Inlägg från: Krystal |Visa alla inlägg
  • Krystal

Sytråden

Om jag ska gå i sy affärer och fråga efter såntdär band med öglor för snörningen på ryggen, finns det något annat namn för det eller får jag säga just " band med öglor för att sy snörning" och hoppas att dom fattar?

• Krystal

Ja är det inga sentimentala tankar om kläningen som hindrar så tycker jag att du ska köra på. Se det som en kul projekt att pyssla med i höst och vintermörkret

Håller själv på att göra om en kläning jag köpte på Tradera. Ska på att lägga ut den ner till (bilder finns tidigare i tråden) och ska också sätta snörning i ryggen.

• Krystal

...och vågar jag ge mig på sånt som ALDRIG sytt in ett plagg i mitt liv så vågar du

• Krystal

Och nu har jag fått för mig att även sy västen för m2b. Har ritat av och tagit mått efter en väst han redan har. Ska bara hitta rätta tyget nu. Ljust tyg med diskret paisleymönster eller liknade. Och i på sidorna (där fram och ryggdel sitter ihop) funderar jag på att sätt lite blått tyg, samma blåa tyg som jag har i sidorna på min klänning, så matchar vi varandra (även om det barar syns när han tar av sig kavajen)

Har ni några bra tips som är bra att tänka på när det kommer till att sy västar?

• Krystal

Schumeline: Nej, det är inte helt klar än. På bilderna så sitter bara det tyg jag hade för att få ett mönster att klippa ut i det riktiga tyget, men det är i samma färg som det slutgiltiga tyget. Sen har jag snörningen i ryggen kvar. Men den behöver jag hjälp med av mamma. För just nu är det bara jag..och ni på BT som vet om mitt projekt

Och den ska kortas, för som det syns är den på tok för lång..men det kan jag inte göra fören den passar i övrigt. Sen ska jag fixa en underkjol...och så ärmarna ska antingen kortas eller göras mindre pluffiga.

Vad som inte syns är att jag har sytt på blåa små pärlor på överdelen, vilket har tagit flera timmar..och jag har barar gjort framsidan för ryggen ska som sagt ha snörning, så där väntar jag med det tills jag vet hur den blir.

Nu under sommaren har det inte blivit mycket pysslat med den, men hösten kommer ju...och mitt mål är ju då att få den klar till maj eller juni nästa år...

Tidigare i tråden syns även den andra klänningen jag först hade tänkt ha som brudklänning, men nu ska användas på den fest vi ska ha ett par veckor efter vigseln. Den är nu klar. Den förlängde jag lite bak med en del av slöjan jag inte behövde och sen har jag gjort om en spetstopp till spetsärmar på den..

Och jag har i övrigt noll i syvana...just nu gör jag detta bara för att har fått för mig att jag nog kan klara det...bara jag har något att gå efter så..

• Krystal

Här är västen jag ska gå efter...känns nu som att det inte ska bli allt för jättesvårt att få till en liknande, i annat tyg.

Den kommer ju inte att bli lika välsyd som denna 1200 kroners historien, men bara den håller ihop en eller två dagar så blir jag nöjd...

• Krystal

..och till skillnad mot klänningen, (som ju fortfarande är hemlig för alla närstående) så kan jag visa detta arbete för mamma när lånar hennes symaskin...

• Krystal

Någon som vet en butik på nätet där man kan köpa tyger. Letar efter ett tyg till m2b:s väst. Något sidentyg i vit med diskreta krussiduller eller paisley mönster....

• Krystal

Tror faktist att det var där som vi köpte typ till min blåa klänning jag lät sy upp för några år sedan....mycket fina typer (sömmerskan som sydde klänningen var så glad att få jobba med "riktigt" siden tyg, och inte det billiga man kan hitta i den lokala lågpris butiken) Men vad jag minns så har dom priser efter kvalitet, och eftersom jag ska testa och sy en väst vill jag inte lägga resten av budgeten på tyg som kanske inte blir något...

• Krystal

....och varför jag skriver "typer" upprepade gånger istället för "tyger" fattar jag inte

• Krystal

Jag hittade ett tyg på Indiska jag ska testa med. Egentligen är det ett gardintyg, men mönstret är lagom diskret och det räcker gott och väl till framsidan av västen. Och priset är helt ok, 179:- för 1,4 x 2,4 m. (skulle räcka till två stycken t.o.m) Blir det bra så skulle allt funka med den på bröllopet, men m2b måste ju få bestämma i slutändan, det är ju han som ska ha det på sig. indiska.com/Inredning/Gardiner/Curtain/Curtain/140x240-NAYELI/p/1000001940113

• Krystal

Det har varit en produktiv helg ur klänningskapar synvinkel... Klänning nr 1 (festklänningen) är klar. Det blev inte som jag hade sett framför mig i våras (då hade jag inte räknat med både chiffong och tyll), men jag är SÅ nöjd med resultatet. Bild kommer när jag har fått tag i skorna (jag hoppas ska passa) Klänning 2 (tänkta brudklänningen) har äntligen fått blå sida nr 2. Jobbade lite mer med denna sidan än den första. Men det är inte riktigt klart än. Måste finjusteras lite och sys för hand (för högst upp är det för tajt för att sy på maskin) Sen så har jag till 75% färdigställt en underkjol. Sydde helt enkelt på tyll på en vanlig (några storlekar för stor) vit underkjol. Men blev inte klar då tyllen tog slut...

• Krystal

Här har vi klänning 1, som jag först hade tänkt att ha som brudklänning, men nu ska den bli bröllopsfest-klänning istället. Jag har lagt till ärmar i spets, sytt fast tyll i underkjolen för lite lyft och satt till ett blått chiffongband runt bysten, runt och som hänger ner över rumpan... (och jag har på mig mina nya skor jag ska ha på bröllopet....och festen) Jag hade först sytt fast en del av slöjan runt nederkanten på den...men tycket det blev för mycket...så den klipptes bort igen...
Svar på tråden Sytråden