Sytråden
19:- styck tror jag dom kostar. Ett vanligt fullstort underlakan till enkelsäng. Det blir inte så jättedyrt då om man ska provsy
Har du en bild på den eller en modellbeteckning så jag kan hitta en bild, så kan jag kanske hjälpa
Ja det stämmer, den övre är bredd på stygnen (när du syr zickzack mm) och den undre är sygnlängd.
Så om du ska sy raksöm så ska ju den övre stå på noll.
Har du frågat svärmor om hon minns något om den.
Att det blir bubbligt kan ha att göra med att trådspänningen är fel inställd också eller att det är någon tråd eller liknande som sitter fast vid trådmatningen (undertråden troligast)
Det jag hittade när jag googlade var detta:
www.manualbooksonline.com/19329/husqvarna-230-acx220-ac/
Jag har inte Adobe inlagt i min dator så jag kom inte längre än till frågan "Wiew user manual"
Vad skumt, det stod ju något om symaskin i beskrivningen av länken när jag googlade
Nåja, du får höra med svärmor annars...
Reflexvästar kan ju vara lite stela och samtidigt glider tyget. Så det är nog inte optimalt nej, men jag tror nog att det är mer maskinens inställningar...
Du får experimentera lite med nån gammal lakansbit eller så och vrida på knapparna för att se vad som händer
Hej Red
Mitt tips är att sy muffen i konstpäls och fodra med ett lite kraftigare foder. Det går åt så lite tyg till en muff att du gott och väl kan kosta på dig lite dyrare material
För att göra muffen ytterligare lite stelare så använder du vliselin, det tjockaste dom har, i ett eller två lager på insidan av pälsen,samt någon sorts vadd för att göra den lite mjuk och skön på insidan.
Om du inte vill ha ett blankt foder så kan du fodra insidan med fleexetyg eller sammet (det är lite skönare för händerna och värmer bättre, men ger inte samma visuella intryck.
Det bör skapa en rätt stabil muff, en muff ska ju vara lite formbar liksom. Se till att fylla upp med lite foder så att det inte blir som ett stort hål i mitten, utan det ska vara som två kuddar på varandra *typ*. lätt att stoppa händerna emellan men mjuk och följsam
Lycka till och visa gärna en bild sen
Chicita och Cosy,
tack för era snabba svar! Får se om jag tror att jag klarar det och om jag hinner. Om jag gör ett förök kan ni nog räkna med fler frågor här ;)
Du ska nog helt klart lägga på lite även på överdelen. Om det är lika stort så kommer det ju att bli mindre - om du förstår hur jag menar...
För varje lager så ökar ju omkretsen. Men det kan räcka med att du ökar en eller två milimeter i sidan på chiffongen.
När det gäller kjoldelen så tror jag det beror på modell. Är det en vid kjol så tycker jag att du ska ha lite lösare chiffong. Om du syr en snävare modell så ska du nog göra som på överdelen. Bara öka någon millimeter eller två så att det liksom flyter över underklänningen och inte stramar
Har tyvärr inga mönster eller modeller att bidra med...
Ja kolla runt, det beror helt på vilken effekt du vill ha på klänningen och innan du vet det så är det nog ingen idé att du letar mönster
Det ser bra ut än så länge
Ser fram emot att se resultatet sen...