Inlägg från: J8783 |Visa alla inlägg
  • J8783

Sytråden

slinker in här och har en fundering. Jag ska ju ha denna klänningen på mitt borgerliga bröllop nu 1 juni. 
    Tiden är knapp! Skrikandes Jag vill inte behöva leta klänning igen, men ångrar urringningen på klänningen. 

Önskar det var en aning mer hjärtformat. Vet inte om min ekonomi tillåter att lämna den till sömmerska så här tätt in på??

Vet ni hur jag skulle kunna sy detta själv? Någorlunda erfarenhet, men mest amatör på detta. Vågar inte riktigt börja klippa i den hur som helst heller. Hur ska man mäta, klippa, hur syr man sen? Raksöm, zick zack? Hjälp snälla snälla inför detta. Förvånad

Önskar bara ca 2-3 cm hjärtformat i mitten... Har stor byst men även bredare axelpari, vill inte att det ska gå just precis ovanför min byst och det gör den mindre samt mer putig mage.. Obestämd

Tips och råd mottages tacksamt! Skrattande 

• J8783
    knyttan skrev 2012-05-09 19:14:00 följande:
    Har du någon bild på klänningen? Kan du inte bara ta några stygn i linningen mitt på framtill och sy ner den mot insidan av klänningen, kanske så att det blir en liten rynkning? (hoppas du fattar hur jag menar..) Det borde gå att bara nåla fast den och se hur det skulle se ut först... klippa i klänningen tror jag låter som en dålig idé och mäta något tror jag inte heller att du behöver göra. Men det är lite svårt att säga exakt eftersom jag inte vet hur urringningen ser ut, om det är broderier och sånt på den så blir det ju lite svårare så klart...
    Oops missade totalt bilden, skulle skynda mig göra annat och i allt virrvarr klickade jag nog på posta. 
    Såhär ser den ut. Förstod på ett ungefär hur du menade, men inte heller riktigt ändå? Funderade på det där med om man gör som en rynkning fast med resårband? Det vet jag däremot inte hur jag ska göra. För då skulle jag nog inte behöva klippa i den.. hmm så svårt Tyst

• J8783

Tack Chicita, har ju sett dina sykunskaper och du är en mästare på att sy Glad Ska prova. Dum som jag är hur ställer jag in sömmen på tråckling? Jag har en gammal husqvarna (grön) och ingen sån där "fot" för dubbel söm.. Går det att sy kanske på två rader och sen dra i stygnen? 

Mamma kan ju det där, är gammal sömmerska på skinn osv men hon orkar inte "lära" mig just nu.. Kankse ska be henne hjälpa mig åtminstonde hur jag gör med symaskinen.

• J8783

Nu sökte jag på google. Du kanske menade att sy förhand? Med vanlig nål, (därav tråckla) Aha nu följde huvudet med mig igen. Drömmer

Ska prova det nu och annars blir det drastisk ändring på symaskinen! Förvånad Hoppas bara.... 

• J8783

Såhär blev det med vanlig sytråd och nål. Försökte inte sy utanpå klänningen, men trots tråckling så blev det bara på insidan, och därav sydde jag utsidan också.. 

Ser det dumt ut?
  • J8783

Jag ska kolla upp detta imorrn. Ska träffa henne då. Jag blev nöjd med själva hjärtformningen, men nja inte nöjd med detta resultatet. Utan mer frågsam på om det fungerar med själva formen utan att se dumt ut. OM jag skulle klippa och sy ska jag sick sacka då? Eller är det raksöm? 

Det är så svårt med att tråckla på maskin. Annars får den väl duga som den är från början..   

• J8783
    Chicita skrev 2012-05-09 22:08:30 följande:
    Är klänningen fodrad så måste du ju vika in kanterna så dom hamnar inne i klänningen så att säga och sen sy en raksöm eller "osynlig" handsöm i överkanten.
    Om den inte är fodrad så brukar det bli snyggast att vika in kanten (rulla den så att säga) och sen sy en raksöm eller försiktigt och osynligt för hand...
    Glad 
    Den är fodrad. Med nått slags satin? Glansigt matrial.. Tror du det skulle fungera om jag klippte ett jack i mitten och sen sydde ner kanten?

Vill att det ska bli som på denna bild:

• J8783

Jag kan försöka förklara, själva kanten just innanför bystlinning är nedvikt, och själva det blanka tyget insytt inuti.

Om jag sprättar upp den översta "tyg" kanten och sen viker ner den mer över det glansiga så kanske det fungerar?

Om det inte går att få den mer så, skulle det vara helt okej om den blev en aning lägre vid bröstkorgen. Den slutar annars nån cm nedanför mina nyckelben. Är inte så lång på överkropp, och det var det som störde mig mest.

Men, då finns också alternativet att det ser dumt ut i jämnförelse med "kanten" i armhålorna.

Funderar mer och mer på en annan klänning istället. I vitt. Hm vad tycker ni? Skulle en vit chiffong klänning med satin fodrat göra att en svart body lyser egenom?

Ber om ursäkt att jag är väldigt jobbig i detta, *skäms*

• J8783

Ok. Men jag tror jag lägger ner detta med denna klänningen. Orkar inte det kommer inte bli som jag vill.. Mamma kan inte hjälpa mig. 

Har beställt en vanlig vit så får vi se, tack Chicita iallafall
    Uppskattat hjälpen från er Solig

• J8783
    Chicita skrev 2012-05-10 21:13:42 följande:
    Synd att hon inte kunde hjälpa Obestämd
    Men då har du ju i alla fall den här som reserv ifall den vita inte funkar Glad
    Jag hoppas det Tack för hjälpen snälla du. Ha en trevlig helg! Solig
Svar på tråden Sytråden