Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

sannasofia skrev 2012-07-16 14:46:18 följande:
    kanske enklare, men sådana här dynor går att sy på detta sätt och de blir dessutom mer hållbara eftersom de blir färre sömmar.. 
    Men då borde du väl redan ha ett mönster om ni har gjort såna förut? 
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-07-16 14:53:43 följande:
    Nope, jag har inte sytt sådana.. men som sagt jag vet att det går.. 

sitter och trixar då och då.. kommer jag inte på någon bra lösning får jag kontakta en som jag vet syr liknande.. det känns dock lite pinsamt.. Skäms som att man härmar trots att de inte är helt lika.. 
    Det är ju inga problem med utvändiga hörn. Där är det ju bara vika ner och sy liksom.
    Men i dom invändiga måste du nog tillsätta material på något sätt skulle jag tippa.

Kanske om ni inte klipper bort hörnbiten på den undre utan bara gör ett jack i ena sidan (som om du skulle ha klippt bort biten, men bara klippt ena biten in mot hörnet och inte från andra sidan)
    och sen gör du likadant på den övre, men klipper från andra hållet, så du viker ner biten uppifrån och upp biten underifrån och sen bara syr i själva hörnet,

Förstod du något av min virriga tankekedja där? Tungan ute 
  • Chicita
    Krystal skrev 2012-07-18 17:59:53 följande:
    Om jag ska gå i sy affärer och fråga efter såntdär band med öglor för snörningen på ryggen, finns det något annat namn för det eller får jag säga just " band med öglor för att sy snörning" och hoppas att dom fattar?
    Säg att du ska ha ett band för snörning, om dom inte förstår så kan du ju förklara att det är öglor på det som man använder för att snöra klänningen.
    Jag har inte hört något speciellt namn på det. Det brukar finnas vid dekorband, resår, snoddar och sånt Glad 
  • Chicita

Har du kollat på simbra siden? 
    Dom har ingen direkt webshop, men man kan beställa prover därifrån och sen beställa tyg via mail 

• Chicita

Men gör som med klänningen. Sy i lakan först. Då vet du om mönstret funkar och du har testat att sy en gång och vet vilka misstag du gjorde Glad

• Chicita

Har du provat att justera axelsömmarna? 
    Dom kan vara för branta eller för plana för dina axlar och då får man veck där Obestämd 

• Chicita

Kolla det först och se om det blir bättre, annars kan det vara sidosömmen, eller hur ärmen är isatt i ärmhålet (jag brukar råka byta plats på ärmarna ibland och då kan det bli riktigt konstigt Oskyldig)

Svar på tråden Sytråden