Inlägg från: sannasofia |Visa alla inlägg
  • sannasofia

Sytråden

Chicita skrev 2012-06-01 11:00:27 följande:
    Jag har inte sytt någon själv, men jag letade på den här beskrivningen om hur man knyter en "scrunchy tie" (vilket är den vanligaste typen för bröllop)
    www.tomsawyerwaistcoats.co.uk/store/showitemH...

Det ser ut som om du syr den nästan som en halsduk, men att du syr veck på den bit som ska vara runt halsen så att den blir smalare.

På sysidan är det en tjej som lagt ut hur hon sydde en. (ca 5 inlägg ner förklarar hon och sen lägger hon ut en bild.
    www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5602 

Jag skulle nog ha sytt den i dubbelt tyg i alla fall så att den kan puffa till sig och rynka sig snyggt utan att man ser någon infållning 

Hittade en till beskrivning här på Bröllopstorget:
    -----------------------------------------------
    Vi lät sy upp en kravatt hos sömmerskan som fixade min klänning. Sidenyget (40 cm) gick på 100 kr och arbetet på 200 kr.

En halvbra beskrivning hur du syr kravatten:

Gör ett rör av tyget som är 17 cm brett och ca 130 cm långt (kan funka med 120 cm, men inte kortare). Ändarna kan sys helt raka eller om man vill spetsiga (som på en väldigt bred slips). Vänd ut-och-in på röret så att den fina sidan av tyget kommer utåt och sy igen det sista. 
    Sedan gäller det att få till snygga veck på kravatten så att den delen som ska vara runt halsen inte blir fullt så bred. Bredden ska bli ca 6 cm i mitten på röret.
    Lägg tyget horisontellt framför dig. Vik 2-4 veck på valfritt sätt, nåla fast och använd strykjärn så att vecken blir fina.
    Sy fast vecken med raksöm, en gång tvärsöver mitten på tyget och så ca 20-21 cm på vardera sidan om mitten (mät på M2B).
    Stryk tyget så att inga veck syns i änderna på röret.
    Klart! 
    Tack! Nu får jag sätta mig ner och klura lite Solig  (jag återkommer när det börjar jävlasTungan ute)
  • sannasofia

Jaha, nu har jag en fundering igen, det gick ju ganska fort hmmm... 

När man sytt ihop tyget till ett rör, var placerar man sömmen då? Ska man ha den på en kant eller ska man ha den mitt bak? Hur jag än försöker tänka så blir det inte bra! 

• sannasofia
    sannasofia skrev 2012-06-01 14:33:44 följande:
    Jaha, nu har jag en fundering igen, det gick ju ganska fort hmmm... 

När man sytt ihop tyget till ett rör, var placerar man sömmen då? Ska man ha den på en kant eller ska man ha den mitt bak? Hur jag än försöker tänka så blir det inte bra! 
    Är det bättre att göra ett rör med två sömmar och placera dem i sidorna så att de blir lika?
  • sannasofia
    Chicita skrev 2012-06-01 14:53:39 följande:
    Jag skulle nog ha haft den mitt bak. Se till att pressa isär sömmen ordentligt bara innan du går vidare
    Men då syns väl sömmen när man viker till kravatten?
  • sannasofia
    Chicita skrev 2012-06-01 16:25:58 följande:
    Du knyter den ju som en slips (antar jag i alla fall, det ser så ut på instruktionerna) och en slips har ju sömmen på baksidan
    jo, det är sant...
  • sannasofia

Kravatten blev färdig igår! Efter lite fixande och trixande så blev den rätt bra faktiskt Glad Inte som de där man köper i affären, men ändå fin. 

Sambon var mer än nöjd, han tyckte det kändes som en fin grej att jag gjort den åt honom, men också att vi faktiskt sparade lite pengar på det också. Det är ju lite ovanligt.. oftast har saker och ting blivit lite dyrare än vi tänkt oss.. Tungan ute 

Nu ska vi bara lära oss att knyta den snyggt! 

• sannasofia
    Chicita skrev 2012-06-03 16:37:18 följande:
    Du får gärna visa hur den blev när den sitter på sen Solig
    Absolut!
  • sannasofia
    Chicita skrev 2012-06-13 14:15:50 följande:
    Åh vad jag blir frustrerad på mitt klänningsprojekt...
    Underklänningen sydde jag ju efter ett felaktigt mönster men det var rätt lätt att ordna till.

Nu har jag dubbekollat för överklänningen, och det här är mönstret jag sydde brudklänningen efter. Men något har blivit tokigt någonstans. Jag kan inte se några uppenbara fel, det känns bara fel när jag sätter på mig klänningen. Kan ju helt enkelt vara för att jag gått upp lite i vikt igen efter bröllopet och att jag inte har haft samma underkläder på mig när jag provar den här som jag hade när jag sydde/provade och använde brudklänningen.
    Men...
    Tja den är ju inte färdig än, jag får försöka pussla lite med dom små grejer jag hittar vartefter jag hittar dom och sen får den väl kännas lite "off" då. Det är ju inte en vardagsklänning direkt, jag kommer kanske bara ha den någon kväll eller två på medeltidsveckan i år och jag har massa annat jag vill hinna sy innan dess också så det är lika bra att sätta fart 
    Jag har skrivit det förut, men jag kan ändå inte låta bli att avundas dig som får nya kläder till medeltidsveckan.. 
  • sannasofia

oj, postade för tidigt.. 

Det är alltid så kul att sy nytt, även om det krånglar och jävlas då och då! Solig 

• sannasofia

Blivande mannen skulle egentligen behöva ett par nya byxor.. men kanske kan man hitta ett par linnebyxor på typ HM.. Obestämd Han är lite mer light-versionen när det kommer till medeltidsveckan.. 
    Trots att han är gotlänning hade han typ inte varit in och kikat ens innan han träffade mig och jag tvingade dit honom  Flört Nu kan han tom. njuta av Patrask och skratta åt Jauvet eller det som är kvar av dem... 

Svar på tråden Sytråden