Sytråden
Spännande
Åh vad jag blir frustrerad på mitt klänningsprojekt...
Underklänningen sydde jag ju efter ett felaktigt mönster men det var rätt lätt att ordna till.
Nu har jag dubbekollat för överklänningen, och det här är mönstret jag sydde brudklänningen efter. Men något har blivit tokigt någonstans. Jag kan inte se några uppenbara fel, det känns bara fel när jag sätter på mig klänningen. Kan ju helt enkelt vara för att jag gått upp lite i vikt igen efter bröllopet och att jag inte har haft samma underkläder på mig när jag provar den här som jag hade när jag sydde/provade och använde brudklänningen.
Men...
Tja den är ju inte färdig än, jag får försöka pussla lite med dom små grejer jag hittar vartefter jag hittar dom och sen får den väl kännas lite "off" då. Det är ju inte en vardagsklänning direkt, jag kommer kanske bara ha den någon kväll eller två på medeltidsveckan i år och jag har massa annat jag vill hinna sy innan dess också så det är lika bra att sätta fart
På vårt bröllop så lånade svärvar ett par linnebyxor av sin näst äldsta son. Eftersom dom var något nummer för stora så kunde han trä i ett resårband i fållen längst ner och få till ett par pösbyxor.
Så det kan vara en idé ja
Annars är ju byxor väldigt enkelt att sy när man inte behöver ha exakt passform.
Jag kopierar bara grenen från ett par byxor som maken redan har, men gör dom extra vida genom att öka i sidled,
En bred resår i midjan och sen ett snöre eller resår längst ner så har han ett par superbekväma linnebyxor sen
Att sätta i kilar är ju inte så avancerat, så det borde du klara galant
Om den är stor runt om upptill så drar du ju bak allt (ärmöppningar och allting) om du bara drar åt för kung och fosterland med snörningen. Så du kan nog behöva ta in en del där med misstänker jag.
Det lättaste även där är nog att sprätta upp sidosömen och ta in en bit där så du inte behöver krångla så mycket med draperingarna (eventuellt sy en söm längre in först och sprätta den gamla sen till och med.
Är det en lös spetsboléro eller sitter den fast i klänningen? för där kan du nog antagligen bara "flytta in ärmen", alltså om du tänker dig att du lägger den platt på ett bord, klipper bort sidosömen och ärmhålet (utan att för den delens skull förminska eller förstora ärmhålet, och sen syr tillbaka ärmen på nya stället och syr ihop sidosömmen
Jag tror inte att du behöver vara så orolig för att blivande maken ska se klänningarna om det är det du tänker på.
För honom är det en hög med tyg antagligen
Killar brukar ha svårt att kunna se framför sig hur något ska bli när det gäller tyger och sånt.
När jag skulle sy pösbyxor till maken inför bröllopet så frågade jag just det, vill du ha pös eller raka vida ben.
Ööööh? Vad är skillnaden - säger han
Jag försökte förklara att med pösbyxor så är dom lite längre, men har ett band eller resårsnodd längst ner som samlar ihop byxan och gör att det blir lite påseffekt...
Nää han kunde inte se det framför sig
Så jag fick sy dom med pös, och om han skulle tyckt att det skulle vara raka ben så skulle jag ju få korta av dom då istället
Skönt. Då är det ju bara att sätta igång