Tveket skrev 2012-07-03 19:50:11 följande:
Jag hoppar in här och hoppas nån kan hjälpa mig lite med min klänning. Jag skulle behöva fixa nån upphängningsnordning till släpet. (förlåt om frågan redan tagits upp men kände att det var lite många sidor att plöja igenom)
Så här ser klänningen ut bakifrån:

Hur sjutton fäster jag upp den så man kan dansa i den? Har för mig att nån tipsade i nån tråd om att sy snören vid rumpan men jag förstod inte riktigt hur man skulle fästa allt... Nån sykunnig som kan hjälpa mig?
Hej! Din klänning har en ganska så naturlig form redan för en snygg bustle, tycker jag. Den har redan småå bustles (där det viker sig). Det finns 2 sorters bustle: over bustle och underbustle. I ditt fall hade jag tagit Overbustle, eftersom du har det snygga broderiet som gärna ska synas.
Då syr du på små hakar och krokar på kjolen. De kommer knappt att synas när du syr dem i vecken och på broderiet. Den viktigaste har du i mitten: Kroken sätter du ungefär i höjd med golvet och haken måste vara högre upp (antingen vid bustle som du har där mitt i, eller ännu högre upp om det inte räcker). Sen behövs några på sidan. Du kan prova lite med säkerhetsnålar för att se hur det blir.
Alternativet är Underbustle, då har du krokar eller snören på insidan. Då göms hela släpet under kjolen. Detta kan vara extra positivt ifall släpet har blivit skitigt för då göms det. Samtidigt är det synd med tanke på det fina broderiet..