Inlägg från: sannasofia |Visa alla inlägg
  • sannasofia
    Chicita skrev 2012-04-02 14:36:42 följande:
    Det där är ju egentligen inte en ärm, utan om du tänker dig en rektangulär tygbit som du drar ihop i båda kortändarna och fäster i klänningen. 
    Det trixiga är att få ärmen att falla så där snyggt. Jag skulle tagit längre tygstycken än jag behöver, fäst i bakkanten av klänningen och sen provat mig fram med säkerhetsnålar tills jag får en bra längd och bra drapering i framkanten och sen sytt fast dom där. 
    ja, det lät ju enkelt.. hmm.. Obestämd

Jag börjar nämligen överge bolero tänket till förmån för denna "ärm" och i vanliga fall är jag en sån som när jag ska sy, kloipper till och provar mig fram, men nu känner jag mig plötsligen livrädd  för att sy.. tänk om jag förstör min brudklänning! ve och fasa...
  • sannasofia

Tack för dina tips, kan ju tyvärr inte experimentera med klänningen än på ett tag, den "bor" nämligen i dalarna hos min mamma tills det närmar sig bröllop eftersom sambon inte får se den innan och då är det säkrast att ha den på behörigt avstånd Tungan ute 

Fast nu kliar det allt lite i fingrarna ändå, man kanske ska skaffa sig lite tyg.. man kan ju alltid fästa i någon annan klänning så länge..  Det är farligt med såna här "sytrådar", inspirationen vaknar till liv! 

• sannasofia
    Chicita skrev 2012-04-02 15:20:24 följande:
    Ja eller fäst i ett badlakan eller vad du har till hands som kan simulera klänningen Flört
    Jag antar att klänningen har ett korsettliv eller liknande som liksom bär upp den så att ärmarna inte kommer ha någon tyngd att bära. I så fall kan dom ju fästas med ett par få stygn i fodret bara, eller med en brosch som sticks igenom både klänningstyget och "ärmtyget" så då behöver du inte oroa dig så mycket över själva infästningen i klänningen Glad
    Jo, den har korsettliv, så som du säger så blir det ju i rent dekorationssyfte som de ska sys dit.

Kan man rynka chiffong, eller är det för tunnt? för om man kan det så är det ju bara att rynka den i förväg och fästa i fodret som du föreslog..
  • sannasofia

Tackar för hjälpen, då sätter jag igång med detta projekt så snart jag fått hem tyget! 

Jag är inte rädd jag kan.. hmm.. sy.. Flört ska bli mitt nya ledord!

• sannasofia

Nu har jag varit och införskaffat tyg, men då inser jag genast ett problem! om man fållar det så blir ju den kanten mörkare, om ni förstår hur jag menar, eftersom tyget blir dubbelt. 
    men så vill jag ju inte ha det, eller det var iallafall inte så jag hade sett det i mitt huvud. Kan man göra på något annat sätt?
    Snacka om att man inte är van att sy i sådana här material, nej tacka vet jag att sy i linne, eller ännu bättre i lammskinn..

hjälp.. Skäms 

• sannasofia

Tubidén går bort, däremot zickzackningen ska jag prova, tack!

• sannasofia

Personligen gillar jag ärmar som tar slut precis ovanför armbågen, men det är ju en smaksak.

• sannasofia
    Chicita skrev 2012-04-10 10:56:19 följande:
    Min tanke här är att det kan kännas som att man har mätt fel i så fall, för en ärm som slutar precis ovanför armbågen kommer att bli bara pyttelite kortare än vad tröjan är då.
    Så det är många gånger bättre då att ha en ärm som är markerat kortare eller markerat längre om man inte kan matcha längden perfekt.
    Ja, just det, tänkte inte riktigt på helheten.. 
  • sannasofia

Nu ska jag försöka mig på ett nytt projekt!

Blivande mannen hittar inte kravatt och näsduk i rätt nyans när vi letet i butik och på nätet är det så svårt att se hur färgen ser ut egentligen så jag tänkte att jag köper tyg och syr det själv. Hur svårt kan det vara, en "skrynklig" slips och en fyrkant liksom... Flört dessutom blir det ju billigare också och det gillas.. 

Men när tanken har fått landa börjar jag inse att jag kanske behöver lite hjälp med detta..

Hur stora är de där kravatterna och är de dubbelsydda? Borde nog ha kikat närmare på det när vi var och provade kläder åt honom, men det gjorde jag inte..  

Fäster man dem med nån sorts gummiband eller syr man dem mer som en slips?

Svar på tråden Sytråden