Inlägg från: Krystal |Visa alla inlägg
  • Krystal

Sytråden

Åh...men det är ju typ sådana ärmar jag vill ha på min klänning jag håller på med. Jätte bra tips det där med gummisnodd...för annars är det svårt att nåla och fixa med den när man har den på och är ensam om jobbet... Annars så hade jag tänkt liksom rulla upp tyget på dom bh banden jag ska ha, (så att tyget inte själv behöva hålla upp hela tyngden av byst och klänning) Men en variant av rulla och gummisnodd ska jag testa..

• Krystal

Så här funderar jag på att ha ärmen på klänningen.

Har bara grejat med den ena än så länge och den är bara provisoriskt fastsatt (för säkerhetsnålarna ska inte ingå )

Jag hade den lite längre först, men drog upp den lite i axeln och kom fran till att detta såg inte så tokigt ut. Jag har ett vitt avtagbart axelband ifrån en bh som bas över axeln som är lite inrullat i spetstyget, så att inte spetstyget ska behöva hålla upp klänningen helt själv...vilket gör, märkte jag, att om jag vill så kan jag hasa ner det hela så att den bli baraxlad men spetsten hänger ändå och döjer lite gäddhäng

• Krystal

Har en vän som ska gifta sig i början av juni som också ska ha en sådan där spets grej med ärmar. Det är väldigt fint..och skulle jag inte ha slöja själv så skulle jag nog också kunnat tänka mig sådär...(men det skulle riskera bli lite mycket spets upptill på mig om jag skulle ha sådan och slöjan som har bredare spetskant, bild finns tidigare i tråden)

• Krystal

Klänningen jag grejat med är ju av en kortare modell ( strax under knät) och jag har haft funderingar om jag kanske skulle vilja ha en längre. Och förut fick jjag fick syn på en på Tradera som jag la ett bud på..och vann. 160:- totalt. Den var oanvänd, men behövde tydligen lite jobb...en del pärlor och några sömmar hade släppt. Jag är absolut ingen expert på att sy. Men till det priset kan jag gärna experimentera lite. Om inte kan jag ta delar av den till den andra klänningen.. Jag får se mer när jag får hem den...

• Krystal

Hm...testar att sätta in en bild senare när jag sitter vid datorn (...för det går inte att ladda upp bilder med en iPad har jag märkt). Men annars så lägger jag ut bilder när jag fått hem den...

• Krystal

Sitter och funderar lite på nu vad jag ska göra med min nyförvärvade klänning. Om den nu har tappat lite pärlor (som hon skulle skicka med) på överdelen så funderar jag på att kanske ersätta en del med pärlor i annan färg. Kanske ljusblå ( det ska ju vara "someting blue.." och sen är det min favorit färg) eller så i mörkrött...eftersom det en av färgerna vi kommer att ha med i bukett och dukning. Känns lite som att har jag bara något att gå efter så kan jag ändra lite så som jag vill ha det...som att byta ut pärlor..

• Krystal

Här är klänningen. Fin, men som säljaren skrev så är måtten väldigt konstiga på den. Typ 44 på underdelen och säkert 48-50 på överdelen. Så underdelan för mig är lite liten och överdelen är för stor. Så...min tanke för att fixa bättre vidd ner till är att sprätta upp sömmen i sidan (varje sida) så högt upp som det behövs och sy i ett annat tyg (förslagsvis ljusblå, eller en lätt mönstrad vit) så det blir det en färgdetalj i kjolen. Den veckade tyget över magen (syns dåligt på bilden) ska naturligtvis vara kvar.

Sen så med överdelan får jag kolla mer hur jag ska göra när undertill passa bättre så är det lättare att kolla hur mycket som måste göras. Men en variant av snörning i ryggen skulle väl kunna justera storleken utan att behöva vika och sy för mycket....

(Tänk nu på att detta är en klänning för 76:-, så det är ingen dyrköpt historia jag funderar att sätta saxen i)

Svar på tråden Sytråden