Inlägg från: ClaraH |Visa alla inlägg
  • ClaraH

Jag måste försöka börja uppdatera här också. Igår började jag med livet till fodret på klänningen. Jag har gjort om mönstret rätt så mycket, så jag tycker att det är lite pilligt att få ihop draperingen på bästa sätt. Önskar verkligen att jag hade en provdocka. Jag jobbar denna vecka och sedan är det semester, men schemat är tight till bröllopet ändå, man ska ju ha lite semester också, så jag börjar känna mig lite stressad.

Sen har jag en fundering och tar gärna emot åsikter. Jag syr klänningen i vitt indiskt siden, som ju har lite struktur. Jag ska göra ett skärp i midjan som är lite draperat, med klädda knappar i ryggen, klänningen har dragkedja i sidan. Nu funderar jag på om skärpet ska vara i siden eller om jag ska slå till med chiffong, vad tror ni?

Bilder på klänningen finns i bloggen, jag ska ta mer bilder sena när jag tråcklat ihop den.

• ClaraH

Jag hittade en provdocka igår på Blocket som min sambo har hämtat på morgonen. Hoppas den är bra, Jag är på jobbet nu så jag har inte sett den än. Det är i alla fall en Diana. Ska bli spännande att komma hem och börja jobba med sömnaden igen. Jag är klar med fodret på livet nu och ska nog börja med det riktiga tyget snart.

Skulle vilja ha lite råd ochså. Hoppas ni i tråden kan hjälpa till. Jag tänkte öka vidden på kjolen lite (i alla fall sidentyget). Ska jag öka lika mycket på båda sidor på mönstret då eller vad tror ni? Ska jag göra kjolfordet lika stort?

Funderar på att ha lite tyll i kjolen också, hur sätter jag fast det på bästa sättet? Det ska mer vara till för lite styrsel inte att det blir jättevid. När jag sytt långklänningar så har jag haft en lös underkjol som jag sytt på tyllvolanger, men det känns inte som korrekt metod för en kort klänning....

• ClaraH
    Chicita skrev 2011-07-20 15:21:59 följande:
    ClaraH : Vad kul :D 
    Provdockan kommer förändra din värld - helt klart :)

Jag skulle ökat alla mönsterdelar lika mycket annars kommer det bli snett. Och ja jag följer alltid samma mönster med foder som med tyg.
    Däremot har jag inte hållt på så mycket med tyll... Men jag skulle nog ändå gjort en lös underkjol eller sytt på tyllen på fodret så att det blir som en sån där insydd underkjol. Men prova först, nåla med säkerhetsnålar eller nåt och testa testa testa innan du bestämmer dig...

1700tal: Jag har lite i mitt fotoalbum om du är nyfiken :) 
    Ska se om jag kan få fram lite mer bilder också  
    Tack för dina tips, då gör jag kjolen lika stor både i fodret och i sidenet. Frågan är om man ska sy fast tyllen på underkjolen mellan de båda lagren kanske. Jag har för mig när jag sett sådana kläder i handeln att tyllen verkar vara lika stor som själva kjolen. Jag får gå och snegla lite på festkläderna på NK, och se hur det hänger ihop.

Hur använder du provdockan förresten, finns det något särskilt att tänka på och har du några speciella tips?
  • ClaraH
    Chicita skrev 2011-07-20 15:55:49 följande:
    ClaraH: hehe.. ja kila iväg och spana på festkläder, det är en bra inspiration och problemlösar-funktion dessutom ;)
    Jag ställer in den efter mina mått så gott det nu går... Och sen brukar jag prova vartefter jag sytt. Jag kan ibland även ta ett gammalt lakan och typ drapera över dockan, klippa till tyget så det blir som ett mönster och sy efter det :)
    Att drapera och sy efter det, skulle ju vara rena drömmen! Är så nyfiken på att börja idag.
  • ClaraH

Det blir en fin klänning, vilket material blir det?

och jag som känner mig stressad av att bara sy min klänning! Hoppas det går bra och att du får några lediga dagar att få undan lite på. Min semester börjar i morgon, men vi har gäster i helgen så jag har lite att pyssla med innan dess och sedan åker vi bort ett par dagar i nästa vecka. Så dagarna rinner på. På måndag ska vi i alla fall sätta oss och gå igenom vad som är kvar, vi gifter oss 20/8 så det är ju mindre än en månad kvar.

Hur kommer det sig att du har ett medeltida tema? Ska alla gäster ha medeltidsdräkter också?  Var gifter ni er?

• ClaraH

Chicita, verkar vara ett fint upplägg! Skulle vara roligt att uppleva något sånt, ni kommer att bli ihågkomna bland era vänner.

A loves A, skulle verkligen vara kul att se dina klänningar sen.

• ClaraH

Min provdocka var bra när jag packade upp den, såg inte använd ut. Man kan nåla i den, som svar på den frågan. Jag hade inte tid att sy så mycket i går kväll, jag nålade dock på kjolfodret och det är verkligen skönt att ha en provdocka, mycket lättare med allt!

• ClaraH

Nu har jag sytt livet. Det var riktigt pillig och jag gjorde om den ena infodringen hur många gånger som helst. Att klänningen är omlott var krångligare än jag trodde. Jag vet inte om man är överdrivet noggrann när man syr själv, det man köper är ju inte alltid tip top.
  • ClaraH

Behöver bolla lite sömnad. Jag har köpte lite tyger (var i Dubai i helgen) och köpte bl.a. chiffong som skulle räcka till en lång klänning. Jag vet inte riktigt vilken modell jag ska välja, men jag tänkte att den ska vara ärmlös och lite urringad, kanske V-ringad. Nu funderar jag på om övertyget dvs. chifonngen ska vara större än fodret? Vad tror ni. Man kanske kan sy överdelen i samma storlek och kjolen lite vidare, eller kanske också överdelen vidare?

Någon som kan tipsa på bra modeller för chifong-klänningar?

• ClaraH

Jag får nog googla lite på bilder så att jag får inspiration. Jag har gjort det lite redan och många är riktigt rynkade så att det blir mycket tyg i övertyget. Men det är ett tag kvar tills jag ska använda den så jag har tid på mig...

Svar på tråden Sytråden