1700tal skrev 2012-03-03 17:14:21 följande:
Hahaha, satt länge och funderade på vad du menade!
Men jag måste ändå slå ett slag för det absolut (i mina ögon) värsta värsta inslaget på MV är... *trumvirvel* ...piraterna! Jag menar, hallå?! Nu trampar jag säkert på flera tår i tråden (eller andra sneak peakers) men jag fattar inte grejen! 1700-talet i all ära (som höres på mitt fagra namn) men det är ett århundrade låååångt ifrån 1300-talets visby! En Jan Guillou-bok och gotland kryllar av tempelriddare (men de får godkänt), en ynka insats av Johhny Depp och hela visby invaderas av pirater och en liten Bilbo Baggins och alla medeltida handelsmän får plötsligt alvöron!
Annars är jag ganska tolerant faktiskt, det är mest kul att folk anstränger sig faktiskt. Hellre pirater och hobbits alver än modernt klädda turister som åker dit enbart för att titta på oss knäppskallar. DET är osolidariskt om något...
hehe.. det håller jag faktiskt med om
Första åren vi var där nere så stoppades vi av alla möjliga nationaliteter som frågade om vi kunde stanna så dom fick ta kort (och jag som hatar att vara med på bild
) eller dom som bara slängde fram kameran eller videokameran och började fota/filma oss utan att fråga om lov *hugaligen*
Hellre då en pirat som bara är 400 år "off" eller polyesterklädda människor som i alla fall
försöker...
Vi har ett roligt minne från Clematis då vi gick dit en dag dom hade riktigt lugnt (konstigt nog) och beställde en burgen medeltida taffel. Snett bakom min make (ja dåvarande sambo då) satt ett tyskt par som beställt samma sak som oss även om dom valde att beställa varsin tallrik och vi visste ju hur mycket mat det var så vi delade på en.
Dom letade bestick och förstod inte vad dom skulle göra med tygbiten dom fått att dela på (långservetten). Förrän dom såg att vi åt samma sak, så dom började titta efter hur vi åt. Och givetvis överdrev vi rätt rejält då
Halvlåg över bordet och slickade av fingrarna när dom blivit kladdiga av revbenen och den syrade vitkålen mm *hihi*...