Nää, inte thaisiden. Sorry, råsiden menar jag! Thaisiden är ju det blanka tyget med "dragna" trådar i. Väl? Nej, det siden jag pratar om är grovt, ser nästan ut som ull och ser mer ut som siden gjorde då. Thaisiden är ingen jag personligen skulle använda till medeltidskläder, hm. Men om du bildgooglar råsiden så kommer det iaf upp en del bilder på det tyg jag menar. Om du känner igen det? Det brukar tyvärr inte finnas i vanliga tygaffärer. Korps har en hel del råsiden (om du tar svängarna i östergötland nån gång), har köpt det mesta sidenet där. Har flera underklänningar, både "smutsvita" och färgade och när man gått från linne till siden - you'll never go back! Sidenkarlsson i sthlm har också råsiden i massa färger.
Ja, fuskärmar är bra. De gillas när det är riktigt varmt!
Ah, muslin... Intressant. Har aldrig tänkt i de banorna till medeltidskläder. Men var får man tag på sånt? Letade när jag sydde 1800-talskläder men det var svårt att hitta.
Hehe, tycker du ska va seriös och täcka håret nu som sig bör en gift kvinna! Nevars, de flesta tummar ju på det där med huvudbonad. Det gör jag oxå ibland men då lägger jag massa krut på en lika avancerad håruppsättning istället. Men det är mest för jag tycker det är så roligt. Tycker det är viktigare med kläderna egentligen, både för oss och de andra aktörerna. Jag stör mig inte på nån med hyfsat långt utsläppt hår. Är i så fall förundrad över korthåriga kvinnor med glasögon som lägger massa krut på kläderna med glömmer huvudet helt...