Inlägg från: helena86 |Visa alla inlägg
  • helena86

Någon med en budget på ca 70-80 tusen?

Millan1984 skrev 2011-07-12 15:09:16 följande:

Vi har nu preliminärbokat en kyrka, och nu funderar vi på två till vi vet helt enkelt inte var vi vill vara.

Tycker ni att det är dumt om man har festen i en skolas matsal??(min gamla högstadieskola), den är stor ochn rymlig...min mamma hade sin 50 års fest där för ett par år sedan...

Förra veckan hittade jag en tjej på BTs köp & sälj, som sålde organzapåsar, så jag slog till på en gång. 1.50 kr/ st och jag köpte 120 st (att ha ris i vid kyrkan och godis i när gästerna ska sätta sig) och idag kom dom, så nu är den saken ur världen och billigt blev det också. Så är ni intresserad av sånt så slå till

Jag håller med LindaochJohn plats är det som är viktigast =)  Och att man trivs där!

jag köpte liknande organza påsar på tradera där det var med band som man sätter runt och en vit ros i bandet sen är själva påsen silver. Köpte det på tradera för 80 kr och tror det är så man kan göra 100 st :D Men nu när vi tog upp de ur påsen såg vi att de glittrade jätte mkt så nu måste vi ha godis i papper att lägga i de vi tänkte på dessa kolor www.ryforsgodislager.se/se/art/ryfors-kola-gradd-5-kg.php
  • helena86
    Millan1984 skrev 2011-07-12 22:09:26 följande:
    vi funderar på buffé så att man kan hålla kostnaderna nere...men vad som ska bjudas på har vi inte tänkt på än
    Vi tänker oxå ha buffè med potatisgratäng, sallader, bröd, kycklingfilè och fläskfilè =) Vi kommer servera kycklingen och köttet rumstempurerat. Vi kommer laga alla mat själva samt baka bröd då jag älskar att baka och laga mat! Hehehehe
  • helena86
    Millan1984 skrev 2011-07-12 21:50:47 följande:
    Hur mycket godis ska man räkna per gäst tro?
    Vi tänkte beställa fem kg med blandade grädd och chokladkolor sen lägger vi tre st i varje påse om det räcker =)
  • helena86
    Millan1984 skrev 2011-07-14 13:47:49 följande:

jag såg en tjej som gjort chokladpannacotta i såna där Galej ljusglas från IKEA. Funderar på att göra så¨, men ser det dumt ut?

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/36418000

Jag brukar göra pannacotta i liknande sådana =) Så jag tycker inte det ser konstigt ut, det blir lagom mycket sen får man rum med lite bär på toppen om man vill ha det =)

När det kommer till tårtan så ska vi ta tag i det nästa månad, priset kunde de inte säga för det berodde på vilken form man ville ha på tårtan och vad man skulle ha för fyllningar.. Men vi tänkte att nästa månad är ju de flesta tillbaka från semestern sen känns det skönt när man har det gjort med tårtan så man vet hur mkt det kommer gå på =)
  • helena86
    Millan1984 skrev 2011-07-14 21:13:50 följande:
    Vad bra att det kan funka måste försöka räkna ihop hur mycket man kommer spendera på IKEA ., när var det ni skulle gifta er?? vet ni vad ni vill ha för smak?
    IKEA är super bra när man vill komma undan billigt :D Vi gifter oss 31/12-11! =) Ja vi skulle vilja ha hallon och vitchoklad mousse och sen att de dekorerar tårtorna i vårt färgtema som är vitt och silver :D

Har ni kommit på några smaker ni vill ha? =)
  • helena86
    Millan1984 skrev 2011-07-15 22:54:59 följande:
    Mmm det lät gott. till tårtan blir det något med choklad då sambon inte gillar grädde...men blir det "kaka på kaka" om man skulle ha chokladpannacotta + tårta med choklad? vad kan man istöllet ha för smak till efterrätten?? alla tips mottages
    Vitchokladpannacotta :) Med mosade hallon är sjuk gott! Jag har ett jätte bra recept om du vill ha =)
  • helena86
    Millan1984 skrev 2011-07-16 17:53:40 följande:
    ja tack  gärna
    Vitchoklad pannacotta

Antal portioner: 4

Ingredienser

5 dl grädde
    1 tsk vaniljsocker
    100 g vit choklad
     3 st gelatinblad

Gör så här

1. Skär chokladen i mindre bitar. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Koka upp grädde och vaniljsocker.

2. Lägg i chokladen och låt den smälta under omrörning. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och lägg i dessa i grädd- och chokladblandningen. Rör till gelatinbladen löst upp sig.

3. Häll upp i portionsskålar och låt stelna i kylen 2-3 timmar före servering. Dekorera med hallon eller andra bär.

Det bästa med pannacotta är att man inte kan misslyckas :D

Lycka till! =)

• helena86

Vi har oxå resonerat som er när det kommer till just vodka, det känns onödigt. Sen dricker nästan ingen vodka i våra famijer så det blir mousserande till gästerna när de anländer. Sen bjuder vi på vin,öl och cider =) Och mousserande vid tolvslaget så klart! :D

• helena86

Jag fick hem en bröllopsinbjudan härom dagen men det står ingen klädkod, vad ska man ha på sig då? Brukar man inte skriva klädsel:Kavaj t.ex?

• helena86

Jag ringde och frågade vad det var man skulle ha på sig och sade också att när det inte står ngt i inbjudan så är det frack enligt etikett . Jag fick då till svar : om ni vill ha frack får ni ha det?!  Jag tänker då inte komma i någon balklänning utan jag kommer nog ta ngt enklare för tror nog detta är ett enklare bröllop då vi ska ta med alkohol och så själva.. Skulle ju se mega roligt ut om min fästman och jag kom uppklädda över öronen hahaha Det är aldrig roligt att vara för uppklädd på ett bröllop!
    Tack för er hjälp =)

Millan1984 skrev 2011-07-24 17:36:56 följande:

Hej tjejer. hur går det för er? Vi har frågat min kusin om hon kan sjunga i kyrkan (hon har en oerhört vacker röst) och hon tackade gladeligen ja, så nu har vi löst det dagen efter träffade jag hela hennes familj och då visste alla om det och dom är självklart alla bjuden.

Dock velar vi mellan 2 kyrkor, alla säger att vi ska ta "min" kyrka, men för mig kvittar det, men måste bestämma oss snart. hur gör ni??

Vad roligt att ni har hittat ngn som kan sjunga i kyrkan =) Ta den kyrkan som känns rätt! Vi ska vara i en liten men super mysig kyrka som ligger mitt ute på landet vid hästhagar :D
  • helena86
    Millan1984 skrev 2011-07-25 14:07:46 följande:

Måste bara tipsa om denna pysselbok. Har ni barn på festen är det här en bra grejj. Kostar 1 krona/ st (ja EN krona) och man får med kritor i,och den där runda gula saken. Finns på Barnens Hus.
    Bra tips =) Vi ska dock ha det barnfritt =) Men smart att ha på barnkalas eller liknande, ska tipsa dem jag känner som har barn. =)
  • helena86

Hej! Nu börjar det hända saker på bröllopsfronten igen efter att ha tagit ledigt under sommaren =) Vi håller på med inbjudningskorten för fullt. Det är jätte mysigt att sitta och pyssla med de tillsammans :D Men stickersen vi har på framsidan tog slut efter tolv kort så nu har vi beställt fler från panduro som vi ska hämta ut på måndag =) På måndag ska vi även till ett bageri och disskutera bröllopstårta =) =) =) Ska bli super roligt! Och snart är det väl dax att försöka hitta en florist för nu springer tiden i väg känns det som... Bara ca fyra månader kvar till vår stora dag nu =)
    '
    Hur går det för er andra? Har ni haft en fin sommar? =)

• helena86
    Millan1984 skrev 2011-08-25 18:11:58 följande:

Kul att göra det tillsammans Vad ska ni ha för stickers på framsidan??`Själv har jag köpt inbjudningskort och kuvert. Men funderar nu på hur man ska smycka framsidan. Det är ju ett tag kvar men jag är gärna ute i god tid På tisdag är det dags för mig att prova brudklänning, ser verkligen fram emot det. Ska ha en kompis med mig som smakråd. Har ni funderat ut vad ni vill ha för smaker i tårtan??

Sommaren har varit bra känns som om att man hunnit med en hel del med planerandet, även fast det är lite stilla för tillfället. Så därför passar jag på och kollar upp pyssel biten så man inte är helt sysslolös

Har spenderat 460 kr på bröllopet än så länge

Vi ska ha silver färgade snöflingor som vi köper från panduro det blir jätte fint =) Ska visa er sen när jag är färdig :D Åh vad roligt och prova brudklänning =) Du kommer verkligen ha det trevligt! Nja vi har tänkt oss hallon och vitchokladmousse men det är det enda =) Har ni kommit på några smaker? Det finns ju såååå mkt!
  • helena86

Nu är vi klara med alla inbjudningskort :D Så skönt! Så nu ska de bara skickas i väg också =) Har oxå beställt tårtan! Blev en halllon och passion mousse tårta med vit choklad, kommer nog bli toppen =) Vi ska hämta ut en prov tårta när jag fyller år i början av oktober så det kommer bli toppen roligt att se hur den kommer se ut och självklart smaka så den är god!

Helt sjukt vad tiden går fort nu äre mindre än fyra månader kvar till den stora dagen! <3

• helena86
    Millan1984 skrev 2011-09-09 16:41:39 följande:

Nu har jag fixat klänning. Den måste dock sys upp en bra bit då man är kort :p
    Vackert!
  • helena86

Har nyss varit och beställt alla blommor till bröllopet :D Min bukett blir vit/champagne med strass i :D En vanlig bukett med stjälkar blir det med ett vitt siden band runt stjälkarna. Och sen kommer vi ha en champagne färgad nejlika med ett grönt grässtrå som fästes med en stor strass pärla i en vas på varje bord :D Kommer bli hur bra som hellst! Kommer betala ca 2500-3000 (beroende på vad rosorna kostar just vid nyår) för min bukett, 20 nejlikor uppsättningar en tärnbukett och två cortage buketter =) Helt okej tycker jag! Sen ska vi ha som en stor vas med sand och ett blockljus i och där vill vi även ha lite blommor så vi funderar på att bara klippa ner lite brudslöja runt om ljuset tror det blir fint, kommer se ut som snö =)

Nu är det inte mkt kvar att göra för vår del <3

• helena86

Låter jätte fint med rosor och murgröna =) Gifter ni er i sommar?  =)

Vi gifter oss den 31/12! :D Så vårt tema går i vitt och silver =) Därför jag ville ha en helt vit  bukett :D

Det är lite tråkigt men samtidigt skönt att man är klar med allt som går att förbereda. Så nu får vi bara njuta fram till i december för då kommer vi ha fullt sjå med att laga all mat och baka bröd hehehe

Svar på tråden Någon med en budget på ca 70-80 tusen?