Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

Tveket skrev 2012-07-03 20:33:44 följande:
    Tack Daniiel och Chicita! Klänningen har en liten ögla nästan längst ut på släpet som jag antar är meningen att man ska kunna hålla i men jag är orolig att underkjolen då kommer synas. Tack så mycket för länkarna. De var väldigt informativa. Ska gå igenom dem lite nogrannare imorgon när jag kan ha ljud på på datorn. Vilket alternativ på upphängning tror ni är lättast att inte misslyckas med? Jag är tyvärr inte så händig men skulle gärna göra det själv ändå...
    Jag skulle ha knutit upp det på något sätt. Det finns lite olika sätt att göra det som du såg. Men det är inte svårt att sy fast ett par bomullsband och gör du dom lite långa så finns det ju justermån om du råkade sätta några av dom lite för högt upp
  • Chicita
    Krystal på bilden rakt framifrån som du visade i "visa Din bruklänning"-tråden så tyckte jag att det såg jättebra ut.
    Men när jag ser kilen från sidan så undrar jag om du inte har funderat på att rynka den på samma sätt som det är rynkat på fram och bakstycket?
    Tycker det ser lite konstigt ut med slätt tyg i kilen och inte på sidorna om den. Det ser ut som att det är gjort i efterhand (vilket det ju är, men det behöver inte se ut så) 
  • Chicita

Jag tänkte att rynket bör följa samma linje som det gör på magen. Alltså horisontella linjer Gärna så man kan följa linjen hela vägen runt Glad

• Chicita
    RosieThomas skrev 2012-07-07 07:06:23 följande:
    Hej!
    Min klänning är för lång och nu undrar jag hur man ska sy upp den så det blir snyggast. Det är ju även släp på den. Räcker det att sy upp i fram eller ska man ta runt hela? 
    Kan du visa en bild på klänningen? Både fram och bak (gärna på dig) så är det lättast att ge råd Glad
  • Chicita
    Krystal skrev 2012-07-07 01:40:09 följande:
    Idag har jag varit produktiv. "Fest-klänningen" (alltså min tidigare tänkta brudklänning, som nu istället ska användas på festen ett par veckor efter vigseln) har fått fast ena ärmen och fästena där den andra ska sitta, så det blir klart imorgon.. Det tog mig bara "Jönssonligan och Dynamit-Harry" och första "Sex and the city"-filmen att sy detta. JO, jag sydde ju också på huvudbonaden jag ska ta till festklänningen. En vit blomma samt en del av spetsen ifrån min slöja. Nu har även den några pärlor på likande sätt som jag har sytt på brudklänningen. Bilder kommer....
  • Chicita

Den klänningen behöver du bara fålla upp fram om du inte vill fålla upp hela vägen runt.
    Om jag var som du så skulle jag bara fålla upp den bit som är mitt fram och inte rört resten eftersom det ser ut som om det är en kjol under (bara fusk antar jag) och sen en "överklänning". 

• Chicita

Jag la precis upp bilderna i min tråd om medeltidsveckan. Men jag lägger upp dom här med :) 
    Riktigt nöjd.

Det vita tyget högst upp är bara för att man ska se vart den bruna underkläningens ringning slutar. Den smälte ihop med provdockan innan

• Chicita

Det blir nog kanske lite bättre när jag pressat ner sömmarna ordentligt. Nu hängde jag bara upp dom på dockan för att se hur dom såg ut tillsammans.
    Men jag är riktigt nöjd Glad 

• Chicita
    Vingilot skrev 2012-07-14 13:07:46 följande:
    Otroligt snyggt Chicita!
    Tack Glad
    sannasofia skrev 2012-07-14 11:29:36 följande:
    Nu har jag vridit och vänt, funderat och svurit, sökt hjälp på internet och nu ger jag upp och frågar er här inne. Trots att detta inte alls är bröllopsrelaterat.. 

Det är nämligen så att jag håller på att sy stolsdynor  lammskinn och kan  för mitt liv inte komma på hur man ska vika för att få snygga hörn. Det är alltså stolar med ryggstöd och dynorna ska passa in mellan pinnarna på ryggstödet.. åh så svårt att förklara..

Så här är formen på dynorna. typ.. det är iaf hörnen jag är intresserad av.. 
    Vika?
    Du vändsyr väl?
    Lägg ovansidan och undersidan på varandra räta mot räta, Klipp ut för pinnarna (minus sömnsmånen).
    Sy med förstärkt söm.
    Klipp små små hack i sömnsmånen men inte i själva sömmen.
    Vänd rätt - klart 
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-07-15 22:18:04 följande:
    Dynan ska vara stoppad, 4 cm tjock dyna av gummerat tagel..

Undersidan täcker bara botten ,eller hur man ska säga, medan ovansidan ska täcka både kanter och ovansida eller hur man nu ska beskriva det.. svårt med formuleringar.. 
    Skulle det inte vara lättare att använda ett 4 cm (eller rättare sagt 6 cm med sömsmån) brett band då? 
    I alla fall i innerhörnen 
Svar på tråden Sytråden