Inlägg från: Tokig |Visa alla inlägg
  • Tokig

Sytråden

Jag ska ha ett liknande band i midjan som bruden i detta bildspel http://smallpigart.se/show/JohannaJohan10/

Vad tror ni hon har sytt det av? Det jag testat hitintills blir för tjock och får inte det fina "hänget" i rosetten som jag vill åt.

• Tokig

Hur lång tid brukar det ta för en sömmerska att justera en klänning?

Jag gifter mig den 6 oktober och har fått tid den 27 september - det är en sömmerska via en brudbutik så man tycker att de borde ha koll, eller?

• Tokig
    Heobea skrev 2012-09-06 11:31:06 följande:
    Hm, det ser ut som ett vanligt sidenband. Är liite svårt att se efterom det inte finns någon direkt närbild. Eventuellt skulle hon kunna ha sytt ihop två riktigt breda sidenband men jag är osäker. Pröva och se vad som händer om du syr ihop 2st 10cm sidenband. (räta mot räta, vänd sedan ut och in....)
    Jag trodde det var ett sytt band. Alltså sytt av riktigt tyg. Det brukar ju vara det när det är lite "finare" Finns inte risken att det blir lite som Lucia om man använder band?
  • Tokig
    Chicita skrev 2012-09-06 14:12:42 följande:
    Det är ju som det där berömda snöret då...
    (Hur långt är ett snöre?)

Det finns så många saker som kan påverka hur lång tid det tar. Det beror på klänningsmodellen, vad som ska göras osv.

Men om jag som inte har någon utbildning kan sy en klänning på 1 dag så borde väl sömmerskan klara ändringar på en vecka tycker jag Glad

Ja, jo det förstår jag. Grejer är ju att sömmerskan eller butiken inte heller sett klänningen. De har bokat in mig ändå.

Jag har en klänning hemma, helt i spets, den behöver justeras över bysten samt fixa urringningen lite. Sen har jag ju råkat köpa en klänning till, den har inte kommit hem än så jag vet ju inte hur den sitter. Men som sagt, på ursprungklänningen är det lite fix över bysten. Annars sitter den bra.
  • Tokig
    Chicita skrev 2012-09-06 14:10:41 följande:
    Jag tror att det är satin, men en tunnare variant. 
    Det ser tunnelsytt ut, så jag tror helt klart att du ska försöka med att sy en tunnel av tyget 
    Hehehe... jag ska nog inte försöka sy nånting. Mina tummar sticker ut rätt ut från handflatan. Är helt oduglig på sånt. Nä men jag kan gå och be en syafär plocka fram ett tunt satintyg och sedan be en skräddare göra bandet. Hur vet man om satintyget är tunt nog?
  • Tokig

Jag fick hem mitt bälte igår. Pärlorna sitter på ett sidenband som är tänkt att knytas bak. Är det någon som har någon idé på hur man kan göra en "snyggare" fästning? Jag vill inte ha en rosett i ryggen. Kan man sätta kardborreband eller finns det finare grejer?

• Tokig
    söt nöt skrev 2012-09-06 17:17:53 följande:
    Någon som vet vart man kan hitta ett spänne? typ dräktspänne. min mamma ska hälpa mig att sticka en sjal men jag är inte riktigt vän med rosetten och vill ha ett metallspänne. silver eller guld. Vilket tror ni blir finast? Den ska vara vit (vanlig vit, inte ivory eller andra nyanser)

Någon som vet var man kan hitta en sån här sjal? Har inte tid att sticka! Nätbutik helst.
  • Tokig
    Chicita skrev 2012-09-25 10:27:24 följande:
    Tokig: på första frågan - om bälte så är det bara att gå in på en sybehörsbutik och kolla vad dom har för olika fästningsanordningar. Det brukar finnas en del olika spännen som kan funka.
    Annar köper du en eller två snygga knappar och gör knapphål på ena sidan och syr i knappar på andra sidan så det går att knäppa ihop. Då kan du ju ha banden hänga bak om du vill också utan att behöva göra en rosett.

På fråga två så gjorde jag en bildsökning på google och kom fram till att den där är köpt på etsy.com och den finns att beställa här:
    www.etsy.com/listing/90591489/bridesmaid-shaw...

Två veckors leveranstid står det, och så kanske det är någon tillverkningstid också.
    Men på etsy bör du kunna hitta fler liknande produkter med snabbare leveranstid om inte den här funkar
    Tack!

Ska gå in till en sybehörsbutik och kolla.

Etsy känns tyvärr kört... gifter mig nästa lördag och det är först nu jag börjat kolla väderleken så jag behöver en butik på närmare avstånd :)
  • Tokig

Vi har inte Glitter här :( Men sjukt bra idé annars!

• Tokig
    Chicita skrev 2012-09-25 10:46:36 följande:
    HM eller någon annan butik som säljer typ halsdukar och sånt då? Dom har säkert också tubhalsdukar Glad
    Ja, jag ska kolla. Och jag ska till storstan till helgen. Får leta då.
Svar på tråden Sytråden