Mat på buffé - tips och råd?
Vi gifter oss i augusti och planerar att göra maten själva. Antalet gäster kommer vara ungefär 50 vuxna och 20 barn. Vi har goda kylmöjligheter, men väldigt begränsad möjlighet till uppvärmning. Vi har två tjejer som kommer hjälpa till att plocka fram och plocka undan. I övrigt är vi många som kommer hjälpas åt. Det är ett enkelt bröllop och vi kommer äta maten under partytält, utomhus i en trädgård.
Nu har jag senaste månaderna samlat recept som en galning, läst andras tips på vad ni ska servera och slutligen börjar en meny ta form.
* Snittar när alla kommer, antagligen tunnbrödssnittar med olika röror. Ska prova att göra dessa och frysa in. Det ska funka med vissa röror, om man paketerar väl så att nästan ingen luft finns med i förpackningen.
* Dubbelmarinerad fläskfilé, serveras kall, förbereds 1-2 dagar innan
* Kycklingfilé serveras kall, antingen vinkokt eller marinerad med sweetchili och serverad med rädisor, gräslök och pinjenötter. Om jag gör den vinkokt tror jag den ska gå att frysa (måste testa) annars räknar jag med att förbereda kycklingen dagen innan.
* Köttbullar (främst för alla barn). Köper Mamma Scans och bara värmer upp samma dag.
* 2 olika sorters pajer, funderar på pestopaj med fetaostkräm, grönsakspaj med getost o/e västerbottenostpaj, alla går att förbereda, frysa in och servera kalla. Förbereds någon vecka i förväg.
* Fransk potatissallad, görs dagen innan.
* Kikärtssallad eller bönssallad, görs dagen innan.
* Pastasallad o/e couscous sallad, här räknar jag med att förbereda så mycket som möjligt dagen innan och lägga dom olika ingredienserna i plastpåsar, för att bara blanda allt på bröllopsdagen (detta görs av serveringshjälpen)
* 3 röror: fetaoströra, ruccolaröra och baba ghanouj. Görs dagen innan.
* Smördegsrullar med fetaost (ska gå att frysa in enligt en annan tråd här på BT)
* 2 olika sorters bröd. Tror det blir aprikos och hasslenötsbaugetter och hjärtbröd (vanligt frukostbröd/rågbröd utstansat i hjärtformar). Görs någon vecka i förväg och fryses in.
* Skålar med coctailtomater, rädisor, gurkstavar, vindruvor, ananas och melon etc
* Brieost, vanlig ost, olika sorters kex
Vad tror ni om denna meny? Något som saknas eller något som kan tas bort. Något som skulle kunna bytas ut mot något som är lättare att förbereda? Jag funderar på om vi skulle ha potatisgratäng också? Vad tror ni om det?
ALLA tips tas tacksamt emot!