-
-
-
-
-
-
Jo jag velar fram och tillbaka
Vad jag än väljer så kommer jag att ta upp den i etapper och kolla hur det ser ut efterhand samt avsluta ärmen med samma spets som i ovankant.
Anledningen att jag velar är att jag har väldigt korta musklade armar som lätt ser mulliga ut. Framförallt underarmarna är lite "Karl-Alfred"-stil. Konsekvens av att ha jobbat i stall i många år
Nackdelen med 3/4 är därför att de slutar där armen är som bredast och då ser handleden och handen lite strutformad ut. Tanken var eg att ta av den strax ovanför/nedanför armbågen men sen kom jag på det där som Chicita skriver att då slutar ärmen i samma linje som tröjan....
Så jag velar fortfarande
När det väl är klippt så är det ju klippt......
-
Chicita skrev 2012-04-10 13:16:36 följande:Jo jag vet hur man kan se ut när man jobbar i stall
Även om det är länge sen jag gjorde det nu...
Om du inte vill ha 3/4 så skulle jag valt antingen hellång ärm eller bara en liten cap-sleeve.
Ett tips, om du har ett bra bildbehandlingsprogram så ta en bild där du står likadant, på samma avstånd från kameran med + utan spetstoppen och använd dina bara armar sen och "klistra över" spetsärmarna om du förstår hur jag menar.
Alltså klipp ur en bit av en arm i olika längd och klistra in ovanpå bilden med spetsärm. Du behöver inte göra det proffsigt, utan bara för att få en liten bild av hur det skulle kunna se ut med olika längder på ärmen innan du klipperHehehe, jo det är inte de där modellarmarna precis. De va några år sen för mig oxå men formen hänger ju kvar ett bra tag..
Kombinerat med vad jag brukar kalla "stenblocksformen" som alla i min släkt har(dvs korta med breda axlar) så gäller det verkligen att tänka efter med skärningar och marginaler för att luras lite
Det var ett bra tips, ska definitivt leka lite med photoshop.
-
Jättesnyggt!!Krystal skrev 2012-04-10 13:36:12 följande:
-
Nu har jag lekt med photoshop
-
Chicita skrev 2012-04-10 15:09:38 följande:Den första eller den näst sista tycker jag
Den tredje, som avslutas mitt i armvecket ser också bra ut eftersom du får en bra linje mot tröjans nederdel, men risken är att du skulle bli väldigt irriterad i "böjvecket" av den, samt att den ändå riskerar att glida upp och vecka sig på ett osnyggt sätt.Tack för input!
Lutar själv mellan 3, 4 eller 5 Tror jag skulle känna mig mest bekväm i dem och de verkar ganska smickrande
-
Hade jag vait du så hade jag börjat med att kolla var fodret sitter fast. Att det sitter fast i överkant är ju självklart, men är det även fäst i nederkanten? OM inte så kan du vända ut och in på klänningen och gå in mellan fodret och yttertyget. Isf borde du ju kunna sprätta den övre sömmen och göra ett litet rakt klipp på mitten uppifrån. Sen kan man vika ner dessa trianglar (till en snygg linje) stryk på det och sy fast inifrån.
-
Vingilot skrev 2012-05-14 22:52:03 följande:Nu är det lite ångestdags... Min klänning skulle ha spets över hela tyget. På överdelen är det på plats. Ser bra ut. I midjan skall ett rynkat satinband dela av kjol och överdel. Sedan skall kjolen täckas av samma spets som överdelen. Men det ser för j-ligt ut! Det blir för mkt med den spetsen. Det blir gardin. Det blir fult...! Jag har idag köpt vit brudtyll och ska prova att rynka den och ha över kjolen istället för spetsen. Var inne på den tanken innan jag började sy klänningen o hoppas så att det ska se bra ut o kännas rätt. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Jo, köpa en enkel klänning i nån vanlig konfektionsbutik, men det var ju inte så jag drömt att det skulle bli...
Ville bara gnälla lite...Nu tänker jag ge ett litet konstruktivt råd från egen erfarenhet.
Det är lätt att stirra sig blind när man syr själv!
Jag gjorde en spets"bolero"(mer som virkad spets än "finspets") att ha till min klänning och när jag till slut suttit och jobbat med det i så många timmar och det näääästan var klart så tyckte jag bara alltihopa såg klumpigt, amatörsmässigt och billigt ut så jag bestämde mig nästan för att slänga bort hela grejen.
Men då bestämde jag mig för att bara lägga bort det helt ett par dagar och komma tillbaka till det senare.
När jag sen skulle ta fram det igen så passade jag på att visa det för någon som inte sett den innan (min bror) och han blev tyckte den var jättesnygg!! Han blev lite imponerad av att jag gjort den själv. Detta fick mig att se det på ett nytt sätt och nu är jag väldigt nöjd.
Så jag råder dig att ta ett steg tillbaka ifrån det innan du bestämmer dig för något och sedan komma tillbaka och se det med nya ögon.
Har förresten lagt upp bilder på boleron i tråden(nästan klar), om du vill se den så klicka på visa endast.
-
Vingilot skrev 2012-05-14 23:34:37 följande:Tack för input Sara120707! Din bolero är jättefin, jag har beundrat den. Och den stärker mig i min impuls/magkänsla att jag inte ska ha spets på hela klänningen: det ser alldeles lagom ut med din spetsbolero över resten av tyget.
Saken är den att spetsen jag köpt inte var drömspetsen. Den fanns inte och det som var närmast drömmen låg utanför budgeten. Så det blev en kompromiss. Trodde det skulle se bättre ut i "fullskala" än det visade sig göra. Valde lite för fort, under viss tidspress i en butik jag visste att jag inte skulle kunna besöka igen i rimlig tid innan bröllopet.
Men jag ska koppla bort hjärnan lite o bara titta, på båda alternativen.Tack
Ja det gör mycket hur spetsen ser ut för vilken känsla det blir. "stor" spets blir ofta bättre på stora ytor.
Det är mycket möjligt att din magkänsla har helt rätt och att det blir snyggare på ett annat sätt men att ta ett par dagars "paus" från det kan ändra känslan ganska mycket. Som sagt hade jag gått på min första magkänsla så hade min bolero legat i soptunnan sen ett bra tag :-P
Jag tyckte Chicitas klänning var underbar(!) men hon har sagt att hon vid en tidpunkt tyckte att allting bara var fel med den.
-
Vingilot skrev 2012-06-27 23:10:28 följande:
Hjälp, nu är den klar!
Var snälla och ignorera mitt flottiga hår, osminkade fejs och knäppa min...! Men fröken "Inget-jag-gör-blir-någonsin-tillräckligt-bra" känner sig för ovanlighetens skull faktiskt ganska nöjd. Hoppas nu bara att alla sömmar håller. Det är alltid min mardröm...Den blev fantastisk
Förstår att du e nöjd
Tror den hade blivit snygg med spets också men tyllen var oxå riktigt snygg
-
Sjalen var förresten pricken över i
-
WOW!!!!!Chicita skrev 2012-07-09 16:50:02 följande:Jag la precis upp bilderna i min tråd om medeltidsveckan. Men jag lägger upp dom här med :)
Riktigt nöjd.
Det vita tyget högst upp är bara för att man ska se vart den bruna underkläningens ringning slutar. Den smälte ihop med provdockan innan -
Schumeline skrev 2012-08-07 19:18:48 följande:hej!
jag har rotat i skåpet och hittat min mammas gamla brudklänning som jag vill sy om. den är väldigt fint sydd i et fint tyg, men jag vill ta bort översta delen som är helt upp till halsen och puffärmar ;) och ta bort dragkjedjan och göra om den till knytning.
OCH! så klart! spets över hela!!! jag är helt galet förälskad i enkla former och massa massa ljuvlig spets! jag tänkte mej öppen rygg men spets över den bara delen.
typ så här:
pinterest.com/pin/194147433906760756/
eller så här:
pinterest.com/pin/194147433906794479/
men hur hade det funkat med snörning? jag är en sån som går ner i vikt så sjukt mycket genast jag är stressad, så jag räknar med att jag tyvärr tappar några kilon..
jaja, hur som helst. jag har inte sytt så väldans mycket. bara sytt in kläder och sånt. men är duktig me dhänderna generellt. är det galskap av mej att fundera på om jag kan fixa detta själv? jag har ju egentligen hela klänningen klar. grunden ju. så det är bara spets och bort med dragkjedjan. vad tror ni??Jag tror det blir svårt att ha hel spetsrygg och snörning, du får nog tänka igenom modellen du vill ha en gång till innan du sätter igång.
Hade du kanske kunnat ha en V-rygg (typ pulmonates i kinaklänningstråden, kika där för inspiration) som fortsätter i en V-snörning? det hade kunnat funka
-
-
Annars var den båtringade du visade fantastisk men jag tvivlar på att den går att kombinera med snörning.
-
Den modellen kan nog funka.
Det finns ju olika sätt att sy spets, den du länkade till ser ut att vara ett spetstyg med spetsapplikationer i kanterna.
Applikationer är när man klipper ut fina spetsbitar och syr på dem på ett annat tyg
Du kan säkert googla runt lite på olika sytekniker när det gäller spets.
Och kanske gå en runda i en syaffär och botanisera för inspiration?
Schumeline skrev 2012-08-07 21:25:45 följande:krystal: så coolt med fler som provar!! :) kvinnor kan! det såg jättefint ut på bilderna, var det så att du är klar med den nu?
sara: ja, det blir nog svårt med både spets och snörning. får kanske bara hoppas på att inte gå ner så mycket i vikt. kanske man hade kunnat göra en blandning av den du föreslog och denna:
pinterest.com/pin/194147433906863379/
men är det väldigt svårt att sy i spets? jag vill egentligen gärna prova faktiskt. mamma har sytt den själv, och hon dog i våras så jag hade väldigt gärna kunna sytt den själv och gift mig i hennes klänning. hade varit så fint!
det jag är orolig för är hur man får kanterna fint, som på länken här över. har de lagt till olika delar tro?
någon som vet vart man kan få tag i bra spetstyg och borde det vara i nån viss kvalitet?