Inlägg från: knyttan |Visa alla inlägg
  • knyttan

Sytråden

Lägger till tråden i favoriter och återkommer vid seare behov...

• knyttan

Hej
    Jag fick hem min bolero som jag beställde tillsammans med min brudklänning, och jag ville ha manchetter på den, ungefär så här:

men slutresultatet blev inte alls så där utan bara fjuttigt. Så nu funderar jag på att korta av den från 3/4 ärm och bara ha en rak kort ärm ner till precis ovanför armbågen... Jag har aldrig kortat av ärmar förut, är det bara att klippa och fålla upp eller ska jag mäta på något speciellt sätt?
  • knyttan
    J8783 skrev 2012-05-09 18:34:06 följande:
    slinker in här och har en fundering. Jag ska ju ha denna klänningen på mitt borgerliga bröllop nu 1 juni. 
    Tiden är knapp! Skrikandes Jag vill inte behöva leta klänning igen, men ångrar urringningen på klänningen. 

Önskar det var en aning mer hjärtformat. Vet inte om min ekonomi tillåter att lämna den till sömmerska så här tätt in på??

Vet ni hur jag skulle kunna sy detta själv? Någorlunda erfarenhet, men mest amatör på detta. Vågar inte riktigt börja klippa i den hur som helst heller. Hur ska man mäta, klippa, hur syr man sen? Raksöm, zick zack? Hjälp snälla snälla inför detta. Förvånad

Önskar bara ca 2-3 cm hjärtformat i mitten... Har stor byst men även bredare axelpari, vill inte att det ska gå just precis ovanför min byst och det gör den mindre samt mer putig mage.. Obestämd

Tips och råd mottages tacksamt! Skrattande 
    Har du någon bild på klänningen? Kan du inte bara ta några stygn i linningen mitt på framtill och sy ner den mot insidan av klänningen, kanske så att det blir en liten rynkning? (hoppas du fattar hur jag menar..) Det borde gå att bara nåla fast den och se hur det skulle se ut först... klippa i klänningen tror jag låter som en dålig idé och mäta något tror jag inte heller att du behöver göra. Men det är lite svårt att säga exakt eftersom jag inte vet hur urringningen ser ut, om det är broderier och sånt på den så blir det ju lite svårare så klart...
Svar på tråden Sytråden