Inlägg från: Heobea |Visa alla inlägg
  • Heobea

Sytråden

KrystalHeja heja! Kolla vad ohlssons.se och stofochstil.se (kan vara .com) har, brukar köpa mycket av mina tyger där.

Gah, håller på att sy en klänning som är så strulig. Själva kjolen sitter som en smäck och min platta rumpa ser nästan rund ut! Men så kommer vi till själva överdelen, den är hopplös, eller så är det jag som är sed. det veckar sig och håller på från arhålan upp längs bröst och till axeln. Hr tagit in bystvecken mer än vad som man "ska" och gjort själva armhålet (eller vad det nu heter) större. Men problmet består........
    Hjälp någon? Kameran är död så därför så har jag ritat i paint istället, där de röd sträcken är uppstår problemet. (ursäkt fför mina dåliga ritskills.....)
  • Heobea

ewohooooo, trägen vinner, den ville ladda upp-
  • Heobea
    Chicita skrev 2012-08-15 18:04:40 följande:
    Har du provat att justera axelsömmarna? 
    Dom kan vara för branta eller för plana för dina axlar och då får man veck där Obestämd 
    Hm nej, tack för tipset, jag är ganska snedaxlad så varför inte.....
  • Heobea
    Tokig skrev 2012-09-06 10:14:41 följande:

Jag ska ha ett liknande band i midjan som bruden i detta bildspel smallpigart.se/show/JohannaJohan10/

Vad tror ni hon har sytt det av? Det jag testat hitintills blir för tjock och får inte det fina "hänget" i rosetten som jag vill åt.

Hm, det ser ut som ett vanligt sidenband. Är liite svårt att se efterom det inte finns någon direkt närbild. Eventuellt skulle hon kunna ha sytt ihop två riktigt breda sidenband men jag är osäker. Pröva och se vad som händer om du syr ihop 2st 10cm sidenband. (räta mot räta, vänd sedan ut och in....)
  • Heobea

Jag har mest sytt småsaker som necessärer, förvaringar osv. sista tiden. Sitter allt som oftast och glor på det där brudklänningsmönstret som ligger på skrivbordet. Har inte vågat ge mig på det än.
    Annars är planen små babykit till alla fyra bebisar i vår omgivning som kommer i april. Tänkte ligga lite före för en gångs jävla skull. Hehe, antagligen blir det som vanligt. Jag syr så symaskinen brinner in i det sista. Suck suck, Det där med tidsuppfattning och framförhållning.....

• Heobea

Chicita: Gött att du löste trådproblemet. Fuskigt med en overlock, hade gott gärna velat ha en själv. Men det får bli i 30års present eller nått. Eller när vi får barn, så att jag kan sy barnkläder lite enklare.....

Här har jag total klänningspanik. Eller snarare. Jag har en arm som inte fungerar som den ska vilket gör att jobbet tar all kraft och armen är helt död när jag kommer hem. Dessutom är det rätt psykiskt tungt på jobbet, lite väl många tragiska händelser och med jävligt dålig utgång. Unga patienter som inte alls har en pneumoni som man först trott utan lungcancer etc. Det gör inte tröttheten bättre.

Har tusen små klänningsdelar liggandes på golvet. Men i morgon är jag ledig så då jävlar. Dessutom är jag lite fundersam kring det där med foder och så.
    Jag tror det var kanske 12år sedan jag sydde nått med foder på det sättet (klänningen finns inte ens kvar att tjuvtitta på...) och då var mamma med typ 24/7. Iof finns hon fem mil bort. Men ändå.....

Jag tänker att jag borde sy foderklänningen först, klippa den lite mindre kring ärmhål etc. för att kunna vika in någon cm av yttertyget så att fodret inte sticker upp, men jag kanske tänker fel? Att man bara gör så i kjollfållen.
    Dessutom har jag begåvats med två olika stora bröst (diffar 1,5kupstorlek ungefär) och en tokigt sned axel. Jävligt surt att försöka få ett mönster att passa utan en massa jäkla ändringar hela tiden.....

• Heobea
    afturelding: kul att klänningen snart är klar. Vi gifter oss samma dag tror jag allt. Jag är också en av dem som försöker bevara handsömnad. Fållar ofta fina klänningar/kjolar för hand. Har fått mina sykunskaper från den gamla skolan då min mammas mormor var sömerska (så även min pappas morfar, men där har tekniken inte vandrat vidare på samma sätt....). Men denna gång, med brudklänningen blir det nog bara handsytt på insidan tyvärr. Fick en fin och ny maskin i födelsedagspresent och jag måste erkänna att sömmarna blir så galet snygga och tidsbristen gör att jag är lite lite lat. hehe! Dessutom ska den ju bara användas en gång....

Jag har äntligen fått ihop både foder- och fintyg, ska bara sy det på riktigt och inte tråcklat. Sedan är det bara trixet med att få dit kjolen snyggt. Men det är min blivande make rätt bra å att hjälpa mig med. Inte första gången han får nåla, hålla osv.
    Bara tre veckor kvar nu, men det ska nog ordna sig!!! Jag är bara mest nervös för att det ska bli skevt, snett oh fult. Har dock en reservklänning i skåpet att ta fram.
Svar på tråden Sytråden