Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Sytråden

Chicita, vilket härligt upplägg ni har!
    Helt fantastiskt vad mycket du syr, jag är jätteimponerad.
    Själv sitter jag här med mönster till mantlar och funderar på om jag verkligen hinner sy eller om vi köper på medeltidsmarknaden istället. Skäms  (Det verkar vara så svårt att få tag på bra tyg, jag vill helst känna på tyget innan jag köper.)

• Aleta

De här verkar ha ylletyger också, men jag vill helst känna på dem jag med innan jag köper.
    http://svartakatten.com/sortiment/tyger.htm

Eftersom jag har noll koll på vilken sort man ska ha kan jag ju inte be att få hem prover på hela sortimentet.  

• Aleta
    Chicita skrev 2011-07-26 15:18:19 följande:
    Det finns textillim på tygaffärer som är till för tyger som fransar lätt.
    Jag skulle nog överväga att använda det till att stärka upp kanten innan jag började sy. Men känns tyget skört så är det bästa att sy för hand för då har du koll på tyget och det är ingen risk att det fastnar i matningen på maskinen...
    Jättebra tips!
    Det ska jag komma ihåg till framtiden.

Kan man använda textillim för att limma på ett nätaktigt tyg ovanpå ett annat?
    Håller det? (Och syns limmet eller ej?)

Jag har ett tyg från 20-talet som jag tyvärr råkade förstöra när jag skulle försöka ta bort fläckar. (*Skäms och rodnar*)
    Det ligger i en låda i silkespapper, för slänger det gör jag inte. Det har blivit så skört att det inte håller ihop.  
    Det är en sådan här:
    www.vintagetextile.com/new_page_118.htm

• Aleta
    Chicita skrev 2011-07-26 16:59:15 följande:
    Ojdå... det skulle jag nog hört med någon som jobbar med gamla tyger. Typ en konservator eller liknande.
    Maila något muséeum som har textilier och hör om deras konservator kan svara på det, eller om dom vet någon som skulle kunna hjälpa dig.
    Det kändes inte som ett tyg jag skulle våga experimentera med Obestämd
    Nej, jag vet, dumma, dumma jag.
  • Aleta

Wow, vad ni är produktiva!
    Snyggt ClaraH!

Chicita, hela din släkt blir ju utrustad för att åka på medeltidsmarknader i framtiden också!
    Har du bilder?

Jag köpte klänningar och mantlar till barnen i Visby, dyrt, men fint. Om vi åker igen så syr jag något till mig och maken. Det gäller bara att övertala honom.

• Aleta
    Chicita skrev 2011-08-16 07:33:17 följande:
    Jag har lite bilder, tror jag lagt upp i en annan tråd tidigare "vi som syr vår egen klänning" tror jag den heter Glad
    Annars finns en del i mitt galleri om du kommer åt det...
    Nej, jag ser inte ditt galleri, men det är några bilder som syns, bl a den där svarta med ett lejon på. Är det den din man ska ha?
  • Aleta
    Chicita skrev 2011-08-16 07:55:37 följande:
    Precis Glad

Få se om jag kan kolla hemifrån sen, är på jobbet nu så jag hade inte alla bilder tillgängliga här
    Snyggt, vad hade du för mönster till den? Något liknande kan jag tänka mig att sy till min man om vi far till Gotland igen.
  • Aleta
    Chicita skrev 2011-08-16 10:20:42 följande:
    Jag använder inte mönster till killkläderna Flört

Till hans tabard har jag helt enkelt mätt hur bred han är över axlarna och sen hur bred han är runt bröstet och till sist, hur lång den ska vara (ca knälängd eller strax under knäet).
    Sen har jag överfört dom måtten till tyget genom att klippa ut två rektanglar som är lika breda som bröstmåttet och lika långa som längd (axel --> hur lång man vill ha).
    Sen har jag mätt ut vart mitt på är (i den ände som jag anser ska vara huvudänden) och klippt hål för huvudet, samt putsat till ärmhålen genom att mäta ut axelbredden (mätt från mitten) och sen ungefär hur djupa ärmhål jag vill ha, dom bör vara rätt generösa...
    Sen är det bara att klippa J-format från axeln och ner till där ärmhålet liksom "tar slut" under armen...

Prova på en barbiestor tygbit så ska du se hur enkelt det är egentligen Skrattande

För att göra byxor så använder jag hans vanliga byxor som han har till jobbet (typ kostymbyxor) och ritar av i grenen. Sen gör jag dom antingen extra vida och långa med resår nertill så det blir pösbyxor, eller extra smala i benen så det blir mer som "hosor" som användes då...
    Jag antecknar febrilt!
  • Aleta
    baby freeze skrev 2011-08-27 12:10:48 följande:
    Hur du ska bära dig åt för att rädda sjalen beror på om du tänkt använda den eller ej? När man konserverar gamla föremål för museer så gör man på ett sätt, medan man får ha lite annan inställning när man närmar sig ett föremål som först och främst skall brukas. Jag har knappt någon respekt alls för gamla tyger om de inte kan användas eller har historiskt/affektionsvärde, så det som avgör är väl mest hur du själv känner? Jag hade nog testat att limma fast det mot ett tylltyg om jag ville kunna använda den iallafall. Men det är sagt med min totalt respektlösa inställning!
    Tack för tipset, det gäller nog mest att komma över ångesten över att jag riskerar att förstöra det ännu mer.
  • Aleta

Chicita!!! WOW! Hur fina som helst!

• Aleta

Jag har varken FB eller kommer åt dina bilder, men jag är säker på att de är jätte fina!
    Grattis förresten! 

• Aleta
    Chicita skrev 2011-11-30 11:49:16 följande:
    Jaaa i dag kommer min nya provdocka Skrattande
    Jag köpte en begagnad på blocket förut, den som satt ut annonsen sa att den var ställbar mellan st 35 och 48. Men det var den inte, det fanns två modeller av samma docka. Och det var det som stod på lappen på dockan. "finns ställbar upp till stl 48". 

Så jag löste det genom att sätta en av mina bh-ar på dockan och stoppa upp den, plus att sätta en hopvikt handduk runt "magen". Men det blir ju inte optimalt.
    Så nu har jag beställt en till som ska klara större storlekar.
    Tanken är ju att jag ska kunna använda den mindre provdockan när jag går ner i storlekar sen Tungan ute 
    Toppen!

Var köpte du den andra provdockan?

Jag vet att min syster skulle vilja ha en. 
  • Aleta
    Chicita skrev 2011-11-30 21:59:00 följande:
    Ja jag tänkte sy en ny klänning till medeltidsveckan 2012. Skulle färgat min brudklänning, men det verkar vara för mycket syntet i tyget (en sidenblandning) för att det ska ta åt sig färgen ordentligt. Har provfärgat på en liten bit, och det gråa som skulle bli, vart knappt märkbart. Nästan så att tyget bara såg lite smutsigt ut, men nog uppfattade jag det som vitt fortfarande...

Men jag älskade modellen så det får bli samma modell, men nytt tyg Glad 
    Ja, din brudklänning är jättesnygg!
    Då kanske vi ses.

Vi har i alla fall redan bokat tältplats och min man har lovat att följa med.
    Jag har funderat hit och dit på vad jag ska sy till honom, men nu har jag bestämt mig för att vi ska göra en shoppingrunda på marknaden och ekipera honom där. (Inte kul att lägga ner jobbet att sy och sedan gillar han det inte, nu får han prova och välja själv.)
    Det blir ju en kul grej samtidigt att hitta något han gillar (han är lite skeptisk till hela medeltidsgrejen ).
    Dottern och jag ska försöka övertala honom att han ska ha en bockstensmantel med struthätta!

Bockstenmantel i mörkbrunt ylleStruthätta i mörkbrunt ylle
    (Bilder från urda.se, jag och dottern köpte mantlar av dem på marknaden förra året. Sååå sköna!)

• Aleta
    Chicita skrev 2011-12-01 08:11:39 följande:
    Vi är där mellan den 5-9/8 så vi kan väl se till att vi syns om inte annat, om ni är där samtidigt Skrattande
    Har ni någon marknad närmare er innan medeltidsveckan så dra med honom på den så han kan handla kläder där, eller i alla fall se hur folk klär sig.
    Många blir "anti" för dom tror att det är typ potatissäck och barfota som gäller, och inser inte vilket mångfald det finns att välja på...

Min gubbe var också anti först, innan jag sydde hans första uppsättning och han insåg att det ju var i princip som vilken tröja och byxor som helst, fast i linnetyg. Svalt och skönt dessutom Glad
    Då är vi där ungefär samtidigt.
    Vi tältar på närmaste campingen. 
  • Aleta
    Chicita skrev 2011-12-01 17:43:41 följande:
    Den tältade vi på första gången vi var på medeltidsveckan. Och dom har bytt ägare sen dess... 
    Men då var toaletter och duschar otroligt misskötta och vi betalade hutlöst för vår plats.
    Nu bor vi på Clarion Collection hotel Wisby Glad 
    Ooooh!
    Hotell, vad skönt!

Vi snålar för att kunna köpa dyra mantlar.  
  • Aleta
    Chicita skrev 2011-12-01 18:05:27 följande:
    Hotellet ingår i den kedja jag jobbar på... Så jag bokar relativt billigt... Blir billgare för mig, maken, hans bror och dennes sambo att bo 4 nätter på hotellet än vad det var för oss två att campa första gången vi var till Visby Flört
    Men det är tack vare att personalen var så shysst och gav oss en rabatt som vi egentligen inte skulle få så här långt i förväg. Men jag vill gärna planera i tid. Och dom vill gärna ha oss där... Så då gjorde vi en liten deal oss emellan... Glad
    Perfekt!
Svar på tråden Sytråden