite sallad, grän paprika, lite majonär, vatten och kryddor. (Tror det är allt) Låter simpelt men den är väldigt god!

Pastasalladen är med bacon, champinjoner, grädde och lite annat tror jag. (Mammas recept)

En strömstadrulle görs ungefär såhär:

Man gör en deg av smör, mjöl och ägg som man sedan lägger på ett bakplåtspapper och kör i ugnen en liten stund. Sedan vipar man grädde som man blandar med lite majonäs, räkor, hackat ägg, dill, ärtor och salt å peppar. När degen från ugnen har svalnat breder man ut röran på degen och rullar ihop, ungefär som en rulltårta. Sedan lägger du rullen i kylen och serverar den följande dag. Jättegott! 

Hoppas att gästerna ska bli nöjda och kommer äta bra :) 

• Kattpoet

Du har ju tre röror  , jag skulle lägga till  Hommus eftersom jag vet att inte all  gillar  baba ghanouj och det är ju billigt med,  arab butiker har dem och det kostnar inte mycket. 

Svar på tråden Mat på buffé - tips och råd?