1700tal skrev 2011-07-23 23:02:15 följande:
Jag handlar i princip allt i söderköping på Korps hantverksbod (en hel medeltida kyrka omgjord till medeltids- och lajvbutik - himmelriket) och på Jofotex tygaffär, oxå i söderköping. Korps har ett fullständigt gigantiskt sortiment av partilinne (70 kr/m), ull i alla tjocklekar och ett visst sortiment av råsiden (alltså ruggigt siden, inte thaisiden). Särskilt råsiden är rätt knepigt att få tag på och brukar kosta galet mkt. Den rulle jag har nu köpte jag på en utförsäljning i Uppsala, så där kom jag billigt undan. Men att klippa i sidenet känns så "laddat" att jag inte kommit för mig att göra det än!
Men nu så, nu är hälften ihopsytt!
Jo, linne-fällan är nog rätt vanlig. Många (töntigt seriösa tyger, som jag) börjar väl där till man kommer på att linnet användes till underkläder. Sen går man över på ull, råsiden och brokader. Men jag har en hel drös linneklänningar, de är ju rätt sköna i sommarvärmen.
Ullklänningarna är grymma men snygga. Men bryr mig inte sååå mkt längre, linne har så fina färger.
Tyvärr, katastofalt nog verkar det som Effes har fått nya ägare som inte anammar medeltidstemat. Iaf inte på hemsidan.
www.effes.se Det var väl mer festarstället, dit alla gick på kvällen. Det är i 2 våningar, med dansgolv och scen på övervåningen. Där hade de medeltida band varje kväll, superkul! Antar att folk kommer fortsätta gå dit om de har öppet men det står till 17 varje dag under sommaren!
Verkar inte lovande...
Chicita skrev 2011-06-28 14:20:24 följande:
Här ska vi se om jag kan få in lite bilder på vad jag gjort senast...
Men VARFÖR kan jag aldrig se dina bilder du visar.
Såg dem inte i sytråden heller...
Ja visst är det där första klippet otäckt... Tänk om man klipper fel och tyget inte räcker sen
Linneklänningarna är ju suveräna på sommaren. Jag blir så himla varm så att ylleklänningarna har jag hållt mig ifrån delvis därför... Men det finns ju andra material, jag måste bara få tummen ur...
Skulle vara kul att åka till Korps och kolla nån gång.
Få se om jag kan få med min svägerska som också har blivit biten av medeltidsflugan nu *hehe*
Hon och sambons bror ska med till Visby nästa år på medeltidsveckan
Ahaa... det är därför jag inte har sett Effes förut. Vi brukar mest hålla till i trakterna av Clematis och sen mot marknadshållet. Om vi går nånannan stans så är det upp till torget och kanske upp genom öster(?)port för att ta ut pengar när det är tomt innanför ringmuren i alla bankomater där *S*
Vad konstigt att du inte kan se bilderna
Kan du se den här?
Det är den jag sydde åt fotografen.
Den är upplagd på en annan sida så jag kopierade bara in den därifrån. Om du kan se den så kanske jag kan ta dom andra bilderna därifrån istället för härifrån