Inlägg från: Vingilot |Visa alla inlägg
  • Vingilot

Sytråden

Håller absolut med Chicita, själv syr jag aldrig något utan att ha gjort ett provex i lakan först. Värt varje minut man lägger ner, att kunna ändra och fixa utan att vara rädd om tyget!

Jag har inte nån direkt erfarenhet av drapering mer än en draperad urringning på en barnprinsessklänning, så kan inte hjälpa dig tyvärr. Men mitt tips till dig är att när du gör provklänningen, se till att det tyg du draperar är av samma typ och har samma fall som det du vill ha på den färdiga klänningen. Lakansväv beter sig ju helt annorlunda än t.e.x. chiffong eller liknande tyger.

Jag kommer ev. att ha en liten drapering i halsen på min klänning, men har bara nålat upp tyget än, inte sytt i det.

• Vingilot
    Krystal skrev 2012-04-10 13:36:12 följande:

Så här funderar jag på att ha ärmen på klänningen.

Har bara grejat med den ena än så länge och den är bara provisoriskt fastsatt (för säkerhetsnålarna ska inte ingå )

Jag hade den lite längre först, men drog upp den lite i axeln och kom fran till att detta såg inte så tokigt ut. Jag har ett vitt avtagbart axelband ifrån en bh som bas över axeln som är lite inrullat i spetstyget, så att inte spetstyget ska behöva hålla upp klänningen helt själv...vilket gör, märkte jag, att om jag vill så kan jag hasa ner det hela så att den bli baraxlad men spetsten hänger ändå och döjer lite gäddhäng

Åh vad snyggt! Precis så vill jag försöka göra på min klänning, men har inte vetat om det är värt att ens prova, jag är inte så haj på experimenterande när det gäller sömnad...Skäms Men nu känner jag att jag nog törs ge det en chans!Glad

F.ö. har jag kommit en bit på min klänning nu. Har gått bra fram tills igår när problem uppstod: det rynkade tyget jag ska ha i midjan hade helt fel mått. Hade gjort ändringar på måtten och glömt att göra om den biten också. Ska nog få till det. Blir lite trial and error.
  • Vingilot

Nu är det lite ångestdags... Min klänning skulle ha spets över hela tyget. På överdelen är det på plats. Ser bra ut. I midjan skall ett rynkat satinband dela av kjol och överdel. Sedan skall kjolen täckas av samma spets som överdelen. Men det ser för j-ligt ut! Det blir för mkt med den spetsen. Det blir gardin. Det blir fult...! Jag har idag köpt vit brudtyll och ska prova att rynka den och ha över kjolen istället för spetsen. Var inne på den tanken innan jag började sy klänningen o hoppas så att det ska se bra ut o kännas rätt. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Jo, köpa en enkel klänning i nån vanlig konfektionsbutik, men det var ju inte så jag drömt att det skulle bli...

Ville bara gnälla lite...

• Vingilot
    Chicita skrev 2012-05-14 22:57:06 följande:
    För min del så måste jag ju säga att jag tycker att det är snyggare med delvis spets bara... Så brudtyll kan nog vara en bra idé till kjolen.
    Om du vill att spetsen ska gå igen i kjolen så kan du kanske låta en spetskant titta fram längst ner?  
    Det var en intressant tanke. Ska klura på det. Dock är kjoltyget turkost o spetsen vit, tror du det kan funka iaf?
  • Vingilot
    Chicita skrev 2012-05-14 23:10:14 följande:
    Eller om spetsen ska komma fram under den turkosa klänningen och se ut som om den hör hemma hos en underkjol...

Du kan ju testa dig fram om du ändå har materialet hemma liksom Glad 
    Den idén kändes lockande, ska undersöka det. Har ju en vit underkjol fastsydd i den turkosa. Tack för tipsen!Glad
  • Vingilot

Tror inte jag vågar mig på spetsapplikationer, ska försöka hålla detta så enkelt det går. Ska lägga upp bild framöver när jag rynkat tyller o nålat fast.
    Klänningen kommer (med tyll) att bli en blandning av dessa två (mönstret är detsamma):
    Det är dock grov tyll på den vita (och chiffong på den blåa).

• Vingilot

Tack för input Sara120707! Din bolero är jättefin, jag har beundrat den.Glad Och den stärker mig i min impuls/magkänsla att jag inte ska ha spets på hela klänningen: det ser alldeles lagom ut med din spetsbolero över resten av tyget.
    Saken är den att spetsen jag köpt inte var drömspetsen. Den fanns inte och det som var närmast drömmen låg utanför budgeten. Så det blev en kompromiss. Trodde det skulle se bättre ut i "fullskala" än det visade sig göra. Valde lite för fort, under viss tidspress i en butik jag visste att jag inte skulle kunna besöka igen i rimlig tid innan bröllopet.
    Men jag ska koppla bort hjärnan lite o bara titta, på båda alternativen.

• Vingilot
    Sara 120707 skrev 2012-05-14 23:44:36 följande:

Jag tyckte Chicitas klänning var underbar(!) men hon har sagt att hon vid en tidpunkt tyckte att allting bara var fel med den.

Ja, det har jag också läst, helt galet, den är ju fullkomligt sagolik!Skrattande
  • Vingilot

Trodde jag skulle bli nästan klar med klänningen idag, men upptäckte att jag köpt alldeles för långt blixtlås. Hade iofs tänkt att klippa av det, men nu när jag mätte såg jag att det skulle passa precis med ett 30 cm-lås, då skulle jag slippa klippa av nåt alls (har 60 cm nu) och jag litar aldrig riktigt på avklippta lås... Men jag vete 17 när jag hinner komma åt en affär som säljer blixtlås, mina jobbtider är lite dumma ibland.
    Nåja, fixade en del annat på klänningen och det börjar arta sig tror jag. Men det är ju tusan att jag alltid är ute i sista sekunden. Har alltid varit det när jag gjort balklänningar o sa att när jag syr min brudklänning ska jag minsann vara ute i god tid. Pyttsan...Tungan ute

• Vingilot
    Krystal skrev 2012-06-14 23:41:09 följande:
    Jag funderar på att använda mig av ett annat tyg först, typ ett lakan för att få ut mönsterbitar att ha som mall för sidentyget, eftersom jag inte har nog med tyg för misstag. Hur låter det?
    Kör på det! Jag gör alltid allt i gamla uttjänta lakan el likn. innan jag klipper i det riktiga tyget.
  • Vingilot
    Chicita skrev 2012-06-15 10:44:03 följande:
    Och apropå det där med blixtlåsen så skulle jag nog också vänta och köpa ett "riktigt" så att säga. Det känns lite tryggare. Även om man syr ihop det ordentligt i botten så kan man ju inte vara helt säker på att det ändå kommer att funka som det ska och att inte löparen åker av eller nåt. Och då står man ju där sen 
    ...med rumpan bar...!Förvånad Ja, ny dragkedja får det bli. Stressande att jag har så svårt att komma till affären o köpa det bara. Funderar på att be blivande maken köpa det åt mig, men jag törs nog inte delegera en sån detalj till honom.Tungan ute Åh, nu vet jag, min kära kompis som syr lika mkt som jag kanske kan köpa ett åt mig, det är på hennes väg hem från jobbet dessutom.Skrattande
  • Vingilot

Ja, nä, det är klart att han skulle fixa det, stackarn, det låter som om han är helt inkompetent ju!Skrattande Men ringde min kompis o hon vet ju precis vad jag vill ha o skulle fixa d imorgon så hämtar jag efter jobbet.
    Hon brukar sitta på gästsängen här i hobbytrummet o läsa tidningar o komma med div. glada tillrop o uppmuntran när jag sliter med de sista detaljerna på beställningsjobb, bara för att jag tycker det är så skönt att ha henne där, ifall jag vill bolla några idéer eller bara gnälla lite. Hon är en superkompis!Hjärta

• Vingilot

krystal: vilket pilljobb med pärlorna!Glad

pulmonate: supersöt liten klänning!

Nu anar jag ljuset i tunneln (om det nu inte är tåget...) och börjar tro att jag faktiskt kommer att ha en klänning att gifta mig i om 2 veckor...! Allt som kan gå fel har gått fel, men det är som det brukar så inget uppseendeväckande i sig, bara jobbigt.Tungan ute 
    Men nu är blixtlåset äntligen på plats, jag har ändrat och ändrat både det ena och det andra, justerat passformen miljoner gånger (nu kan jag andas med den på, åtminstone hjälpligt...Flört) och fodret är fastnålat. Det ska nästas fast, axelbanden ska fästas i ryggen, lite tyll ska rynkas o sys fast halvvägs ner på underkjolen och så ska alla 4 kjollager fållas. Låter mkt när jag skriver ner det så här, men känns helt OK efter allt strul som varit.
    Ska jobba i morgon och sedan gå på jobbmöte på måndag morgon men sedan är det semester och jag har en vecka att sy klart allt. Känns som att det kommer att gå.Glad

Har en axelbandslös bh hemma på öppet köp men kommer att lämna tillbaka den. Behövs ingen tror jag, klänningen håller det på plats av sig själv.

• Vingilot

Hjälp, nu är den klar!Tungan uteFörvånadSkrattande
    Var snälla och ignorera mitt flottiga hår, osminkade fejs och knäppa min...!Skäms Men fröken "Inget-jag-gör-blir-någonsin-tillräckligt-bra" känner sig för ovanlighetens skull faktiskt ganska nöjd. Hoppas nu bara att alla sömmar håller. Det är alltid min mardröm...
  • Vingilot

Sara 120707 o Chicita: tack snälla ni!Skrattande

EmelieKarlsson: jag håller med Chicita.
    Och tänk på att det kan bli väldigt styvt och stelt med sidenband i kanten, så ta med det i beräkningen liksom. (Alltså, det kan ju vara en effekt man är ute efter menar jag, eller också vill man ha ett mjukare o lättare fall o då är det bra att leta efter ett så mjukt o tunt band som möjligt.)

Svar på tråden Sytråden