Inlägg från: sannasofia |Visa alla inlägg
  • sannasofia

Sytråden

Chicita skrev 2012-06-13 16:18:02 följande:
    På vårt bröllop så lånade svärvar ett par linnebyxor av sin näst äldsta son. Eftersom dom var något nummer för stora så kunde han trä i ett resårband i fållen längst ner och få till ett par pösbyxor.
    Så det kan vara en idé ja Glad 

Annars är ju byxor väldigt enkelt att sy när man inte behöver ha exakt passform.
    Jag kopierar bara grenen från ett par byxor som maken redan har, men gör dom extra vida genom att öka i sidled,
    En bred resår i midjan och sen ett snöre eller resår längst ner så har han ett par superbekväma linnebyxor sen Glad
    Det handlar inte så mycket om att jag inte kan sy ett par utan att jag inte hinner sy ett par.. Rynkar på näsan jobb, gården (400 tackor), skinnsömnad och därimellan bröllopsplaner sätter stopp..

Men vem vet, när jag tittar på hans nuvarande byxor veckan innan MV så inser jag väl problematiken och syr ett par då istället, då finns det säkert massor med tid Tungan ute 
  • sannasofia
    Chicita skrev 2012-06-13 16:31:11 följande:
    Vad syr du i skinn för något? 
    Det mesta som jag syr är  kuddar, pulsvärmare, boor (tp halsdukar), lite väskor.. mest smågrejer, men även fällar och bara vi får tag i kloka mönster så ska jag och svärmor börja sy mer beklädnad! 

Drömmen skulle vara att göra något medeltidsplagg med mycket skinn, men i augusti dör man väl i en sådan kreation Tungan ute 

Åhhh.. nu vill jag sy medeltidskläder!!! Glad Känner kreativiteten.. det jag sitter och tragglar med för stunden är stoppade dynor till min moster.. inte så spännande.. kanske därför jag inte kan slita mig från BT?? Tungan ute
  • sannasofia
    Chicita skrev 2012-06-13 16:43:00 följande:
    Brukar ni sälja sånt på MV?
    Det finns ju flera som säljer pulsvärmare och andra såna grejor där Glad 

Du får försöka sticka emellan med lite medeltidskläder. Du kan ju i alla fall börja. Det som tar mest tid är ju att klippa till det. Sen kan man ju sy när man känner för det och när man har tid Flört 
    Svärmor har stått och sålt på MV, men det är lite för dyrt att stå där.. hon har ju dessutom del i en butik inne i stan. 

Ja, det blir nog ett par byxor ändå.. Hemska människa att inspirera Flört Solig
  • sannasofia

Har ju sytt om en bolero som jag beställde billigt från nätet (och som inte alls var bra när jag fick hem den) ch idag när jag provar klänning och bolero tillsammans så  är ju boleron kritvit och klänningen ivory och det ser lite tokigt ut.. 

Så Chikita, du som har te-färgat, hur gick du till väga? Varmt eller kallt vatten, hur länge och hur starkt? Har lite småbitar som jag kan provfärga innan så jag behöver inte lägga i boleron direkt, men finns det något typ "recept"?? Eller är det bara att prova sig fram?

• sannasofia
    Chicita skrev 2012-07-03 15:02:39 följande:
    Det är bara att testa.
    Jag har färgat i relativt varmt vatten.
    Först hade jag i en kanna hetvatten (från vattenkokaren) i en kastrull där jag lät tepåsarna dra en stund.
    Sen hällde jag i lite kallt vatten i en vanlig plasthink och hällde sen på teet. Första gången jag provade så hade jag i 4 tepåsar till en sån där normalstor hink. 
    När det var tillräckligt kallt för att jag skulle kunna stoppa ner händerna utan att bränna mig, men det fortfarande kändes varmt så stoppade jag i slöjan.
    Jag lät det ligga i ca 30 min och rörde om lite då och då. Den blev nästan brun...

Så när jag provfärgade tygbiten för klänningen så använde jag bara 1 tepåse för samma mängd vatten.
    Jag tänkte att det var bättre att göra om det flera gånger än att få för mörk färg. Och jag lyfte upp biten flera gånger för att kolla nyansen.
    Provbiten blev väldigt mycket mörkare än Ivory kan jag ju säga. Men det beror nog väldigt mycket på hur mycket tyget suger åt sig också.

Testa försiktigt, bara en påse, rätt mycket vatten (ta ur påsen när du lägger i det du ska färga Flört ).
    Och rör runt hela hela tiden, annars blir det fläckigt. 
    Tack! Återkommer med resultat Solig
  • sannasofia

Dåså, gjorde först ett bad med ca 2 liter vatten med två påsar, ca 12 min, tygbiten blev typ dassvit, eller hur man ska uttrycka sig, alltså gråaktig..  Kanske inte precis det som jag var ute efter, men bättre än kritvit.. 

Då la jag i en annan bit i ca 6 minuter, i samma bad, den blev lite gråare än den var innan, men inte sådär dassig.

Bättre alltså, men sedan kom jag på att badet kanske inte alls hade samma styrka längre??! Hur är det med det? Mattas tebad eller håller de samma styrka? för om de gör de kan jag ju bara använda samma igen och ta typ 6 min med boleron. 

• sannasofia

Nu är det klart! 

La i boleron i samma bad, dock kallt och den skulle bara ligga där typ 5 minuter, men glömde den i typ 20 min.. aj aj aj..

lite grådassig, men jag tror det blir bra ändå, bättre än kritvit.. Glad 

• sannasofia

Nu har jag vridit och vänt, funderat och svurit, sökt hjälp på internet och nu ger jag upp och frågar er här inne. Trots att detta inte alls är bröllopsrelaterat.. 

Det är nämligen så att jag håller på att sy stolsdynor  lammskinn och kan  för mitt liv inte komma på hur man ska vika för att få snygga hörn. Det är alltså stolar med ryggstöd och dynorna ska passa in mellan pinnarna på ryggstödet.. åh så svårt att förklara..

Så här är formen på dynorna. typ.. det är iaf hörnen jag är intresserad av.. 

• sannasofia
    Chicita skrev 2012-07-15 19:29:17 följande:
    sannasofia skrev 2012-07-14 11:29:36 följande:
    Nu har jag vridit och vänt, funderat och svurit, sökt hjälp på internet och nu ger jag upp och frågar er här inne. Trots att detta inte alls är bröllopsrelaterat.. 

Det är nämligen så att jag håller på att sy stolsdynor  lammskinn och kan  för mitt liv inte komma på hur man ska vika för att få snygga hörn. Det är alltså stolar med ryggstöd och dynorna ska passa in mellan pinnarna på ryggstödet.. åh så svårt att förklara..

Så här är formen på dynorna. typ.. det är iaf hörnen jag är intresserad av.. 
    Vika?
    Du vändsyr väl?
    Lägg ovansidan och undersidan på varandra räta mot räta, Klipp ut för pinnarna (minus sömnsmånen).
    Sy med förstärkt söm.
    Klipp små små hack i sömnsmånen men inte i själva sömmen.
    Vänd rätt - klart 
    Dynan ska vara stoppad, 4 cm tjock dyna av gummerat tagel..

Undersidan täcker bara botten ,eller hur man ska säga, medan ovansidan ska täcka både kanter och ovansida eller hur man nu ska beskriva det.. svårt med formuleringar.. 
  • sannasofia
    Chicita skrev 2012-07-15 23:26:24 följande:
    Skulle det inte vara lättare att använda ett 4 cm (eller rättare sagt 6 cm med sömsmån) brett band då? 
    I alla fall i innerhörnen 
    kanske enklare, men sådana här dynor går att sy på detta sätt och de blir dessutom mer hållbara eftersom de blir färre sömmar.. 
  • sannasofia
    Chicita skrev 2012-07-16 14:50:39 följande:
    Men då borde du väl redan ha ett mönster om ni har gjort såna förut? 
    Nope, jag har inte sytt sådana.. men som sagt jag vet att det går.. 

sitter och trixar då och då.. kommer jag inte på någon bra lösning får jag kontakta en som jag vet syr liknande.. det känns dock lite pinsamt.. Skäms som att man härmar trots att de inte är helt lika.. 
  • sannasofia

Här kommer som för länge sedan utlovat bilder på den bolero jag sydde om och kravatt och näsduk som jag sydde till min man.

Bilderna kommer från vår superduktigs fotograf Leanderfotograf.

• sannasofia
    Chicita skrev 2012-09-07 16:20:46 följande:
    Vad  bra det blev Glad
    Tack Solig
Svar på tråden Sytråden