Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sytråden

Mamman i Gerdsmygen skrev 2013-05-24 14:56:47 följande:
    På FB så finns det en grupp som heter "Vi sytokiga", där kan du säkert hitta någon som har koll på hur din maskin fungerar
    Tack Glad

Jag var in på en sybutik som säljer just Husqvarna-maskiner.
    Ägaren var lite smågrinig och ville inte direkt hjälpa till. Men jag lyckades ändå få lite bra tips. Så nu tror jag att jag har grunderna till hur den funkar i alla fall Glad 
  • Chicita

Åh nu kliar det i sy-fingrarna Skrattande

Jag var på medeltidsmarknaden med maken i dag och vi köpte ylletyg till nya medeltidskläder. Så nu vill jag sätta igång och sy.
    Måste dock städa först så jag har något bra ställe att vara på, och det är ju mindre roligt Tungan ute 

• Chicita

Jippie Skrattande

Jag råkade pilla loss någon tråd tydligen, så maskinen funkade ju inte längre så jag blev tvungen att trä om den om jag skulle kunna sy mer (min plan A var tidigare att jag skulle prova att klippa av trådarna och skarva i med annan tråd och helt enkelt "sy igenom" den nya tråden. Jag läste nämligen om en som gjorde så varje gång hon skulle byta tråd, för hon visste inte hur hon skulle trä sin maskin.

Men nu gick ju inte det...
    Så jag letade fram flera instruktioner på youtube och lyckades klura ut (trots att min maskin inte ser riktigt likadan ut) hur principen var. Och nu funkar den igen Skrattande 

• Chicita

Oj, ja det låter lite pilligt Heobea. Det där med passform är aldrig enkelt. Ingen är ju helt symmetrisk. Men det blir ju extra svårt om det är allt för osymmetriskt Obestämd

Jag har precis klippt till makens struthätta och ska försöka sätta igång och sy den snart.
    Han vill ha en liten krenelering i nederkanten (det ska jag också ha på min hätta) men det blir så tjockt om man fodrar med samma ylletyg. Så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet. Jag har ju vanligt fodertyg. Men det passar liksom inte in. Man använde ju inte syntetfoder på 1300-talet Tungan ute 

• Chicita

Vad spännande afturelding. Ska bli kul att se bilder sen när det är helt klart (med hela stylingen och allt Glad)

En enklare klänning slänger man ju i hop på en dag om man inte ska vara supernoga. Så det fixar du Glad 

Jag är klar med struthättan till maken nu och det blev jättebra. Fick bli samma ylletyg i kanten, men jag fodrade bara just kanten då.
    Har varit hemma hos en jobbarkompis som ska med ner till Gotland i sommar och sytt en klänning till hennes dotter i dag (en prinsess-medeltids-klänning). Ska slänga ihop en tunika till hennes sambo och sonen också. Hon har en uppsättning som hennes mamma sydde till mitt bröllop + att jag har en uppsättning som jag kan låna ut till henne också Glad
    Sen ska jag ju sy en underklänning till mig, en överklänning, en skjorta och en tunika åt maken och en struthätta åt mig med. Tur att det går rätt fort när man sätter fart Glad

• Chicita

Ja det är jättekul Glad
    Och eftersom man inte behöver vara extremnoga med passformen (om man inte syr adelskläder då) så går det ju fort att få till grunden, och sen kan man pynta med band och broderier för att få till den där känslan Glad

• Chicita

Jag sicksackar och syr ihop våderna på maskin, men gör alla fållar, dekorationer och sånt för hand Glad
    Vi har inte varit så jättenoga tidigare. Vi har kört linne till allt, men nu har vi skaffat yllemantlar och så håller jag på med struthättor i ylle och vi ska få varsitt ytterplagg i ylle också (tunika för maken och surcot för mig) så då blir jag ju lite mer noga också. Man vill ju inte lägga ner massa pengar på något som sen ser massproducerat ut liksom... Glad

• Chicita

Nej precis, dom ser ingen annan, och det sparar mig flera veckors jobb per plagg. Så det är nog något jag fortsätter fuska med Flört
    Där sömmarna syns försöker jag nu sy med handsöm - allt annat är maskinsytt.
    Våra "underkläder" (alltså min underklänning och makens skjorta) kommer att sys på min nya overlockmaskin till och med. Bara för att det går fort och det syns ändå inte Glad 

• Chicita

Det blir säkert jättebra Heobea Solig

Många saker som man ser själv (eftersom man har varit så fokuserad på alla detaljer) är ju sånt som ingen annan skulle se om man inte satte en blinkande neonskylt där som pekade titta på den här skeva sömmen / fållen  Flört

Det är jättespännande att kunna få se era alster sen när ni är klara Glad

• Chicita
    Fröken J Båda sakerna kan hända... Dels att det inte tar åt sig färgen (eller bara ytterst lite, så att det blir sådär halvdassigt och trist) och dels att det fäller av färg även om det inte ser ut att ha tagit åt sig.
    Polyestern bör inte ta skada, men den kan som sagt bli missfärgad...

Förälskade Vad tycker dom själva att dom passar bäst i?
    Jag tror inte att du kan hitta en modell som passar dom lika bra båda två. Men varför måste dom ha exakt samma modell? Glad
    Använd samma tyg och samma färg och plocka ihop element som funkar för båda. Exempelvis hjärtformad ringning, axelband/ ärm, längd på kjoldelen.
    Sen kanske den kraftigare och längre tärnan skulle vilja ha A-linjeformad, medans den smalare trivs bäst med markerad midja eller dropwaist. Men så länge du försöker hålla material och vissa utmärkande detaljer lika så kan dom ju få olika modell på klänningarna - och det kommer ändå se enhetligt ut Glad 
    Du måste ju ändå göra två mönster Flört 
  • Chicita

Kul Mathildatiger Glad
    Jag sydde min också och det bästa är ju att man kan få den precis som man vill Skrattande
    Det sämsta är att man kan inte bli arg på någon annan än sig själv om man syr fel Oskyldig

• Chicita
    Mathildatiger skrev 2013-11-07 19:18:03 följande:
    Hahahaha!

Det svåraste tycker jag är att välja tyg, att se hur det kommer att falla i kjolen. Nu velar jag mellan siden och satin i något konstmaterial. Det är ju lite prisskillnad också.
    Ja det är ju ingen liten prisskillnad heller.
    Till den kjolen du visade så tror jag att lite kraftigare siden skulle vara snyggast. Men annars kanske någon sorts Taft skulle kunna funka också, så den blir lite halvstel - men ändå draperar snyggt... 
  • Chicita
    Förälskade 
    Med de önskemålen (om ni inte har något färgtema) så skulle jag valt långa klänningar i typ blyertsgrått, kanske med ett band i midjan eller under byst beroende på vart det sitter bäst på dom.
    Och så korta spetshandskar typ
    http://www.etsy.com/listing/163099662/black-lace-glovelet-french-lace-bridal?ref=listing-shop-header-0 
    Black lace glovelet french lace bridal gloves lace wedding fingerless mystic black gloves burlesque vampire glove guantes
    Och så kanske någon spetsbolero till

Då får du in elegansen, lite goth och lite bekvämlighet för jeanstjejen Flört 
  • Chicita
    Förälskade skrev 2013-11-09 11:44:58 följande:
    chicita, det var ju en kanon idé. Vi har ju färgtema i lila och silver, men det går ju alltid att få in...min klänning kommer att gå i 30-tal med spetsen så spets är ju aldrig fel
    Grå/silver-klänning med ett lila band / skärp och svarta "handskar" kanske? Glad
Svar på tråden Sytråden