Inlägg från: Picnick i det gröna |Visa alla inlägg
  • Picnick i det gröna

Sytråden

Min absoluta favoritmodell på klänningar är den här:

Vintage Clothing, Costume Jewelry, Fashion Accessories VINTAGEOUS.COM
    Jag har nu blivit lite sygalen och tänkte att jag skulle ge mig på att sy en liknande, fast i bomullstyg.
    Passande nog hittade jag denna tråden nu! Jag har tidigare googlat efter tips och så, men inte hittat nåt som jag förstår mig på riktigt. Andra har skrivit att det är en lätt modell att sy, men jag känner mig som en riktigt noob!

Vet någon nåt bra mönster man kan ladda ner?
    Jag har tidigare sytt en cirkelkjol, och tänkte mig det på denna. Men livet är jag mer osäker på. 
    Någon som har några tips?

Bild från:http://www.vintageous.com 

• Picnick i det gröna

HAHAHA, Nu fattade jag det där med "TRÅD"Skrattande

• Picnick i det gröna

Hej kära sytråd!

Idag fyndade jag en härlig underkjol med mycket effektfullt fluff!
    Problemet är bara den är begagnad och såldes i befintligt skick och har en rätt otäck reva.
    Förhoppningsvis går det att laga enkelt, men vill höra om ni sykunniga har några tips.
    Det känns nämligen som om materialet lätt skulle gå sönder mer om man är oförsiktig och har fel metod..Obestämd 

Har lite svårt att säga vad det är för material.. är inte så kunnig på det. Men det är rätt styvt och "plastig" och fransar lätt.
  • Picnick i det gröna
    Chicita skrev 2011-07-26 15:18:19 följande:
    Det finns textillim på tygaffärer som är till för tyger som fransar lätt.
    Jag skulle nog överväga att använda det till att stärka upp kanten innan jag började sy. Men känns tyget skört så är det bästa att sy för hand för då har du koll på tyget och det är ingen risk att det fastnar i matningen på maskinen...
    Tack!

Jag tänkte mig något sånt. Jag har använt mig av något förr som kanske är mellanlägg(?). Som stärker tyget och som klistrar/smälter när man stryker på det. Men det känns som om kanske själva kjolen med smälter om man skulle stryka på den Obestämd 

Men textillim verkar ju kanon då! Limmar man bara på kanten så det stelnar, eller ska man limma på någon tygkant runt om?

Sy för hand  hade jag nog tänkt göra, då det känns skonsammast. 
Svar på tråden Sytråden