Inlägg från: afturelding |Visa alla inlägg
  • afturelding

Sytråden

Chicita
    De andra två trådarna ska bara läggas bakom pressarfoten :)
    Men hur du ställer in sömmarna vet jag inte, prova att googla maskinens namn + manual, det kan finnas på internet. (Jag hittade en manual till en Singer jag har från 60-talet på det viset). 
  • afturelding

Jo, de ska ju upp genom stygnplattan, och det ser lite olika ut beroende på vad det är för maskin. Man brukar behöva pincett.

Jag för min del borde verkligen sy. En månad kvar till bröllopet och eländet är inte fållat än (7 meter ska fållas för hand, och 7 meter på maskin). Dessutom har bystvidden blivit för stor Obestämd

• afturelding

Nu börjar min klänning bli klar. Nålade upp fållen igår, så nu ska den bara sys också. Och sen ska chiffongen fållas för hand, men det kan man ju ta lite närsom när man inte har något speciellt att göra :) På lördag är det tre veckor kvar till bröllopsdagen, och det känns inte lika omöjligt längre, haha.

Men. Jag ska också försöka få ihop en till klänning att ha på sena kvällen när vi ska röra oss mot hotellet (opraktiskt med stor klänning i liten bil) och dagen efter. 

Heobea, Jag skulle sy foderklänningen först med samma mått som ytterklänningen. På så sätt kan du kontrollera passformen en sista gång innan du syr i det fina tyget. Och sedan klippa bort lite i kanterna för att få en snygg insida :)

• afturelding
    Chicita så roligt att sy historiska kläder... Det finns inte riktigt utrymme för det hos mig längre. När jag var yngre sydde jag en del medeltidsinspirerat själv faktiskt, med handbroderade snörliv och allt. 

Men visst går det fort när man sätter igång! Och de är ju ofta av väldigt tacksamma material också. Det är brist på tunna tyger som flyger omkring och bråkar med en ;) 
  • afturelding

Jo men precis, och snitten är enkla också. Syr du för hand eller på maskin? Glad Det är ju lite olika, beroende på hur fanatisk man är, haha.

• afturelding

Lite lagom då :) Sömmarna på insidan ser ju ingen mer än man själv oftast ändå. Men visst blir man mer försiktig och noga med bättre/finare tyger! Det vet man ju, man är ju betydligt mer försiktig med ett dyrt sidentyg än bomullsväv liksom. Och det är roligare att sy för hand i fina tyger också, känns mer värt det.

Jag brukar faktiskt fålla för hand, och kantband sys ofta på med en dekorsöm för hand. Tycker det är så tråkigt att handsömnaden blir allt ovanligare, så jag tar på mig ansvaret för att hålla den vid liv, haha.

• afturelding
    Heobea Jo, det gör vi ju! Det är rätt roligt att vi båda syr våra klänningar och gifter oss samma dag :)
    Det blir säkert jättebra ska du se. Som Chicita säger så är det främst man själv som ser alla små skavanker (min har också ett par, men jag orkar inte bry mig om dem).

Vi har så fruktansvärt varmt hemma, så jag orkar verkligen inte sy på dagarna. Vi hade 30.5 grader mitt på dagen idag, och då vill man mest sitta i underkläder, dricka isvatten och äta glass Flört 
Svar på tråden Sytråden